כל אחד ואחת מ־17 מיליוני העוקבים של המשפיענית נארה סמית' כבר מכיר את קרקוש הציפורניים שלה על גבי הצלחות האהובות עליה. מי שעומד מאחורי הצלחות הצ'אנקיות הוא המעצב גוסטף ווסטמן (Gustaf Westman), אחד הקולות הבולטים והמסקרנים של העיצוב הסקנדינבי החדש. תוך ארבע שנים בלבד הצליח המעצב־אדריכל הצעיר משטוקהולם לבסס לעצמו מותג מצליח, שפה ברורה וקהילה גלובלית נאמנה. זה קרה בזכות אובייקטים עגלגלים, צבעוניות מפתיעה ושפה משחקית שכובשת מיד את העין. יצירותיו מהוות אלטרנטיבה מובהקת לרהיטים הסקנדינביים הקלאסיים, הנקיים והמינימליסטיים – ומכניסות לחלל אנרגיה קלילה, שמחה ושובבות. מכאן הייתה הדרך קצרה ללבם של אמנים וכוכבים בינלאומיים כמו סמית', שמרבה לבשל בבגדי מעצבים, טיילר דה קריאייטור ואוליביה רודריגו. אפשר לומר שהעיצובים של ווסטמן הפכו לפריטי חובה בבתים מעוצבים וסמל סטטוס לסטייל.
חובבי עיצוב ישמחו לדעת שווסטמן ורשת איקאה החליטו לשלב כוחות בקולקציה משותפת שתימכר באלפי סניפי הרשת השוודית הפופולרית. לארץ תגיע הקולקציה, העשויה ברובה מפורצלן, כבר ב-28 בספטמבר. בעוד שצלחת רגילה שלו נמכרת סביב 64 דולר, בליין המיוחד שעיצב לאיקאה מבטיחים מחירים נגישים יותר, למשל, 29 דולר לצלחת (בארץ ב-145 שקל). זה אמנם כמחצית מהמחיר של הליין הפרטי שלו, אך יקר משמעותית ממחירי צלחות באיקאה. תחת קולקציית IKEA x Gustaf Westman הושקו 12 פריטים, ובהם צלחות, כוסות, פמוטים, אגרטלים וגופי תאורה. המחירים נעים מ-35 שקל לפמוט, 49 שקל לספל עם תחתית, 69 שקל למנורה, 195 שקל לאגרטל ספירלי ו-125 שקל לצלחת ההגשה לקציצות הבשר המפורסמות, שהושקו לפני 40 שנה. מאיקאה נמסר כי במהלך 40 השנה האחרונות, מכרו בעולם כ-1.4 מיליארד קציצות בשנה (!) וקציצת הבשר ביססה את עצמה כמוצר דגל שלהם.
9 צפייה בגלריה


מנורת לד קולקציית VINTERFINT, מחיר 69 שקל. מזכירה את הצלחות של ווסטמן וגם את קבוצת ממפיס
(צילום: סטודיו איקאה)
השפעה מקבוצת ממפיס האיטלקית
ווסטמן התחיל את דרכו כאדריכל. הוא למד אדריכלות באוניברסיטת צ'למרס בגטבורג, שוודיה, ואף עבד תקופה קצרה במקצוע. אך מהר מאוד הבין שמעניינים אותו הרבה יותר אובייקטים בקנה מידה קטן, מתוך הרצון להיות קרוב לחפצים שהאדם חי איתם ביומיום. הוא החל להתנסות בעיצוב פריטים קטנים, מה שהוביל אותו בהדרגה לעזוב את האדריכלות לטובת עולם עיצוב הפנים ועיצוב המוצר. ההשראה שלו מגיעה, בין היתר, מקבוצת ממפיס – חבורה של מעצבים שחברה באיטליה בתחילת שנות ה־80 בהובלת אטורה סוטסאס וביקשה לשבור את המוסכמות של המודרניזם באמצעות צבעוניות עזה, צורות גיאומטריות שובבות ושילובי חומרים לא צפויים.
הפריצה הגדולה שלו הגיעה בשנת 2020, כשעיצב מראה גלית לסטייליסטית השוודית Hanna MW. ה־Curvy Mirror הפכה כמעט בן־לילה לאייקון אינסטגרמי, זכתה לאינספור חיקויים והכניסה את שמו של ווסטמן לשיח העיצוב הבינלאומי. משם התרחב המותג Gustaf Westman Objects אל מגוון קטגוריות – מכלי שולחן וכוסות בעיצוב צ'אנקי ועד לרהיטים גדולים – כולם מאופיינים בשפה עקבית של קימורים עבים, צבעי פסטל עזים ואווירה קלילה והומוריסטית. בעידן שבו אסתטיקה פוטוגנית חשובה כמעט כמו הפונקציה של פריט, ווסטמן הצליח להפוך את העבודות שלו לסימן היכר של דור שמבקש בית שמח, לא פורמלי, צבעוני ונגיש.
קולקציה לעונת החגים, בינתיים רק בחו"ל
בימים אלו ווסטמן מגיע אל הצעד המשמעותי ביותר בקריירה שלו עד כה - קולקציה משותפת עם איקאה, כחלק מקולקציית החגים והחורף VINTERFINT 2025 שמורכבת כאמור מ־12 פריטים לשולחן החג ולבית. אחד הפריטים המדוברים ביותר הוא "צלחת הקציצות" בצבע תכלת, שנוצרה לציון 40 שנה למנת המיטבולס האייקוניות של איקאה. זה הפריט הראשון שהושק בתחילת ספטמבר והוא מהווה מחווה מלאת הומור למסורת השוודית וכמובן, לרשת האהובה. אגב, יש בצלחת ההגשה המוארכת מקום ל־11 קציצות בשר. בנוסף, עיצב ווסטמן סט גלוג (Glogg) לשתיית יין חם מסורתי סקנדינבי, בירוק ובוורוד, עם תחתית מוגדלת בהשראת זיכרונותיו מהכלים בבית סבתו; מנורת קנדלברה מודרנית בצבע אדום המיועדת לאדן החלון בתקופת החג; אגרטל ספירלי קפיצי בצבע ורוד שמדגים את אהבתו לצורות מתעגלות ומתמשכות; צלחות אוכל גיאומטריות; פמוטים שונים; ומנורה ורודה עגולה בעלת אלמנט תנועה במראה צ'אנקי. כל אלו הותאמו לשפה של איקאה והם אפילו כוללים דף הוראות שימוש, מבלי לוותר על הייחודיות המשחקית של ווסטמן. עם זאת, קשה לומר שמדובר במוצרים שימושיים – ערך שאיקאה חרתה על דגלה מיום היווסדה.
הקולקציה החדשה מבטאת את הרעיון שאין צורך באירוע מיוחד כדי לחגוג. היא מציעה לשבור את פלטת האדום־ירוק הקלאסית של חג המולד בעזרת שילוב של ורוד ותכלת, לצד אדום וירוק עמוק, ומזמינה להפוך כל יום למיוחד. ווסטמן מצליח לחבר בין מורשת החג הסקנדינבית ובין השפה האישית שלו ולהנגיש אותה דרך איקאה למיליוני בתים ברחבי העולם. בחנויות איקאה בעולם עולים המוצרים בעיצוב ווסטמן בימים אלו על המדפים, וכצפוי – נחטפים. ובסוף ספטמבר ינחתו המוצרים גם בסניפי איקאה ישראל.











