גם החלל הכי פעיל בבית יכול להיות מסודר ומזמין

מהמזווה ועד המקרר: 8 טיפים לסידור וארגון המטבח לאורך זמן

למה כל כך קשה להשיג סדר במטבח ולשמור עליו לאורך זמן? ככל הנראה בגלל שמדובר בחלל הפעיל ביותר בבית, שבו נדחסים בערבוביה מגוון חומרי גלם, קופסאות, סירים, צלחות, שימורים והרשימה נמשכת ונמשכת. באמצעות הטיפים הבאים תוכלו לפרק את המטבח לגורמים ולהשליט סדר בכל אחד מהם

אורלי הבר
פורסם:
בין שאתם חובבי בישול ובין שלא - המטבח הוא החלל הכי פעיל בבית, המשמש את כל בני הבית מדי יום. זו גם הסיבה לכך שכל כך קשה להשיג בו סדר ולשמור עליו לאורך זמן. המטבח הוא המקום שקולט חומרי מזון גולמיים שנקנים מדי יום או שבוע, ובו מורכבות בין אחת לשלוש ארוחות מדי יום. כל אלה מציבים בפנינו אתגר לא פשוט לארגון וסידור הכלים, חומרי המזון וכל מה שביניהם באופן פונקציונאלי ויעיל.
11 צפייה בגלריה
אורלי גונן
אורלי גונן
גם החלל הכי פעיל בבית יכול להיות מסודר ומזמין
(עיצוב: אורלי גונן. צילום: אסף הבר)
כמו בחללים אחרים ברחבי הבית, גם כאן, סדר מתחיל בדיוק. הקפדה על טריות והיגיינה היא מוטיב מוביל לקראת הסדר שנבחר, ולכן יש לוודא שמוצרי המזון מתאימים לצרכים ולהרגלים של בני הבית המשתמשים בו. דגש חשוב נוסף הוא פונקציונאליות. בכל סוג של מטבח, חדיש ומעוצב או כזה המשמש אותנו בדירת מעבר או בדירה שכורה, נבחר בארגון וסדר שישמרו זרימה לשלל הפעולות המבוצעות בו מדי יום - בישול, אפייה חימום, הגשה ואחסון.
11 צפייה בגלריה
אורלי הבר
אורלי הבר
כמו בחללים אחרים בבית - גם במטבח חשוב לשמור על יעילות וסדר
(צילום: אורלי הבר)
בכל מקרה, זכרו שכמו בבישול - כך גם בסדר: גם אם נצמדים למתכון מסוים, בסוף התוצאה תהיה עם הנגיעה האישית שלכם. בעיצוב ובסידור יש חשיבות לטעמכם האישי, להעדפותיכם, רצונותיכם וכמובן - הצרכים שלכם.

סדר המוביל לזרימה

כדי שיהיה נוח לעבוד במטבח, יש לקחת בחשבון את מיקום הפריטים בחלל. המקרר, הכיריים, הכיור, משטח העבודה, שולחן האוכל וכו' - כולם כלולים במחשבה על סידור פונקציונאלי ויעיל. הסדר שאנחנו מבקשים ליצור צריך להוביל לזרימה בפעולות המבוצעות מדי יום. כך לדוגמה, כלי האוכל יוצבו במקום קרוב למקרר, למזווה ולשולחן; ולסירים ולתבלינים נמצא מקום קרוב לכיריים. זהו הרעיון שיוביל את סידור החלל כולו.

