מגדל ריברגייט בטאמפה, פלורידה

חתולים מבטון: חשבון האינסטגרם שהופך אדריכלות ברוטליסטית לחמודה ופרוותית

מתוצר של קורס בבית הספר לאדריכלות לאחד מעמודי האינסטגרם המומלצים של הניו יורק טיימס: איך הופכים את המבנים הברוטליסטיים ברחבי העולם לחמודים או לכל הפחות נעימים לעין? שלוש סטודנטיות מצאו את התשובה באמצעות חתולים גדולי ממדים ש"נשתלים" בתוך מבני הבטון הקשוחים שכל כך קל לשנוא. גם מבנים ישראלים נכנסו לרשימה

פורסם:
אוהבים חתולים? אוהבים ברוטליזם? נראה שנמצא עבורכם עמוד האינסטגרם המושלם לעקוב אחריו, שמשלב את שתי האהבות האלו. חשבון האינסטגרם האמריקני Cats of Brutalism (חתולי הברוטליזם) משלב תמונות של חתולים חמודים ופרוותיים עם יצירות אדריכליות ברוטליסטיות, שמאופיינות בשימוש בבטון חשוף ובצורות גיאומטריות פיסוליות. באמצעות עריכה גרפית "נשתלים" החתולים הרכים בתוך מבני הבטון הקשוחים, וכך הופכים אותם קצת פחות רציניים וטיפה יותר חביבים ומתוקים.
12 צפייה בגלריה
מתוך עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism
מתוך עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism
בטון חמוד: עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism
(מתוך עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism)
מאחורי היוזמה המשעשעת עומדות שלוש סטודנטיות לאדריכלות מאוניברסיטת באפלו שבמדינת ניו יורק. אמילי בטגליה, מדליין אונג ומיכאלה סניי יצרו את העמוד שמתואר כ"מנה היומית של חתולים ובטון" לפני כשנה במסגרת קורס אקדמי בעיצוב אורבני (ולא בחתולים). מאז הוא הוכתר במגזין הניו יורק טיימס כאחד מחמשת חשבונות האינסטגרם האמנותיים ששווה לעקוב אחריהם, וצבר למעלה מ-100 אלף עוקבים.
12 צפייה בגלריה
בניין העירייה בבוסטון
בניין העירייה בבוסטון
זרם האדריכלות שקל לשנוא. בניין העירייה הברוטליסטי בבוסטון
(צילום: Shutterstock)
המבנה הראשון שמופיע בעמוד, בניין הספרייה הציבורית על שם ארל וו. ברידג'ס, הוא גם מוקד הקורס שבמסגרתו יצרו הסטודנטיות את עמוד האינסטגרם ההומוריסטי. את הספרייה תכנן האדריכל האמריקני פול רודולף בעיר ניאגרה פולס שבמדינת ניו יורק ובנייתה הושלמה בשנת 1974. בעוד המבנה דמוי הקתדרלה משקף את הסגנון האישי של האדריכל בשיא הקריירה שלו, שנים של תחזוקה לקויה ובעיות נוספות בתפקוד המבנה מעמידים את עתידו בסימן שאלה.
"מטרת הקורס הייתה להעלות את המודעות לבניין הזה, שהוא יצירה ברוטליסטית חשובה ועוגן לקהילה הסובבת אותו", סיפר גרגורי דלייני, אחד מצמד המרצים בבית הספר לארכיטקטורה שהעבירו את הקורס. "בנוסף, מטרת הקורס הייתה לקדם את השימור שלו ולקדם את השיח האדריכלי בתחום הציבורי. "ב-Cats of Brutalism, הציבו הסטודנטיות חתולים בקנה מידה גדול ככלי להכניס חמימות, רכות והשתובבות ליצירות הברוטליסטיות, שלעתים נתפסות קרות, קשות וחמורות", הוא הסביר.
12 צפייה בגלריה
מתוך עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism
מתוך עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism
"להכניס חמימות, רכות והשתובבות ליצירות הברוטליסטיות"
(מתוך עמוד האינסטגרם Cats of Brutalism)

