מוזיאון צף וזז בהתאם לצורך. Simose Art Museum - Movable Galleries

חצי שעה מהירושימה נמצא מוזיאון מהיפים בעולם – צף על המים, ובעצמו יצירת אמנות

בשל מיקומו המרוחק של מוזיאון Simose Art Museum הדינמי הכולל שמונה תיבות צבעוניות הצפות על מי מפרץ הירושימה, הוחלט להקים גם עשר וילות מגוונות ומעוצבות לעילא להשלמת החוויה. על הכול ניצח אדריכל-העל שיגרו באן

פורסם:
מי שביקר ביפן יודע שהרבה מהמוזיאונים במדינה הם הרבה יותר מעוד ביקור סטנדרטי במוזיאון לאמנות. החוויה חורגת הרבה מעבר למוצגים וליצירות – לעתים קרובות היא משלבת אדריכלות חדשנית, משחקי אור וחומר ונוף עוצר נשימה שהופך כל ביקור למסע חושי בלתי נשכח. בחודשים האחרונים נפתח מוזיאון חדש לאמנות ליד הירושימה, שמגלם בדיוק את החוויה הזו ומוסיף לה טוויסט ייחודי: כאן תוכלו לא רק להתרשם מהאמנות ומאדריכלות המבנה אלא גם ללון במוזיאון עצמו במתחם וילות וחדרים מעוצב.
מוזיאון Simose Art Museum שנפתח בדרום-מערב יפן, במרחק של כ-30 דקות נסיעה מהעיר הירושימה, הוא הרבה יותר מעוד מרחב תצוגה – הוא יצירת אמנות בפני עצמה. במקום מבנה מוזיאלי קלאסי וסטנדרטי בחר האדריכל היפני שיגרו באן (Shigeru Ban), אחד האדריכלים המשפיעים והחשובים ביותר במאה ה-21, זוכה פרס פריצקר, לתכנן את המוזיאון כקומפוזיציה דינמית של שמונה "קופסאות" צבעוניות. הקוביות צפות על פני אגם מים מלאכותי ומשנות את תפיסת החוויה השגרתית שלרוב כוללת מבנה אחד מרכזי ומרובע. כל אחת מהגלריות עשויה זכוכית ייחודית בגוון עז ושונה, בהשראת האיים בים. בשעות היום קרני השמש החודרות מבעד לקירות הזכוכית יוצרות מופע צבעים ייחודי, בעוד שבלילה, כשהן מוארות מבפנים, נהפכות הגלריות לגופי אור קסומים, המזכירים פנסים בוהקים שמרחפים על פני המים.
13 צפייה בגלריה
Simose Art Museum - Movable Galleries
Simose Art Museum - Movable Galleries
הודות למצופים מיוחדים, שני אנשי צוות בלבד יכולים לשנות את פריסת החללים
(צילום: Simose)

13 צפייה בגלריה
Simose Art Museum - Movable Galleries
Simose Art Museum - Movable Galleries
שמונה "קופסאות" צבעוניות המשתקפות במים ומוארות בלילה
(צילום: Simose)


