"לכולם מגיע עיצוב טוב", אומר מעצב המוצר בר דוידוביץ', בן 36, נשוי לשרה ואב לשתי בנות. הוא יוצר במנעד רחב של תחומים - מרהיטי קוטור דרך גופי תאורה ועד מוצרים שימושיים וגאדג'טים משמחים למטבח ולבית. עבור דוידוביץ', שגר היום בפרנקפורט, העיצוב הוא לא רק מקצוע, אלא שפה מולדת. עם אבא שלום האדריכל ואמא רונית העוסקת בעולם תכנון הערים, היצירתיות והחשיבה על שיפור המרחב היו חלק בלתי נפרד מילדותו.
"התחלתי את כל נושא העיצוב מהבית, אז מגיל מאוד מאוד צעיר עולם העיצוב פגש אותי. עסקתי בכל העניין של יצירתיות ולייצר מאפס ולחשוב איך אפשר לשפר דברים", הוא מספר. האהבה לצורות קטנות ומורכבות הובילה אותו לגלות את עולם העיצוב התעשייתי, שאותו הוא מתאר כ"קצת כמו אדריכלות אבל של אלמנטים קטנים יותר". הוא מוסיף: "אהבתי את השילוב של חומר עם טכנולוגיה, עם צורך, עם אנשים, עם שימושיות. זה ישב לי כמו כפפה ליד מגיל מאוד צעיר".
מאיטליה להולנד ובהמשך לגרמניה
המסע המקצועי של דוידוביץ' החל במילאנו, בירת העיצוב העולמית, שם למד במשך תקופה ארוכה. לדבריו, זו הייתה תקופה מכוננת, שבה ספג את משמעות הדיוק והיופי. "היה לי מדהים. זה ממש אישש את כל הדברים שרציתי, והיה לי ממש כיף גם ללמוד עיצוב במקום שיש הערכה לעיצוב, ללמוד מה זו אסתטיקה ברמות הכי גבוהות, עד הפרטים הכי קטנים", הוא אומר. כבר במהלך לימודיו קיבל הזדמנות לעבוד על פרויקטים תעשייתיים אמיתיים עם אחד המנחים שלו, מה שסיפק לו טעימה ראשונה מהפרקטיקה.
16 צפייה בגלריה


קולקציית מוצרי ריח עבור אלסי, איטליה, במהלך העבודה אצל מרסל וונדרס
(צילום באדיבות סטודיו מרסל וונדרס)
16 צפייה בגלריה


רהיטילתינוקות עבור חברת סייבקס, כשעבר אצל מרסל וונדרס
(צילום באדיבות סטודיו מרסל וונדרס)
לאחר סיום לימודיו, קיבל דוידוביץ' הצעה שלא יכול היה לסרב לה: לעבור להולנד ולעבוד עם המנחה שחזר למולדתו, "אמרתי לו ברור," הוא צוחק. המעבר המשמעותי למגרש "של הגדולים" הגיע שהתקבל לעבודה בסטודיו הענק של מעצב העל מרסל וונדרס באמסטרדם. שם, בין 70 מעצבים נוספים, השלים את הפער בין אסתטיקה ובין סטוריטלינג - היכולת לספר סיפור דרך המוצר. "זה היה מדהים, באמת שם כל הצ'אקרות שלי נפתחו. אתה עובד עם 70 מעצבים על פרויקטים עבור היצרנים הכי גדולים בעולם!", הוא משתף בהתרגשות, "מה שהשלים לי שם את התמונה באמסטרדם, עם מרסל, היה כל העניין של איך אתה מספר את הסיפור שמאחורי העיצוב". במשך כשנתיים וחצי עבד דוידוביץ' על קולקציות בינלאומיות ועל מוצרי עלית, בין היתר לחברת "אלסי" ולמותג "סייבקס", אך תמיד ידע שהוא רוצה לצאת לדרך עצמאית. "ממש דגדג לי באצבעות להתחיל משהו משלי, ופתחתי סטודיו. אמרתי למרסל, 'ממש כיף לי פה, אבל בא לי להתחיל דברים משלי'", הוא מספר. הוא עיצב שטיחים, רהיטים ואביזרים לבית גם לחברת moooi שייסד וונדרס ולחברות בינלאומיות נוספות, כמו Roche Bobois.
מיוקרה לעממיות נגישה
כיום, לצד עבודתו כראש צוות עיצוב בחברת מוצרי השינה הגלובלית אמה (Emma) בפרנקפורט, דוידוביץ' מנהל את "סטודיו בר" שהקים בשנת 2016, בית יוצר לפרויקטים אישיים, המשלבים בין יוקרה יצירתית ובין שימושיות נגישה. "בשנים האחרונות אני מתעסק יותר דווקא במוצרים למטבח ולבית, מוצרים קטנים. אני אוהב מאוד להנגיש עיצוב טוב לכולם. עיצוב טוב לא חייב להיות יקר", הוא מצהיר. טווח המחירים של המוצרים שהוא מעצב בשילוב עם סטודיו "אוטוטו" נע בין 18-9 דולרים לגאדג'ט. לדבריו, זוהי פילוסופיה שהתפתחה דווקא מתוך עולם ה"הוט קוטור של העיצוב", שבו עסק בעבר, כשכל ספה או גוף תאורה מתומחר ללקוח באלפי אירו. "אני דווקא באתי מהעולמות של מוצרי היוקרה, ובראשם רהיטים יקרים מאוד שרק אנשים מסוימים מאוד יכולים להרשות לעצמם", מציין דוידוביץ'. בארץ עיצב רהיטים לחברת "ניסו" הוותיקה, בין היתר קולקציית ספות דאלי המקומרות; שולחן אוכל עגול עם רגל פיסולית בהשראת אלמנטים של מלאך בדגם Angel table מעץ, זכוכית ופליז; שולחנות הקפה Bricks; וכן עיצב את Soft - מערכת ארונות מודולרית היוצרת אשליה של חומר רך באמצעות משחק בין חומרים.
