חנות משחקים בקומת המסחר

הפרעת קשב ב-80 מיליון שקל: עיצוב הפנים של הפארק המקורה הגדול בישראל

עמוס דימויים ואורות בוהקים: פארק השעשועים המקורה הגדול בישראל "מג'יק קאס" נראה כמו חללית חייזרים שנחתה בלב המדבר. 13 הדונם באזור תעשייה מעבר לקו הירוק, מחולקים לשלוש קומות שעיצובן הוא שילוב מסנוור של אגדות ילדים, מדע בדיוני וג'ונגל פראי. התוצאה היא חוויה שגורמת לעולם שבחוץ להיראות אפור וחד גוני

פורסם:
ביקור בפארק שעשועים הוא ככל הנראה אחד מהרגעים המרגשים של הילדות. גם כיום, במציאות הרוויה גירויים ומסכים, משהו במתקנים הצבעוניים, הדמויות הבדיוניות והאורות הזוהרים יוצרים עולם בדיוני וקסום שמתעלה על כל משחק בטאבלט. מג'ק קאס (Magic Kass), פארק השעשועים המקורה הגדול ביותר בישראל שנפתח לאחרונה בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים, מבקש לעמוד בתווי התקן של מתחמים דומים בעולם, ומנסה ליצור ניתוק פיזי ותודעתי מהשגרה הישראלית הכאוטית. איך? באמצעות בועה כאוטית מסוג אחר, עמוסה בדימויים, אורות ומתקנים.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
חללית צבעונית: פארק מג'יק קאס במעלה אדומים
(צילום: עודד סמדר)
פארק השעשועים החדשני חולש על פני 13 דונם במיקום שנוי במחלוקת למדי - אזור התעשייה "מישור אדומים" שנמצא מעבר לקו הירוק. ההשקעה האדירה במתחם החדש והנוצץ היא עדות לאמון של קבוצת קס, בבעלותו של היזם חנוך קס, בהתכנות הכלכלית של הפרויקט. לא רחוק משם, גם במעלה אדומים, אפשר למצוא את D-city – פרויקט שאפתני נוסף של החברה שהושק לאחרונה ומכתיר עצמו כ"עיר העיצוב החדשה של ישראל". בוודאי יצא לכם לראות את גיא זוארץ ויעל בר זוהר מפזזים בהתרגשות בפרסומת למקום שנראה כמו העתק קלישאתי של ארמון או עיר אירופאית.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
מבנה טבעתי וגרנדיוזי בלב המדבר, מחופה בלוחות אלומיניום
(צילום: דניאל סרבאק)
כלפי חוץ, מעוצב הפארק המקורה כמבנה טבעתי רחב היקף שתכנן האדריכל אנריקו סגרה. הוא מחופה בלוחות אלומיניום כסופים משובצים בנורות לד שמאירות בלילה את הנוף של צפון מדבר יהודה. המבנה הגרנדיוזי בעל המראה המתכתי וה"עתידני" לכאורה, נראה תלוש ומנותק מהסביבה הטבעית שעוטפת אותו, ונראה יותר כמו חללית חייזרים שנחתה בלב המדבר.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
מבט אל קומת המתקנים בפארק
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
תאורת רחוב מעטרת את רחבת המתקנים המרכזית
(צילום: עודד סמדר)
בקבוצת קס מסבירים שהבחירה באתר "נעשתה מתוך הבנת הפוטנציאל המסחרי והכלכלי של האזור. כמו כן, המיקום מאפשר חוויה ייחודית של סביבה מדברית השונה מנוף שאר הפארקים בישראל". אך למיקום המדברי יש מחיר – רוב הסיכויים שתאלצו להשתמש ברכב הפרטי כדי להשתתף בחגיגה. עלות הנסיעה הארוכה תתווסף לעלות הגבוהה של כרטיס הכניסה, שנעה בין 99 ל-145 שקלים לאדם.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
פארק מקורה באקלים הקורונה: "ההחלטה נעשתה לפני פרוץ המגפה"
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
יעבוד בכל עונות השנה בשל היותו מקורה
(צילום: עודד סמדר)
גם הבחירה להשיק מקום מקורה וסגור באקלים של וירוס הקורונה מרגישה תמוהה, במיוחד לאור העובדה שהאוכלוסייה העיקרית שתעשה בו שימוש לא יכולה להתחסן. "ההחלטה על בניית פארק מקורה נעשתה כמה שנים לפני פרוץ הקורונה", מסרו מהנהלת הפארק. "פארק מקורה, בשל היותו ממוזג באופן קבוע, הוא רב עונתי ויכול לעבוד בכל תנאי מזג אוויר".