הגלריות שטות על פני המים

אחד האלמנטים החדשניים ביותר במוזיאון הוא יכולת התזוזה של הגלריות. הודות למצופים מיוחדים, שני אנשי צוות בלבד יכולים לשנות את פריסת החללים, להתאים אותם לנרטיב התערוכה וליצור חוויה משתנה בכל ביקור. כך, לא מדובר רק במקום המציג אמנות, אלא במרחב מתעצב ודינמי, שבו המבנה עצמו נעשה חלק מהיצירה. מבנה הכניסה למוזיאון מרשים לא פחות: עמוד עץ מרכזי, המתנשא לגובה, שולח את זרועותיו לעבר התקרה ויוצר תחושת חמימות טבעית לצד קירות זכוכית ענקיים, שדרכם נפרס נוף לעבר מפרץ הירושימה. שילוב זה של עץ, מים ואור הופך את הביקור במוזיאון לחוויה אדריכלית ואמנותית.
המוזיאון, הכולל אוסף של 500 יצירות, הוא יוזמה פרטית של חברת ציוד בנייה יפנית מהירושימה, שביקשה להקים חלל אינטימי ואקסקלוסיבי עבור אוסף האמנות הפרטי של חברת המשפחה, יומיקו סימוזה. בתחילה הכוונה הייתה למקם את המוזיאון בסמוך למטה החברה במרכז הירושימה, אך אילוצי תכנון הובילו להחלטה לרכוש רצועת חוף באורך 400 מטר המשקיפה על נוף פנורמי של המפרץ. מי שנבחר לתכנן את הפרויקט השאפתני הוא באן, הידוע בגישתו החדשנית ובשימוש הייחודי שהוא עושה בחומרים כמו עץ ונייר. עבור באן היה מדובר בפרויקט יוצא דופן, כפי שסיפר בריאיון לאתר Japan Times: "לבנות מוזיאון על שטח כה גדול מול האוקיינוס זו הזדמנות נדירה מאוד ביפן".
13 צפייה בגלריה
Simose Art Museum - Movable Galleries
Simose Art Museum - Movable Galleries
הזדמנות נדירה ביפן - לבנות מבנה חדש מול הים
(צילום: Simose)

13 צפייה בגלריה
Simose Art Museum - Entrace Interior
Simose Art Museum - Entrace Interior
חלל הכניסה. מעין עץ עשוי עץ
(צילום: Simose)

13 צפייה בגלריה
Simose Art Museum - Movable Galleries
Simose Art Museum - Movable Galleries
חללי הפנים השקופים
(צילום: Simose)

המתחם כולל גם חנות מוזיאון, בית קפה וגן האמנות של אמיל גאלֶה – גן יפהפה עם צמחים ששימשו השראה לאמן הצרפתי אמיל גאלֶה.

לילה (מפנק) במוזיאון

אחד האתגרים המרכזיים בפרויקט היה הנגישות אליו. מיקומו של המוזיאון, המרוחק יחסית ממרכז הירושימה, בעיר אוטאקה ומול האי מיאג'ימה, יחד עם התחבורה הציבורית המוגבלת באזור, עלולים להקשות על מבקרים להגיע אליו. זו גם אחת הסיבות להחלטה לשלב במתחם מלון בוטיק יוקרתי, שהופך את החוויה האמנותית לחופשה שלמה. במתחם המוזיאון נבנו כעשר וילות אירוח ייחודיות שונות זו מזו, שכל אחת מהן תוכננה בקפידה על פי תפיסות אדריכליות שונות של באן. כך, למשל, אחת הווילות עוצבה בהשראת מבני עץ מסורתיים יפניים, עם פתחים גדולים הממסגרים את הנוף באופן שמזכיר בתים כפריים ישנים. וילה אחרת בנויה כקובייה שקופה עשויה כולה זכוכית, שמעניקה לאורחים תחושה שהם מרחפים מעל המפרץ. וילה נוספת עוצבה כחלל מודולרי עם מחיצות ניידות, המאפשרות לשנות את אופן החלוקה הפנימית בהתאם לצורכי האורחים. יש וילות הבנויות בתוך חורש טבעי, מבנה שבו הריהוט עצמו מהווה חלק בלתי נפרד מהמבנה האדריכלי וכן סדרת וילות עם קירות שעשויים עץ אוסטרי מיוחד, המכניס אור טבעי ויוצר תחושה של שהייה בתוך יער.
13 צפייה בגלריה
Simose Art Garden Villa - Kielsteg
Simose Art Garden Villa - Kielsteg
חוויית שהייה לא שגרתית Simose Art Garden Villa - Kielsteg
(צילום: Simose)

13 צפייה בגלריה
Simose Art Garden Villa - Kielsteg
Simose Art Garden Villa - Kielsteg
נוף החוצה לטבע. Simose Art Garden Villa - Kielsteg
(צילום: Simose)