המטרה: להכניס חיוך הביתה
סימן ההיכר הבולט של מוצרי "סטודיו בר", בשיתוף פעולה עם חברות ישראליות כמו "אוטוטו" ו"פלג דיזיין" הוא הקריצה, ההומור והיכולת להעלות חיוך. מדובר במוצרים כמו מסננת אישית לתה בצורת בעלי חיים, מחזיק תיון בצורת עוגייה, טבעות סיליקון בעיצוב חתולים לפנקייקים ולחביתות או פומפייה בצורת דובי שעושה שמח בכל מטבח. "אני רוצה להביא את החיוך הזה, אני רוצה שאנשים יסתכלו על הדברים ויגידו, 'יאו, בואנה, איזה מגניב, אני רוצה את זה'. זה גם לא עולה כל כך הרבה, וזה עובד טוב. זו הזדמנות מעולה להכניס צחוק ליומיום, להכניס כיף", הוא מסביר בחיוך.
לדבריו, ההשראה לכך מגיעה בעיקר מהבית: "אני גם מקבל הרבה מאוד השראה מהבנות שלי, זואי ואמה, איך שהן מסתכלות על העולם. אמה, הבת הגדולה שלי, בת ארבע וחצי, מציירת. מעניין מאוד לראות איך היא מציירת, איך היא מסתכלת על דברים, איך היא מסתכלת על צורות", הוא מספר. השילוב הזה, של הומור ופונקציונליות גבוהה, הוא המפתח להצלחת המוצרים לדבריו, רבים מהם best sellers.
"המוצר קודם כול צריך לעבוד טוב. אתה חייב קודם שהשימושיות תהיה טובה, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות. זה מוצר פונקציונלי, לא אמנות", הוא מדגיש, תוך שהוא מאזכר קו מוצרים קודם שלו שנקרא Useful Art (אמנות שימושית).
כשנשאל על שילוב הישראליות בעבודתו, הוא מתאר אותה כאיזון ייחודי: "נראה לי שזה אולי איזשהו שילוב ישראלי כזה, מצד אחד מאוד רציני, מצד שני יש את הצחוקים, איזה משהו נחמד שיעלה לנו חיוך ויעשה לנו מצב רוח טוב".
מעצב על הקו
לאורך השנים, מוצריו של דוידוביץ' הוצגו בתערוכות בינלאומיות יוקרתיות כמו Salone del Mobile במילאנו ובתערוכות מקומיות כמו "צבע טרי", שבה זכה בשנת 2018 במקום השני בתחרות חביב הקהל על פרויקט Street Lamp - עיצוב גופי תאורה קרמיים. הוא גם זכה במקום הראשון בתחרות צל־אביב עם פרויקט "עננה". ההצעה שלו כללה עיצוב של מעין ענן קל, ששואב השראה מהעיר. "מדובר במערכת של בלונים ממולאים בגז הליום, שירחפו בקבוצות קטנות מעל לצמתים ולמעברי החצייה, ובשעות החשיכה הם יכולים להפוך לאלמנט שעליו יוקרנו תכנים של מידע, תרבות ויצירתיות, תוך הטלת צל על העוברים והשבים", הוא מסביר על הפרויקט שעשה עם משרד האדריכלים של אביו, פרי־דוידוביץ', בשיתוף סטודיו העיצוב שלו ומשרד תכנון הערים ד.מ.ר. בנוסף זכה דוידוביץ' בפרס Big See על גופי תאורה שעיצב. הוא מספר שהוא מגדיר את עצמו "מעצב פורח באירועים": "תערוכות זה תמיד כיף. תמיד אני פורח באירועים האלה".
השנים האחרונות מאופיינות בעבודה אינטנסיבית בחברת אמה (Emma), שם הוא מוביל צוות עיצוב ענק, המפתח את קווי המוצרים לחמש השנים הבאות. "אנחנו משרתים 30 שווקים בעולם. המטרה היא להביא מוצרי שינה, to make sleep a better experience, לכולם. במיוחד בתור אבא אני יודע כמה חשובה השינה", הוא מספר על החברה שצמחה למיליארד אירו הכנסות בשנה.
האיזון בין ניהול צוות ענק בחברה גלובלית ובין היצירה האישית בסטודיו הוא מה שמעניק לו סיפוק: "זה ממש כיף. זאת עבודה מסוג קצת אחר מהסטודיו, עבודה יותר בתוך קונטקסט של חברה, עם הרבה אנשים והרבה סוגים של מנהלים, ובסטודיו אני דווקא עובד תמיד עם היצרנים בעצמם", הוא אומר.
האהבה לעיצוב ולחדשנות הובילה את דוידוביץ' גם לעולם ההוראה והביקורת. "הרצתי והייתי תקופה מורה בבית ספר לעיצוב 6B בתל אביב. בנוסף הכנתי תלמידים להתקבל לאקדמיות לעיצוב בארץ ומדי פעם גם מזמינים אותי להצגות גמר, לשבת בפאנל ולתת את הפידבק בתור מעצב מבחוץ", הוא אומר, ומותיר פתח לאפשרות לחזור וללמד בעתיד.

