מאירופה לבאר שבע

בישראל מכירים את הברוטליזם היטב, בעיקר מהעיר באר שבע שמנסה למתג עצמה בעשור האחרון כ"בירת הברוטליזם". במקור, צמח הברוטליזם באירופה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, כתגובת נגד לארכיטקטורה המודרניסטית שרווחה במחצית הראשונה של המאה ה-20. את המונח "ברוטליזם" טבעו זוג האדריכלים אליסון ופיטר סמית'סון בבריטניה בשנות ה-50, בעקבות הביטוי הצרפתי Beton Brut (בטון גולמי) שבו נקט האדריכל השוויצרי לה קורבוזיה (Le Corbusier), שהשפיע רבות על התגבשות האדריכלות המודרנית של המאה ה-20.
12 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אמת חומרית: ברוטליזם באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע
(צילום: ShutterStock)
12 צפייה בגלריה
יד יונתן בתכנון האדריכל צבי מוססקו
יד יונתן בתכנון האדריכל צבי מוססקו
בית התרבות במושב יד יונתן בתכנון האדריכל צבי מוססקו
(צילום: Mosessco, ויקיפדיה)
כזרם באדריכלות, הברוטליזם ביקש לבטא את האמת החומרית, הצורנית והפונקציונאלית של המבנה מבלי לנסות לייפות או להסתיר אותה. בהתאם לכך במבנים הברוטליסטים נעשה שימוש בחומרים גולמיים וזולים כמו בטון חשוף, בלוקים או לבנים חשופות. בנוסף לכך, הבנייה הברוטליסטית שאפה להיות מותאמת למיקום ולמשתמשים הספציפיים אותם נועדה לשרת ולשים דגש על הייחודיות של המקום. ניתן לראות זאת היטב בחשבון האינסטגרם הנוכחי שמציג אדריכלות ברוטליסטית מכל קצוות העולם, אך יחד עם זאת אף פרויקט אינו זהה למשנהו.
12 צפייה בגלריה
ספריית רוברטס באוניברסיטת טורונטו
ספריית רוברטס באוניברסיטת טורונטו
בטון חשוף וגיאומטרי: ספריית רוברטס הברוטליסטית באוניברסיטת טורונטו
(צילום: ShutterStock)
12 צפייה בגלריה
התיאטרון המלכותי הלאומי בלונדון שתכנן האדריכל דניס לסדון
התיאטרון המלכותי הלאומי בלונדון שתכנן האדריכל דניס לסדון
מונומנט ברוטליסטי: התיאטרון המלכותי הלאומי בלונדון שתכנן האדריכל דניס לסדון
(צילום: ShutterStock)
נכון להיום, עמוד האינסטגרם כולל 367 תמונות של מבנים ברוטליסטיים עליהם "חתולי הענק" מנמנמים, מתמתחים ומתלטפים בשלל פוזות. שלוש הסטודנטיות מנצלות את הצורניות הייחודית והמובחנת של אותם מבנים ויוצרות מגוון סיטואציות משעשעות, אחת מהן היא חתול שמשתמש במגדל האצטדיון האולימפי שבמונטריאול כבמגלשה. "למבנים ברוטליסטים יש מרקמים מרובים וצורות מאסיביות ונוקשות שחתולים היו אוהבים לשחק עליהן, לשכב, לטפס ולגרד אותן", אמרה מדליין אונג בכתבה לניו יורק טיימס.

ישראל על המפה הברוטליסטית

בין היצירות האדריכליות שמככבות בחשבון ניתן לזהות בניינים מוכרים בתולדות האדריכלות כמו מוזיאון הגוגנהיים שבניו יורק של האדריכל האמריקני פרנק לויד רייט, או "יחידת המגורים" (Unite D'Habitation) במרסיי, מבנה מגורים אייקוני פרי תכנונו של לה קורבוזיה. כמו כן ניתן לחזות בכמה מבני ציבור מהעיר ברזיליה, שתוכננה בידי האדריכל הברזילאי הנודע אוסקר נימאייר. פרויקט מוכר אחר שמככב פעמיים בעמוד האינסטגרם הוא הביטאט 67' אותו תכנן האדריכל הישראלי-קנדי משה ספדיה. הסטודנטיות בחרו לשתול חתולים מתוקים שמתכרבלים בנינוחות בקוביות הבטון שמרכיבות את הפרויקט.
מי שיגלול אחורה בוודאי ישים לב לשני פרויקטים ישראלים, ייצוג צנוע שלא משקף את שפע האדריכלות הברוטליסטית שישנה בארץ. הפרויקט הראשון הוא הספרייה המרכזית על שם זלמן ארן באוניברסיטת בן-גוריון שהוקמה בשנות ה-70. את הספרייה תכנן משרד האדריכלים של שולמית ומיכאל נדלר, שמואל ביקסון ומשה גיל. הבניין הברוטליסטי השני שמככב בעמוד הוא בית הכנסת בבה"ד 1 במצפה רמון. צורת בית הכנסת הלא שגרתית מורכבת ממשושים שמשתלבים אלו באלו והוא תוכנן על ידי האדריכלים אלפרד נוימן וצבי הקר.
באתר הפרויקט, מזמינות הסטודנטיות את קהל העוקבים להציע רעיונות למבנים ברוטליסטים נוספים שראויים להופיע בעמוד, ולשלוח להן תמונות שאולי יזכו לחתולים חמודים משלהם. מעניין לציין כי במקביל לכך שהחשבון מנסה לעורר את המודעות לקסמם של מבני הבטון החשוף, הוא מקדם גם אימוץ חתולים. התמונות הראשונות שמוצגות בעמוד כללו בעיקר את החתולים של הסטודנטית מיכאלה סניי, אך בהמשך נכללו גם חתולים שמיועדים לאימוץ. "זה תמיד היה חלק מהרעיון הראשוני", הצהירה סניי. "רצינו לקשור כיצד אדריכלות ברוטליסטית צריכה שיצילו אותה וכיצד ישנם גם הרבה חתולים שמחפשים בתים וצריכים להציל אותם. רצינו שתהיה מטרה מאחורי הפרויקט".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button