הקונספט של שילוב אירוח יוקרתי לצד מוזיאון אמנות נועד להפוך את המקום ליעד תיירותי בפני עצמו, כפי שהסביר באן: "מכיוון שהמוזיאון נמצא רחוק יחסית מהעיר, רציתי ליצור חוויה שלמה, כזו שתגרום לאנשים לרצות לבקר בו שוב ושוב". המוזיאון פתוח לקהל הרחב, אך מי שיבחר ללון בו יוכל ליהנות מחוויית ביקור אינטימית יותר, עם אפשרות לשוטט בין הקופסאות הצבעוניות גם בשעות הלילה ולסעוד במסעדת גורמה בסגנון צרפתי המשקיפה למי מפרץ הירושימה. אפשר לומר שהמוזיאון מציע חוויה יוצאת דופן הכוללת תרבות, אדריכלות, אירוח וקולינריה במקום אחד. החוויה הזאת הופכת את המוזיאון לאחד היעדים המסקרנים ביותר ביפן בשנים האחרונות ומשמשת אתר עלייה לרגל לחובבי אמנות ואדריכלות וגם לחובבי צילום.
13 צפייה בגלריה
Simose Art Garden Villa - Wall ness House
Simose Art Garden Villa - Wall ness House
ללא קירות חיצוניים. Simose Art Garden Villa - Wall ness House
(צילום: Simose)

13 צפייה בגלריה
Simose Art Garden Villa - Paper House
Simose Art Garden Villa - Paper House
Simose Art Garden Villa - Paper House
(צילום: Simose)

אפילו אורחים מישראל כבר ביקרו בקומפלקס של המוזיאון והמלון, כפי שמספר לנו מנהל יחסי ציבור והמכירות של המלון, :Shinichi Meguro "המלון שלנו מארח כמה אורחים מישראל. אני מצפה בכיליון עיניים לקבל עוד אורחים ישראלים."
מתחם המלון והמוזיאון נמצאים 30 דקות משדה התעופה איוואקוני קינטייקיו (Iwakuni Kintaikyo Airport) ו-35 דקות נסיעה מפארק השלום ומאתר פצצת האטום בהירושימה.
13 צפייה בגלריה
Simose Art Garden Villa - Restaurant Interior
Simose Art Garden Villa - Restaurant Interior
מסעדת המלון. מבעד הוויטרינה נשקפת אחת הגלריות הצבעוניות
(צילום: Simose)

