הרצון לחזור אל הטבע פוסט מגפת הקורונה בא לידי ביטוי גם בפרסום

שיפה ושונה: מה צפוי בעולם העיצוב הגרפי והחזותי ב-2021?

איך השפיעה מגפת הקורונה על עולם הפרסום והעיצוב הגרפי? מה הטרנד שעומד מאחורי מערכת ההפעלה החדשה של אפל? ולמה כל כך הרבה אפליקציות בסמאטרפונים שלנו צבועות בכחול? מגמות התקשורת החזותית מושפעות מהתופעות הפסיכולוגיות והטכנולוגיות ש-2020 אילצה אותנו לחוות - כך זה ייראה בשנה הקרובה

דר מוספיר
עודכן:
מה דעתכם על רגע של דמיון מודרך? זרמו, מה אכפת לכם: דמיינו שאתם בחוץ. מימינכם שורת עצים עבותה, משמאלכם חוף מנצנץ, מעליכם פרוסים שמיים אינסופיים. אתם חופשיים לנוע במרחב, אתם נושמים אוויר מלוא הריאות, ונושפים אותו לאט. הכל נראה פשוט יותר, מזמין ונכון.
נכון שזה בול מה שחסר לכם אחרי שנה של חיים לצד מגפת הקורונה? עולמות העיצוב והפרסום מבינים את זה, ופועלים בהתאם: שנת 2021 צפויה להתאפיין במתן מענה עיצובי לצורך הגובר של האנושות בטבע ובמרחבים. השהות הממושכת בבתים והגניזה הכמעט מוחלטת של התיירות קיבלה תנופה אדירה מאחד הגלים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות – הצרכנות הירוקה. יחד, כל אלה הפכו את דימויי הטבע לאחד הטרנדים החזקים ביותר.
6 צפייה בגלריה
טרנד החזרה אל הטבע
טרנד החזרה אל הטבע
הרצון לחזור אל הטבע פוסט מגפת הקורונה בא לידי ביטוי גם בפרסום
(מתוך קמפיין love beauty and planet)
איך זה ייראה? האג'נדות הידידותיות לסביבה, הרכיבים האורגניים במוצרים והנטייה לעבר סחר הוגן יצטרפו לעיצובים המתמקדים בדימויים של סביבת חוץ, גרפיקה בוטנית וצורות של עלים ופרחים. ב-2021 נראה את האלמנט הטבעי כמעט על כל מוצר, ובנוסף את השילוב של אובייקטים מעשה ידי אדם בתוך סביבה פראית. באופן זה, התכוננו לראות יותר פרסומות למכוניות בהרים, בחופים וביערות. דוגמה לכך היא פרסומת חדשה של חברת פורד, בה עזבה המכונית המשפחתית את רחובות העיר ונחתה בשטחים טבעיים רחבי ידיים.
טרנד החזרה לטבע מגלם את הצורך בייצוגים של רעננות, בריאות, תנועה וחיוניות בתוך מציאות עייפה ומסוגרת, אך מגלם גם התקרקעות, שורשיות והסתכלות על הטבע כיישות כמעט הורית, שמעניקה לנו נחמה ומסמלת את המקור ממנו באנו. אנחנו יכולים רק לקוות שבתום מגפת הקורונה דימויים אלה ימשיכו ללוות נושאים בוערים אחרים כמו משבר האקלים העולמי.

עתיד עכשיו!