במורד מחילת הארנב

החוויה העיקרית במקום נובעת מעיצוב הפנים של הפארק, שעלה כ-80 מיליון שקלים, עליו חתום האדריכל הישראלי-איטלקי מיקלה סימאונה. בראיון ל-ynet מספר סימאונה שתכנון המקום נמשך כחודשיים תמימים, תקופת זמן די קצרה בשביל פרויקט בסדר גודל שכזה. "ידעתי שזה הולך להיות מקום ייחודי ופורץ דרך. האמת היא שהתלבטתי הרבה זמן אם אני בכלל רוצה לקחת את הפרויקט הזה, כי מדובר בהרבה קריאייטיב ועיצוב פנים, ופחות אדריכלות. אבל ברגע שלקחתי על עצמי את עיצוב הפארק נכנסתי לעולם קסום של חזרה לעבר ולילדות. קראתי ספרים כמו עמי ותמי וראיתי סרטים כמו 'אליסה בארץ הפלאות', כי בגיל 50 לא זוכרים", מספר סימאונה ומדייק שהוא עדיין בן 49.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
עיצוב הפנים בעיצובו של מיקלה סימאונה לוכד את העין
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
"נכנסתי לעולם קסום של חזרה לילדות"
(צילום: עודד סמדר)
למרות שמדובר בפארק שעשועים מקורה, סימאונה מספר שהתייחס לפרויקט הנוכחי שכרוך בעיקר בחשיבה קונספטואלית כמו לכל אחד מהבניינים שהוא מתכנן במשרד. "כמו באדריכלות, גם בעיצוב פנים אני מתכנן סיפור. תכננתי בעבר מסעדות וחנויות, וזו הפעם הראשונה שאני עושה משהו כזה. אבל כאן רציתי להביא משהו אחר ולא תחושה של עוד קניון. חשבתי איך ליצור את הקריאייטיב כאן ואף אחד לא היה לי לעזר. אני בניתי בעצמי את הסיפור והיזמים אהבו וזרמו עם מה שיצא".
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
"לא עוד קניון": מבט מקומת המתקנים לקומות ההקפיות
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
(צילום: עודד סמדר)
הדרך אל פארק השעשועים מתחילה במורד מנהרה שאורכה 12 מטר, שמחופה במראות משני צדדיה ובתקרה מקושטת בפרחים ורודים. השתקפויות המראות אלו באלו יוצרת עולם אינסופי ומבלבל. סימאונה מסביר שמטרת המנהרה היא ליצור שינוי תודעתי במעבר מהחוץ אל הפנים שמשולב במתח וציפייה. "יורדים במנהרה ואז נחשפים לעולם המטורף שבפנים. אין קשר בין החוץ והפנים, זה היה הרעיון. רצינו שאנשים ירגישו שהם נכנסו במנהרת הזמן והגיעו לעולם אחר. כאילו הם נכנסו לחללית, עלו למאדים והגיעו לעולם שהוא דמיוני וסוריאליסטי שיש בתוכו כל מיני עולמות".
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
תקרה פרחונית ומראות בכניסה לפארק
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
"רצינו שאנשים ירגישו שהם נכנסו במנהרת הזמן"
(צילום: עודד סמדר)
תחת קורת גג אחת, באווירת הטירוף המוגזם של לאס וגאס, נדחסו יחדיו שלל נרטיבים: החל באגדות וסיפורי ילדים, דרך מדע בדיוני וחלל, ועד לדימויים שמסמלים תרבויות שבטיות. פנים המבנה מסודר כך ששתי קומות טבעתיות מקיפות ומשקיפות אל מרכז החלל, שבו 12 מתקני שעשועים ואקסטרים. גולת הכותרת שבהם היא רכבת הרים בגובה של למעלה מ-20 מטר, שיוצאת מגבולות המתחם ומשקיפה אל ים המלח.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
קומת המתקנים: מדע ביוני פוגש את אגדות האחים גרים
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
קריצה לנסיך צפרדע בקומת המתקנים
(צילום: עודד סמדר)