מתכנן למען נפגעי אסונות טבע ופליטים

באן הוא אחד האדריכלים החשובים והמשפיעים בעשורים האחרונים. את שמו ביסס לא רק בזכות פרויקטים פורצי דרך וחדשנות אדריכלית, אלא גם בשל מחויבותו העמוקה לאדריכלות חברתית. באן ידוע כאדריכל שמקדיש את כישוריו האדריכליים לטובת קהילות במצוקה ובפרט נפגעי אסונות טבע, פליטים ומי שנאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות משברים שונים. המעורבות של באן בתכנון פתרונות למצבי חירום החלה בשנת 1994 בעקבות רצח העם ברואנדה. בתגובה למשבר הפליטים העצום שהתרחש בעקבותיו, הוזמן באן על ידי נציבות הפליטים של האו"ם לתכנן מקלטי חירום עבור שני מיליון בני אדם. שנה לאחר מכן, בעקבות רעידת האדמה ההרסנית בעיר קובה ביפן, יישם באן פתרון יצירתי נוסף – בקתות ארעיות עשויות גלילי נייר חלולים שנתמכו על גבי ארגזי בירה, ששימשו כיסודות. הודות למחיר הזול ולתכנון הפשוט יכלו המבנים להיות מפורקים ומורכבים מחדש בקלות, מה שעשה אותם אידיאליים לשימוש במצבי חירום נוספים.
לצד הפרויקטים החברתיים שלו, באן אחראי גם לכמה מהמבנים האדריכליים החדשניים ביותר בעשורים האחרונים. בין יצירותיו הבולטות אפשר למצוא את קתדרלת הקרטון בקרייסטצ'רץ' בניו זילנד (2013), מוזיאון האמנות אספן בקולורדו (2014), "בית הווילונות" בטוקיו (1995) ומוזיאון פומפידו בעיר מץ בצרפת (Centre Pompidou-Metz), שנפתח בשנת 2010 ומשמש שלוחה של המרכז הפריזאי. בנוסף, במהלך השנים זכה באן להכרה עולמית בזכות חקר חומרים ידידותיים לסביבה, תכנון רגיש המשתלב עם הסביבה ושימוש יצירתי בצורות אדריכליות ובפרטים הנדסיים יוצאי דופן.
בשנת 2014 זכה באן בפרס פריצקר לאדריכלות – הפרס היוקרתי ביותר בתחום, המוענק לאדריכלים שהשפעתם על החברה משמעותית ומתמשכת. בנימוקי הזכייה נכתב: "שיגרו באן הוא אדריכל בלתי נלאה שעבודתו משדרת אופטימיות. בעוד שאדריכלים מסוימים רואים במצבי משבר אתגר, באן רואה בהם קריאה לפעולה. היכן שאחרים נרתעים, הוא מזהה הזדמנות להתחדשות. הוא לא רק מורה ומודל לחיקוי אלא מקור השראה אמיתי".
בשנים האחרונות באן משלב את החדשנות שלו גם בעיצוב חוויות יומיומיות. דוגמה מצוינת לכך היא השתתפותו בפרויקט Tokyo Toilet, שבמסגרתו תכנן שירותים ציבוריים בטוקיו העשויים מזכוכית חכמה שאטימותה משתנה לפי הצורך. כשהשירותים פנויים, הזכוכית שקופה לחלוטין ומאפשרת לעוברים ולשבים לבדוק אם התא פנוי בלי לפתוח את הדלת. ברגע שהדלת ננעלת, הזכוכית נעשית אטומה ומספקת פרטיות מוחלטת. העיצוב הזה לא רק משלב פונקציונליות ואסתטיקה, אלא גם מבטא את החשיבה החדשנית של באן בכל הנוגע לאינטראקציה בין אדריכלות, פרטיות ומרחב ציבורי. פרויקט השירותים התפרסם בכל כלי התקשורת ונהיה ממש סנסציה עולמית.
13 צפייה בגלריה
שירותים שקופים-אטומים-צבעוניים בפארק, בעיצוב שיגרו באן, שירותים בטוקיו
שירותים שקופים-אטומים-צבעוניים בפארק, בעיצוב שיגרו באן, שירותים בטוקיו
שירותים שקופים-אטומים-צבעוניים בפארק, בעיצוב שיגרו באן, שירותים בטוקיו
(צילום: Sergio Yoneda, shutterstock)

13 צפייה בגלריה
מחיצות עבור מפונים לאזורים של רעידות אדמה. Shigeru Ban Architects. מתוך התערוכה 'עיצוב יפני היום 100'
מחיצות עבור מפונים לאזורים של רעידות אדמה. Shigeru Ban Architects. מתוך התערוכה 'עיצוב יפני היום 100'
מחיצות עבור מפונים מרעידות אדמה. Shigeru Ban Architects. מתוך התערוכה 'עיצוב יפני היום 100'
(צילום: ג'ני כצנר)

המוזיאון החדש בהירושימה הוא עוד אחת מיצירותיו המרשימות של באן בשנים האחרונות. מאז שנפתח למבקרים לפני כמה חודשים, נהפך המוזיאון לאחד הפרויקטים הבולטים בעולם האדריכלות, והשנה כבר זכה להוקרה יוקרתית – פרס Prix Versailles הצרפתי, שהכתיר אותו כמבנה המוזיאלי היפה ביותר לשנת 2024. בהצהרה שפרסם בעקבות הזכייה, שיתף באן במחשבותיו על הפרויקט: "אני מאמין שהחדשנות שבאה לידי ביטוי בתכנון – כמו הגלריה הניידת הצפה על פני המים ושימוש ייחודי בעץ כחומר בנייה מרכזי – היא שהעניקה למבנה את ייחודו ואת ההכרה הבינלאומית. זו הייתה הפעם הראשונה שבה ניתנה לי האפשרות לעצב מתוך חופש מוחלט, ואני אסיר תודה לכל מי שהשתתף בתהליך".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button