פארק אקולוגי הוד השרון

פרסי אדריכלות לפארק אקולוגי, בית ספר ומרכז לתרבות מונגשת

פרס קרוון הוענק לפארק האקולוגי הוד השרון ופרס רוקח הוענק לתכנון המרכז לתרבות מונגשת שמשמש בעלי מוגבלויות ולתכנון בית ספר בדגש הייטק ואמנויות בשכונת נווה עופר בתל אביב

פורסם:
שני פרסים לשלושה פרויקטים יוצאי דופן הוענקו בתחום האדריכלות מטעם עיריית תל אביב-יפו לשנת 2023. בין הזוכות והזוכים שנבחרו בפרסי עיריית תל אביב-יפו לשנת 2023 אפשר למצוא את פרס קרוון לאדריכלות גנים ונוף שיוענק למשרד אדריכלים לוטן אדריכלות ונוף בע"מ על תכנון הפארק האקולוגי הוד השרון; ואת פרס רוקח לאדריכלות מבנים בתחומי העיר תל-אביב שיוענק השנה לשני משרדים שהובילו שני פרויקטים: משרד OKA אדריכלים על תכנון של המרכז לתרבות מונגשת, ולמשרד ויינשטין ועדיה אדריכלים על תכנון בית ספר על-יסודי נווה עופר על שם שמעון פרס.

הפארק האקולוגי: ממטרד למשאב טבע

פרס קרוון לאדריכלות גנים ונוף על שם אברהם קרוון הוענק לפי החלטת חברי ועדת השיפוט: אדריכליות הנוף תמר דראל פוספלד (יו"ר), פרופ' נורית ליסובסקי, מאיה שפיר, ד"ר הלה אורן מנכ"ל קרן תל אביב, ויעל קרוון אמנית פרפורמנס ונכדתו של אברהם קרוון. הן החליטו להעניק את הפרס על תכנון פארק אקולוגי הוד השרון, המהווה נדבך חשוב ממערך האסטרטגי של השטחים הפתוחים בעיר, ומראה איך מקום מוזנח, בגב מתחם תעשייה, ולמרגלות הר הזבל העירוני (שכבר לא פעיל), יכול להפוך למרחב פתוח שמשדרג את הסביבה, מעניק מקום בילוי למגוון משתמשים ומחזיר תחושה של טבע לעיר.
5 צפייה בגלריה
פארק אקולוגי הוד השרון
פארק אקולוגי הוד השרון
פארק אקולוגי הוד השרון
(צילום: לוטן אדריכלות ונוף)

5 צפייה בגלריה
פארק אקולוגי הוד השרון
פארק אקולוגי הוד השרון
ממקום מוזנח הפך למרחב טבע פתוח לרווחת התושבים. פארק אקולוגי הוד השרון
(צילום: Ilia Falco, shutterstock)

מי האגם האקולוגי בלב הפארק מגיעים ממכון טיהור שפכים של הוד השרון-כפר סבא, כשתהליך טיהור המים באגם ממשיך בנחל הדר המשוקם עד להתחברות שלו עם מי הירקון. הצמחייה המפותחת והעבותה בגדות יוצרת נתק מהסביבה הבנויה, והתכנון המושכל מאפשר מקומות בילוי ופנאי לקהלים שונים, שבילים ועמדות מסתור המאפשרים צפייה ולימוד וכן קיום של מגוון של בתי גידול עבור בעלי חיים.
5 צפייה בגלריה
פארק אקולוגי הוד השרון
פארק אקולוגי הוד השרון
פארק אקולוגי הוד השרון. הצמחייה המפותחת בגדות יוצרת נתק מהסביבה הבנויה
(צילום: לוטן אדריכלות ונוף)

