ניו יורק, מבט על

מחקר חדש: העיר ניו יורק שוקעת תחת משקל גורדי השחקים שלה

מה שהפך את העיר ניו יורק לסמל - קו הרקיע המפורסם שלה - עלול גם להוביל לקריסתה ולשקיעתה לתוך המים המקיפים אותה. 760 מיליון טון של מבנים בשילוב סופות ההוריקן שפוקדות את האזור מאיצים את קצב השקיעה במים, והעתיד לא נראה אופטימי

פורסם:
מגורדי השחקים המפורסמים כמו בנייני האמפייר סטייט והקרייזלר ועד מגדלי הזכוכית היוקרתיים החדשים המעטרים את קו החוף, העיר ניו יורק ידועה ברחבי העולם בזכות קו האופק האייקוני ומשופע המגדלים הגבוהים שלה. אולם מחקר חדש שפורסם החודש מזהיר: משקלם של אותם הבניינים שנותנים לעיר את האופי שלה ומזוהים עם קו הרקיע המפורסם בעולם, עלולים להוביל למפלתה. האם פיסת הנדל"ן המבוקשת והיקרה בעולם, זו שמהווה מגרש משחקים יצירתי לאדריכלים המובילים בעולם, עלולה לטבוע?
7 צפייה בגלריה
ניו יורק, קו רקיע
ניו יורק, קו רקיע
ניו יורק, קו רקיע המפורסם. האם האסון בלתי נמנע?
(צילום: pisaphotography, shutterstock)
עוד בנושא:
לפי המחקר הגיאולוגי, משקלם של גורדי השחקים של מנהטן הוא אחד הגורמים המשמעותיים בשקיעה של האי לתוך המים המקיפים את העיר. המחקר החדש, שפורסם על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת רוד איילנד והמכון הגיאולוגי של ארצות הברית, העריך כי משקלם הכולל של הבניינים בניו יורק עומד על יותר מ-760 מיליון טון. משקלם של המבנים, לצד התגברותם של סופות ההוריקן באזור בשנים האחרונות, יכולים להוביל לאסון תשתיתי חסר תקדים ברחובותיה של אחת הערים הגדולות בעולם.
"ניו יורק עומדת בפני אתגרים משמעותיים וסכנת שיטפונות חמורה. איום עליית פני הים גבוה פי שלושה או עד ארבעה בניו יורק לעומת הממוצע הגלובלי, ולאורך החוף המזרחי של ארצות הברית. עם אוכלוסייה מרוכזת מאוד של 8.4 מיליון בני אדם, תושבי העיר עומדים בפני דרגות שונות של סכנות הצפה", נכתב במחקר, "שתי סופות ההוריקן האחרונות בעיר ניו יורק גבו נזקים כבדים מהעיר. ב-2012 הוריקן סנדי שטפה את העיר במי ים, והגשמים הכבדים בהוריקן אידה ב-2021 הציפו את מערכות הביוב ואת רחובות העיר, שאין בה כמעט אזורים לא סלולים".
אחד-שניים מילימטרים בשנה אולי לא נשמעים כמו המון, אך מחברי המחקר מזהירים כי מדובר בכמות שיכולה לחשוף את העיר לאסונות טבע קיצוניים, במיוחד לאור שינויי האקלים

הסכנה הטמונה במי ים

העובדה שניו יורק שוקעת אינה חדשה. העיר מתקרבת מתחת לפני הים בקצב מהיר של 1-2 מילימטרים בשנה, כשבאזורים מסוימים של האי כמו לואר מנהטן ושכונות מסוימות בברוקלין ובקווינס הקצב אפילו גבוה יותר. ומראש מדובר באזורים שנמצאים בסך הכל עד שני מטר מעל פני הים בלבד. אחד-שניים מילימטרים בשנה אולי לא נשמעים כמו המון, אך מחברי המחקר מזהירים כי מדובר בכמות שיכולה לחשוף את העיר לאסונות טבע קיצוניים, במיוחד לאור שינויי האקלים.
7 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
חשש מפגיעה באיכות התשתית המבנית של המגדלים בעיר
(צילום: Spiroview Inc, shutterstock)

7 צפייה בגלריה
Little Island public park, ניו יורק
Little Island public park, ניו יורק
פארק חדש בעיר, Little Island public park, האם לקחו בחשבון את קצב השקיעה?
(צילום: Timothy Schenck)