נוסטלגיה עתידנית

הקומה הראשונה משמשת כקומת המסחר וכוללת ג'ימבורי, משחקי וידיאו וסימולטורים, ודוכני מכירה בסגנון שווקי כריסמס אירופאים. סימאונה מסביר שהקונספט שעומד מאחוריה הוא "עבר, הווה, עתיד", וכי ההליכה בקומת המסחר משלבת בתוכה אווירה נוסטלגית ותחושה עתידנית. השילוב נוצר בעיקרו באמצעות טפטים בדוגמת חלל וגופי תאורה בהשראת חייזרים.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
נוסטלגיה עתידנית: קומת המסחר
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
דוכני מכירה בסגנון שווקי כריסמס אירופאים
(צילום: עודד סמדר)
הוא מספר שעיצוב הפנים של הפארק החל דווקא מהקומה השנייה שמשמשת את המסעדות. "ידענו שהקומה הזאת צריכה להיות עם ערך מוסף שהוא הרבה יותר מאוכל. אפשר לאכול בכל מקום, אבל צריכה להיות כאן גם חוויה. התנועה היא מעגלית בסוג של טבעת. בחרנו לחלק את הקומה לשלושה אזורים וככל שמתקדמים בחלל כך מתקדמים בסיפור ובחוויה".
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
גופי תאורה בהשראת חייזרים מפוזרים בקומה
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
קומת המסחר מקיפה את היכל המתקנים
(צילום: עודד סמדר)
הנרטיב הראשון בקומה הוא ה"טיקי בר", יצור כלאיים שמתבסס על "עיצוב שבטי" אך נושא את השם המקומי "מפגש השיח". חזית המסעדה שנמצאת בחלק זה מעוצבת כמסיכה שבטית בעלת עיניים ושיניים, דרכה מתבצעת הגשת המזון. השולחנות והכיסאות עשויים מגילופי עץ בעבודת יד. "עיצוב החלל יוצר תחושה שנחתנו באמצע ג'ונגל ואנחנו צריכים למצוא את דרכנו. כל הפריטים במקום שורטטו במיוחד ובוצעו לטובת הפרויקט. אין שום דבר שנרכש מראש. הכל שורטט על ידי", מסביר סימאונה.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
דרך הסמכה השבטית מוגש המזון במסעדת השיח
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
השולחנות והכיסאות מגולפים בעץ באזור הטיקי בר
(צילום: עודד סמדר)
האזור השני בקומה הוא "מחילת הארנב", שעוצב בהשראת הסיפור הקלאסי אך השחוק של 'אליסה בארץ הפלאות'. "כאן בחרנו לשלב כל מיני פרטים מהסיפור המקורי ומהאינטרפרטציה האישית שלנו. בסיפור מופיעות דלתות דרכן עברה אליסה, אז בחרנו לייצר דלת פצפונת שמכניסה לעולם קטן ודמיוני וביציאה ממנו יש דלת ענקית בגובה ארבע וחצי מטר".
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
גרם מדרגות הפוך ופטריות שצומחות מהתקרה ב"מחילת הארנב"
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
דלת בגובה ארבעה מטרים בהשראת אליסה בארץ הפלאות
(צילום: עודד סמדר)
עיוות הפרופורציות וקנה המידה הם העקרונות שהתוו את עיצוב הפנים של יתר החלל, שבו ניתן למצוא גרם מדרגות הפוך וחפצים נוספים שתלויים מהתקרה. פרצוף ענק של החתול המחייך עם עיניים מוטוריות וזוהרות מתפקד כחזית מסעדת המבורגרים. "זה נותן לילד הזדמנות לדמיין ולחשוב שאין סוף לאפשרויות, גם אם לפעמים הן נראות רחוקות מאיתנו. אנחנו צריכים לתת לילדים להסתובב ללא חוקים והגבלות", מסביר סימאונה.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
דרך המראה: מוטיבים נוספים מאליסה בארץ הפלאות בקומת המסעדות
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
החתול החייכן של אליסה מרחף מעל מסעדת המבורגרים
(צילום: עודד סמדר)
החלק השלישי והאחרון בקומה מעוצב בסגנון "שמורת פנטנל" שבדרום אמריקה. סימאונה והצוות שלו תכננו את המקום כג'ונגל עם חיות ואזור "ארכאולוגי" שבו מאובנים ושלדי דינוזאורים. גם כאן ריהוט הפנים תואם את הקונספט עם כסאות בר שרגליהם מעוצבות כרגליים של בעלי חיים.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
החלק השלישי עוצב בהשראת "שמורת פנטנל" שבדרום אמריקה
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
כיסאות בר בצורת רגלי בעלי חיים ליד הג'ונגל המגודר
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
(צילום: עודד סמדר)