שילוב מלא של בעלי מוגבלויות בחברה

פרס רוקח לאדריכלות מבנים בתחומי העיר תל אביב-יפו מוענק על שם ישראל רוקח, לפי החלטת חברי ועדת השופטים האדריכלים - יואב דוד (יו"ר), פרופ' טליה מרגלית ומור פרבשטיין. השופטים החליטו להעניק את הפרס לשנת 2023 למשרד OKA אדריכלים על תכנון "המרכז לתרבות מונגשת" על שם שוורץ רייסמן. לדברי השופטים, הענקת הפרס למבנה תומכת בתפיסה של שילוב מלא של אוכלוסיית אנשים בעלי מוגבלויות בחיי התרבות, החברה והסביבה העירונית. אדריכליות אורית וילברג גלעדי וקרן ידווב ממשרד OKA מציגות בעיצוב הבניין מצוינות אדריכלית בתכנונו החיצוני של המבנה והעמדתו סביב חצר פנימית, זמינה ופתוחה למרחב הציבורי.

תהליך העבודה כלל בנייה של מודלים כדי לאפשר לצוות הספרייה למשש ולהתייחס להצעות העיצוב השונות. הבניין שומר על איפוק וניקיון ומשלב שימוש מיוחד במעין דפי הבטון - משטחים המדמים ספר ברייל פתוח. האדריכליות עשו שימוש בקירות מעטפת חיצוניים המורכבים מאלמנטים פיסוליים מבטון, וכן בקירות מסך שקופים כלפי החצר. החצר הפנימית מאפשרת פרטיות וביטחון ומעניקה חוויית משתמש רב-חושית תוך שימוש באלמנטים של מגע ומישוש לצרכי הנגשה והתמצאות במרחב. עוד מדברי השופטים עולה כי המבנה נבחר הודות לעמידה באתגרי תכנון ורגולציה, תקנים ודרישות רבות. "ולמרות כל אלו המשרד הצליח לייצר מבנה בסטנדרט גבוה במיוחד וכל זאת ברגישות תכנונית והתייחסות מכבדת למרחב הציבורי", נמסר בהחלטה על הענקת פרס רוקח.

מאופק בעיצובו, חווייתי בפונקציות שבו

משרד וינשטין ועדיה אדריכלים קיבל את הפרס על תכנון בית הספר על-יסודי נווה עופר על שם שמעון פרס (שבח מופת) עבור הבניין שנבנה ברוח האדריכלות המודרנית, בעיצוב נקי ופשוט. המבנה מתאפיין בחזיתות טיח לבן על מישורים ישרים במעטפת הבניין, תוך שילוב נרחב ומורכב של חללים ואזורי לימוד, התכנסות ומפגש. המבנה קושר בצורה ייחודית את שטחי המבואה, הכיתות, סטודיו קולנוע, כיתת מחול וחללי יזמות של WeWork. המעברים בתוך הבניין, ואלמנטים של החיבור בין האגפים והקומות יוצרים מפגשים חוזרים בין פנים לבין חוץ ופותחים מבטים לסביבה. התכנון האדריכלי מנצל את הפרשי הגובה במגרש ליצירת מבנה עשיר ומיוחד, הפותח שטחי פנים לגגות פעילים ומאפשר ניצול שטחי הגג לפעילויות וללימוד. למרות גודלו של המבנה, עמדו האדריכלים שי וינשטיין וגיל ועדיה בדרישות הפרוגרמה המורכבות ויצרו בלב אזור ההתחדשות העירונית מבנה חינוך מרכזי, מאופק בעיצובו, הנותן לתלמידים ולבאים בשעריו חוויות שהייה לימוד ומפגש ברמה אדריכלית גבוהה.
5 צפייה בגלריה
בית הספר על שם שמעון פרס
בית הספר על שם שמעון פרס
בית הספר על שם שמעון פרס. האדריכלים עמדו באתגרים, בהם הפרשי גובה וחיבור בין המבנים
(צילום: נועה גוטמן)


עיריית תל אביב-יפו מעניקה את הפרס במטרה לציין ולהרים על פרויקטים אדריכליים בתחומי העיר שמלבד ערכם התפקודי לתועלת הציבור, הם מצטיינים מבחינה אדריכלית, עיצובית וטכנולוגית או מבחינה נופית ואורבנית ומוסיפים רובד למרחב העירוני הציבורי ולחזותה של העיר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button