חובבי ז'אנר המדע הבדיוני ישמחו לדעת שהייצוגים היצירתיים של העתידנות והטכנולוגיות המתקדמות הפסיקו לנמנם בשולי עולם הפרסומות והעיצוב. האובססיה למציאות עתידנית, בעיקר קיצונית בדמות אוטופיה או דיסטופיה חוצה את הגבול אל המיינסטרים – במיוחד לאור המעבר המואץ לדיגיטל בשנת 2020 – ובאה לידי ביטוי בפופולריות של דימויים עתידניים.
לכוכבי ומשפיעני רשת ותופעות פופ כמו בילי אייליש והמוזיקאית העתידנית SOPHIE (שהלכה לעולמה בחודש שעבר), מצטרפת צמיחת הגיימינג, שאחד המשחקים המדוברים בתחום (לטוב ולרע) נקרא Cyberpunk 2077 בכיכובם של השחקן קיאנו ריבס והזמרת גריימס. כל אלה יוצרים טרנד שנבנה לאיטו במשך שנים – ונמצא כאן בכדי להישאר.
6 צפייה בגלריה
בחזרה אל העתיד: טרנד העתידנות בניחוח שנות ה-80
בחזרה אל העתיד: טרנד העתידנות בניחוח שנות ה-80
בחזרה אל העתיד: טרנד העתידנות בניחוח שנות ה-80
(Houston Hanna לאתר behance.net)
גם תחום התלת-ממד פורץ מהנישה ועושה את דרכו אל המיינסטרים מתעשיות שדורשות הדמיות כמו אדריכלות, אל תוך ממשקים ואתרים שמיועדים לשימוש יומיומי בידיו של הציבור הרחב. בכלל זה, קיימת תנופה בעיצוב אימרסיבי, שמגיב לפעולות כמו לחיצות וגלילה וכמו מכניס את הגולש "פנימה" אל המרקע. דוגמה מרהיבה לכך נמצאת באתר הבית של מותג האופנה גוצ'י, בתוכו מגיבים אלמנטים לפעולות הגלילה ותזוזת העכבר.
איך זה ייראה? השהייה המרובה במרחב הדיגיטלי ונטישת הפרינט מביאה איתה שימוש מסיבי בצבעים חשמליים וניאוניים כמו ורוד מג'נטה, צהוב, טורקיז וסגול זועק שיופיעו בעיקר על גבי רקע שחור או לבן. במקביל, חוזר השימוש בפונטים שהם בגדר רטרו – אלה שנראו בעבר כמו שיא העתיד, והיום הם בעיקר קריצה הומוריסטית לאנשים שדמיינו את המאה הנוכחית, מה שנקרא "רטרו-פוטוריזם".
6 צפייה בגלריה
טרנד עתידני
טרנד עתידני
קריצה הומוריסטית לאנשים שדמיינו את המאה הנוכחית: רטרו-פוטוריזם
(Song hojong לאתר behance.net)
בגזרת התלת-מימד נראה יותר ממשקים, פרסומות ועיצובים מודפסים מדגמנים שלושה ממדים במקום שניים. הדבר יהיה נוכח גם במדיה – במהדורות החדשות, בסרטים ובסדרות יתפוס התלת-מימד את השימוש המסורתי בצילום, תפאורה ואביזרים. הדוגמה הטובה ביותר לנושא היא טכנולוגיית המציאות הרבודה (AR) והמציאות המדומה (VR) שזוכות להתעניינות הולכת וגוברת בגלל מגפת הקורונה והצורך ליצור עולם חיצוני בלי לצאת מהבית.
במקומות יותר יומיומיים 2021 צפויה להיות מלאה בדימויים תלת-מימדיים באתרים ובאפליקציות. הכלים והתוכנות שמסייעים ליצור דימויים תלת-מימדיים מצויים כרגע בתהליך מואץ של התייעלות וקיצור זמני עבודה, ולאחרונה הם משולבים בתכניות הלימוד לתקשורת חזותית ולעיצוב, כך שכל הסימנים מצביעים על מגמה שצפויה להמשיך ולהתחזק.

רואים רחוק, רואים שקוף

שנת 2020 הייתה שנת הצורניות התבליטית. בעגה המקצועית שם הטרנד העיצובי הזה הוא "ניאומורפיזם", המשלב בין המונחים ניאו (חדש) ומורפיזם (צורניות). כך למשל "לחיצה" דיגיטלית על כפתור באתר תבצע מעין פעולת דחיפה. הטרנד הזה היווה קונטרה לטרנד מוקדם יותר של עיצוב שטוח שהשתלט על עולם האתרים והאפליקציות. האח הצעיר והמוצלח של אותו טרנד תבליטי הוא טרנד השקיפות, או בשמו המקצועי – "גלאסמורפיזם". כפי ששמו מרמז, הטרנד יציע שדה עיצובי שלם שמדמה איכויות חומריות של זכוכית, ניילון ושאר אובייקטים שקופים.
איך זה ייראה? מערכת ההפעלה החדשה של חברת אפל, Big Sur, היא דוגמה לאותם אפקטים של שקיפות שיוצרים שכבות ועומק. נגיעות הגלאסמורפיזם יופיעו לרוב על גבי רקע מעניין בפני עצמו, צבעוני וקונטרסטי למשל, שיראו עליו את תכונות הזכוכית והטשטוש.
6 צפייה בגלריה
אפל Big Sur - גלאסמורפיזם או הטרנד השקוף
אפל Big Sur - גלאסמורפיזם או הטרנד השקוף
אפל Big Sur - גלאסמורפיזם או הטרנד השקוף
(יח"צ )
הסגנון יבוא לידי ביטוי בתחומים שונים, כולל וידאו, אנימציה וצילום, לפעמים כמעין שכבה או מסך מעל הדימויים, ולפעמים כצילום מחוץ לפוקוס. הטרנד הוא דוגמה די טובה לכזה שנפוץ יותר בקרב קהילת המעצבים עצמם יותר מאשר בציבור הרחב, אך נראה שהוא פורץ את גבולות השיח הסגור לעבר דימויים יומיומיים, מהם נראה יותר ויותר.