1. משטח העבודה

במטבח חשוב לייעד משטח עבודה נקי ופנוי. מעבר לצורך הברור בניקיון ושמירה על היגייניה, נשאף לשמר משטח נקי מעומס ופריטים מיותרים. משטח כזה יספק מרווח עבודה מזמין להכנה, לבישול או אירוח, ויעניק תחושה מינימליסטית ופתוחה. במקום להשאיר על משטח העבודה את כלי החשמל - ביניהם הטוסטר, המיקסר וכו' - העדיפו להשאיר את משטח העבודה ריק. אחסנו את כולם במקום ייעודי, קרוב למשטח העבודה, והוציאו אותם רק בעת השימוש.
11 צפייה בגלריה
אורלי גונן
אורלי גונן
על המשטחים הנראים לעין הקפידו למקם רק פריטים נחוצים
(עיצוב: אורלי גונן. צילום: אסף הבר)
כקישוט חי, השתמשו בצמחים קטנים בעציצים, ואת סבון הכלים וספוגיות הניקוי רכזו על מגש קטן לצד הכיור. ייעדו מקום על משטח העבודה (או על אי המטבח) למוצרים הנמצאים בשימוש תכוף כדי למנוע השתהות בחלל ו"חיטוט" בארונות ובמקרר - למשל קערה בה תאחסנו פירות עונה טריים וצנצנות דקורטיביות בהן עוגיות.
11 צפייה בגלריה
אורלי גונן
אורלי גונן
מצאו מקום לצמחים במטבח כקישוט חי
(עיצוב: אורלי גונן. צילום: אסף הבר)

2. קופסאות ומכלי אחסון

כלים מפלסטיק אינם מומלצים לשימוש בחימום וקירור, הם אינם אקולוגיים ולרוב אינם מצטיינים בנראות. לכן, העדיפו כלי זכוכית אטומים או שקופים, עמידים לתנאי חימום וקירור, שניתנים לניקוי ושטיפה (גם במדיח הכלים). כשמוצבים על מדפים, מסודרים לפי גודל וצורה, ומקוטלגים במדבקה לפי השימוש שלהם, המכלים יכולים בעצמם להפוך לפריט דקורטיבי. כך למשל, תוכלו להקצות מיכלים דקורטיביים ושקופים לחומרים יבשים כמו אורז, פסטה, קמח, סוכר ומלח, ולהציג אותם לראווה במטבח.
11 צפייה בגלריה
אחסון
אחסון
דקורטיבי ויעיל: מכלי זכוכית לסידור מוצרים יבשים במטבח
(צילום: ShutterStock)

3. סידור המקרר

המקרר מכיל בתוכו חומרי גלם, ביניהם פירות, ירקות וגבינות, וגם מנות ומוצרים מוכנים. במקרה של המקרר, יש חשיבות רבה לאחסון נכון של פריטים. היכולת לראות את הפריטים במקרר (במקום לערום אותם אלה על אלה או לדחוק אותם לפינות המקרר), ימנע קנייה מיותרת, וישמור על טריות המזון לתקופה ארוכה יותר. גם כאן אחסון הפריטים בכלי זכוכית שקופים בעלי נראות אסתטית ואחידה יעזור. למרות הפיתוי, הימנעו מאחסון האוכל בסירי בישול - כך יוכלו כל דרי הבית לראות את המזון בצורה קלה יותר.
11 צפייה בגלריה
אורלי הבר
אורלי הבר
חלוקה למכלים ולקטגוריות במקרר
(צילום: אורלי הבר)
ירקות כדאי לאחסן במגירה סגורה, בה מופרדים סוגי הירוק זה מזה במכלים פתוחים. הקצו כמה דקות לשטיפה ולייבוש הירקות. ניתן להניח בבסיס המיכלים מגבת קטנה או מצע תואם לירקות. גם גבינות או נקניקים יש לשמור במגירה או בקופסה סגורה במקום בעל טמפרטורה קרה יותר במקרר. לבסוף - כדי לשמר היגיינה וליצור מראה אסתטי - הוציאו את הביצים מקרטון הביצים וסדרו בכלי ייעודי, גם קערה יפה תספיק.