בחזרה למציאות

בניגוד למשימות אדריכליות כמו מגורים, מסחר או מבני ציבור שמטרתן ליצור אווירה נינוחה ורגועה למשתמש, נראה שכאן מטרת העיצוב הייתה להיות כמה שיותר מוחצן ומנקר עיניים. המקום רווי קלישאות ודימויים חזותיים שמטרתם לגרות את "דור המסכים", אך במקביל עשויים ליצור תשישות ויזואלית בקרב מבוגרים. חדי העין ביניהם אף עשויים להתרעם על הצבעוניות בחדרי השירותים – ורוד-בובתי לבנות וכחול מחוספס לבנים.
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
ורוד לבנות וכחול לבנים? חדר השירותים לנשים בפארק
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
השתקפות הריצוף על האריחים האדומים יוצר תחושה אינסופית בחדר השירותים
(צילום: עודד סמדר)
"זאת חוויה שלא נראתה בארץ", מספר סימאונה. "אין ילד שהולך למסעדה בישראל ורואה את אליסה בארץ הפלאות עם פטריות ושולחנות הפוכים מהתקרה או דינוזאורים מוטוריים". הוא משתף שכדי להגיע לתוצאה, הוא ושותפיו למשרד היו צריכים לשים עצמם בנקודת מבט של ילד. "זה לא פרויקט קונבנציונלי, והוא לגמרי החזיר אותי אחורה. זה היה מסע תיקון אפשר להגיד את זה ככה, בזמן התכנון הייתי ילד. ניסינו לחשוב כמו ילד שמבקר בפארק שעשועים, לראות את מה שהוא רוצה לראות".
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
מושבים בצורת כוסות תה ובר בהשראת עמי ותמי
(צילום: עודד סמדר)
38 צפייה בגלריה
מג'יק קאס
מג'יק קאס
"בזמן התכנון הייתי ילד": מיקלה סימאונה
(צילום: עודד סמדר)
אין ספק שביקור במג'יק קאס הוא חוויה צבעונית וסוריאליסטית שעלולה לגרום למציאות שבחוץ להיראות אפורה וחד-גונית. עם זאת, קשה שלא לתהות אם כדי לשמח ילדים ולעורר בהם עניין יש צורך לנתק אותם לגמרי מסביבתם.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button