פחות, פחות

"Less is More" נתפש כאחד המשפטים השחוקים ביותר, ועמו גם הסגנון המינימליסטי שמסתובב הרבה זמן בשכונה. למה הוא נכנס לרשימה הזאת? כי הוא פשוט לא מתכנן לעזוב. היתרונות של עיצוב מינימליסטי ברורים: הוא קל יחסית לביצוע, וכשהוא עשוי נכון הוא משדר ניקיון, בטחון וסדר לצד קלילות. בנוסף, ואולי הכי חשוב, הוא לא מאפיל על התוכן ומאפשר לו לעמוד במרכז.
איך זה ייראה? מספיקה הצצה באיור התורן באתר של גוגל כדי להבין את הקונספט. הטרנד ימשיך אל תוך 2021 עם צורות שטוחות, פשוטות וגיאומטריות, קווים עגלגלים ומופשטים. ב-2021 נראה יותר עבודות המתמקדות בקווי מתאר, מה שנקרא "קווים ריקים", כאשר הצבע בתוך הדימוי מגיע מהרקע שמאחוריו. הטרנד ישולב עם יתר המגמות החזקות, כך שנראה יותר ויותר עיצובים מינימליסטיים עם צבע חזק וחשמלי, או דימויים בוטניים מופשטים.
6 צפייה בגלריה
Nike by You
Nike by You
Nike by You
(צילום מסך מאתר nike.com)
טקסט בפרסומות, אריזות ופוסטרים יהיה הכלי החזותי העיקרי בסגנון המינימליסטי. אותיות גדולות יתפסו את רוב המקום, ויהפכו לכלי משחק עיצובי עד כדי הפיכה לאמצעי איור של ממש. הטקסט לא תמיד יהיה קריא, אך בהחלט יספק אפקט מסקרן למתבונן שישלב מגוון צורות.

שלום, אופל

ראיתם את זה בספוטיפיי, וואטסאפ ואינסטגרם: רקע כהה עם טקסט בהיר (Dark Theme או Dark Mode) מחליף את ברירת המחדל של רקע לבן או בהיר. שמתם לב לזה גם אתם? זה טרנד! מאחורי העיצוב הכהה עומד היגיון רב – הוא קריא גם בתנאי תאורה מאתגרים, מעצים את הניגודיות וגורם לצבעים המוצבים על הרקע הכהה "לקפוץ". בנוסף, הוא בריא יותר לעיניים וגם לסוללה של הטלפון. כל אלה, לצד התחושה המעוצבת וקצת גיוון להיסטוריה הארוכה של הדף הלבן, מבטיחים שהטרנד ימשיך בכל הכוח ב-2021.
איך זה ייראה? הטרנד האפל ישתלב בצורה יותר אינטנסיבית בממשקים כמו גם בפרינט ומטרתו קבלת מראה מרשים, מהוקצע ודרמטי. על הרקע השחור יופיעו צבעים ניאוניים ופסטליים, וטקסטורות מתכתיות שיעניקו לו מראה עוצמתי וחדשני. לצד אלה נראה שילוב של צבעים אחרים שהולכים מעולה עם שחור, כמו כחול – הצבע הרשמי של "תראו איזה טכנולוגי אני" (לא מאמינים? תציצו בסמארטפון ובדקו כמה מהאייקונים של האפליקציות החביבות עליכם צבועים בכחול).
6 צפייה בגלריה
Dark Theme - גם בפייסבוק
Dark Theme - גם בפייסבוק
Dark Theme - גם בפייסבוק
(צילום מסך )
גם הטרנד השקוף מהסעיף הקודם יגיע לרקע השחור ויאפשר ליהנות מרקע קונטרסטי וייחודי. כמו בשנה החולפת, ממשקים מסוימים יפתחו עבורנו אפשרות למעבר בין תצוגה בהירה לכהה בהתאם להעדפות שלנו, אף שהמגמה של ממשקים שמציעים רק תצוגה כהה צפויה להתחזק בשוק.
פורסם לראשונה: 14:10, 23.02.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button