4. סידור התבלינים

אחרי חומרי הגלם, תבלינים הם האלמנט המרכזי והשמיש ביותר במטבח. הם גם גורמי הלכלוך הגדולים ביותר, ואלה שאנחנו נוטים לאחסן כלאחר יד. כדי לשמור על ניקיון ועל מראה מסודר, העדיפו להעביר את התבלינים לכלי אחסון רחיצים ובעלי מראה אחיד מזכוכית, שמתאימים לשימוש במדיח הכלים. כך, כשהם נמצאים במגירה, על מדף או במקרר, ומסומנים בתווית בשמם, יוכלו התבלינים להוות פריט דקורטיבי ויעיל.
11 צפייה בגלריה
אורלי הבר
אורלי הבר
התבלינים מסודרים במכלי זכוכית ומסומנים בתווים
(צילום: אורלי הבר)

5. סידור המזווה

לפני סידור המזווה, יש לזכור שביתנו אינו מחסן או חנות. אין צורך להעמיס במוצרי מזון שלא נשתמש בהם או שתוקפם יפוג במהרה. צרכנות נבונה ומדויקת תחסוך משאבים רבים וגם תעזור ליצור סדר. ההמלצה היא לערוך רשימת קניות מסודרת המבוססת על הצורך, ולחשוב לפני הקנייה האם באמת ייעשה שימוש במוצר בזמן סביר.
11 צפייה בגלריה
מזווה
מזווה
קמחים וחומרים יבשים מסודרים במכלי זכוכית עוזרים לסדר ולנראות
(צילום: ShutterStock)
הסידור הפנימי של המזווה יחולק לקטגוריות: קמחים (פירורי לחם, סולת וכו'); פסטות; קופסאות שימורים (ביניהם רטבים ורסקים); מוצרי אפייה (סוכרים, אבקות, סודה לשתייה, אינסטנט פודינג וכו'); דגנים; בקבוקי שתייה קלה; ממרחים. לכל קטגוריה ניתן לייעד מיכל, סלסילה או קופסה. כך נשמרת זמינות המוצרים לשימוש ול"ספירת המלאי" לפני יציאה לקניות.
11 צפייה בגלריה
מזווה
מזווה
שמרו על המזווה מסודר ומחולק לקטגוריות
(צילום: אורלי הבר)

6. פינת קפה או תה

ייעדו מקום לקומקום חשמלי, מיחם או מכונת קפה, וסמוך לאותו האזור דאגו למקם ממתיקים, טבליות קפה ותה שיסודרו בתוך סלסלה או על מגש דקורטיבי. במדף או ארון קרוב אחסנו או הציגו לראווה ספלים וכוסות לשתייה חמה.

7. כלי אירוח וסכו"ם

משטח חלוקה לסכו"ם ניתן למצוא בכל חנות לכלי בית ובכל סופר-מרקט, ובו ניתן להניח את הסכינים, המזלגות והכפות. העדיפו להיפטר מסכינים ומזלגות לא תואמים ולשמור על סט אחד ואחיד. את כלי הבישול הגדולים יותר, ביניהם כלי העץ והמתכת, תוכלו לסדר יחד בכד דקורטיבי לצד הכיריים.
11 צפייה בגלריה
מגירות
מגירות
סדרו את הסכו"ם במשטח חלוקה ייעודי
(צילום: ShutterStock)
בכל הקשור לכלי אירוח וסטים של צלחות ומגשים - עם כל הקושי שבדבר - הקפידו להחזיק במטבח שני סטים לכל היותר, אחד לאירוח מיוחד ואחד ליום-יום. לרוב אין שימוש לשלושה וארבעה סטים של צלחות, והם תופסים מקום אחסון חשוב.
11 צפייה בגלריה
אורלי הבר
אורלי הבר
יעילות וסדר: הצלחות והכוסות מסודרים במדף וזמינות לשימוש
(צילום: אורלי הבר)

8. נצלו כל שטח במטבח

בסידור המטבח, השתדלו להימנע משימוש בחללים שהגישה אליהם מוגבלת, דוגמת פינות המטבח העמוקות (בעבר הייתה נטייה למקם שם מתקנים לסירים) או ארונות גבוהים בעלי גישה מוגבלת. את האזורים בעלי הנגישות המוגבלת נצלו לאחסון פריטים שאינם בשימוש יומיומי, כמו כלים חד פעמיים (אם קיימים, ומהם רצוי להימנע), מכשירי חשמל שאינם בשימוש יומיומי וכו'.
אורלי הבר היא מסדרת בתים מקצועית ובעלת הבלוג westlogeast
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button