7 צפייה בגלריה
Little Island public park, ניו יורק
Little Island public park, ניו יורק
Little Island public parkפארק חדש וצף שהוקם בעיר
(צילום: Timothy Schenck)

למעשה, החשש המרכזי שמעלה המחקר החדש הוא לא השיטפונות עצמם, אלא פגיעה באיכות התשתית המבנית של רבים מהמגדלים בעיר. "השילוב של שקיעה טקטונית ומעשי ידי אדם, לצד עליית פני הים והתגברות עוצמת ההוריקנים באזור יכולה לייצר בעיה הולכת ומחמירה לאורך החוף ובאזורי הנהר", נכתב במחקר, "חשיפה ממושכת של יסודות הבניינים למי ים יכולה להוביל לקורוזיה בפלדה ולפגוע בבטון, מה שיחליש משמעותית את המבנים".
באופן די מדהים, האיומים הסביבתיים הצפויים לניו יורק, ואפילו אסונות של ממש כמו סופות ההוריקן סנדי ואידה, לא האטו את הבנייה בעיר בשנים האחרונות, אלא בדיוק להפך. "העיר ניו יורק מדורגת שלישית בעולם בחשיפה של מבנים לשיטפונות חופיים, ו-90% מתוך כ-68 אלף המבנים שנבנו או שופצו באזורים החשופים להוריקן בשנים האחרונות, עקב הוריקן סנדי, לא עומדים בסטנדרטים להגנה משיטפונות", נכתב במחקר המדאיג.
7 צפייה בגלריה
העיר ניו יורק
העיר ניו יורק
העיר ניו יורק מדורגת שלישית בעולם בחשיפה של מבנים לשיטפונות חופיים
(צילום: Jerome LABOUYRIE, shutterstock)

המטרה הגלובלית: לפנות מקום למים

עליית פני הים ואיום השיטפונות הם בעיות שמעסיקות רבות מהערים הגדולות והחשובות בעולם. בשנה האחרונה זרו שיטפונות הרס בערים ברחבי העולם, מניגריה ועד פקיסטן, והתחזיות לא מעודדות: כמה מהערים הגדולות ביותר באסיה צפויות לשקוע מתחת למים עד סוף המאה, וחופי ארצות הברית צפויים לחזות בעלייה של 10 עד 12 אינץ' בגובה פני הים עד שנת 2050. הנפגעות העיקריות הן שתיים מעריה החשובות ביותר בארצות הברית: ניו יורק ומיאמי. בעוד הערים האמריקאיות עדיין מאחור כשמדובר בהתמודדות עם האיום, ערים מסוימות בעולם מנסות למצוא פתרונות יצירתיים לאסונות הטבע שכבר פוקדים אותן, וצפויים להתגבר בהתמדה בעשורים הקרובים.
קופנהגן למשל, מצליחה לייצר לא מעט כותרות סביב מאמציה להתמגן מפני שיטפונות בשנים האחרונות. פרויקט הענק האחרון של הבירה הדנית, במסגרתו מתוכנן להיבנות אי מלאכותי ענק מול חופי העיר שישמש כמעין סכר, מעורר מחלוקות במדינה ואף הוציא מפגינים לרחובות בטענה שבמקום להגן על העיר, הפרויקט רק יתרום לזיהום הסביבתי.
פרויקט נוסף ופחות שנוי במחלוקת בקופנהגן הוא "פארק האקלים". מדובר בתכנון ועיצוב מחדש של פארק שנבנה בעיר ב-1928 על ידי משרד האדריכלים Third Nature, שבמסגרתו יהפוך הפארק הנמצא בתחתית גבעה למעין ספוג שיעזור לעיר להתמודד עם הצפות. במסגרת הפרויקט, מגרש הוקי מבטון יונמך בכשלושה מטרים ובכך בעת הצפות יהפוך מעין בריכה שתלכד את מי הגשמים או מי הים. במידה וגם המגרש יתמלא, המים יזרמו לגן ורדים שקוע ולבסוף לאגם. בפארק ייבנו גם עמקים שאליהם יוכלו להישפך מי שיטפונות מרחובות העיר עצמה.
גם הולנד, ששליש ממנה נמצאת מתחת לפני הים, לא מנסים רק להילחם במי השיטפונות, אלא להתאים את העיר לעליית פני הים, שנראה כי בשלב הזה היא בלתי נמנעת. העיר רוטרדם היא ביתה של החווה הצפה הראשונה בעולם, שנפתחה ב-2019, לצד פארקים צפים, ואפילו בניין משרדים שנמצא על המים.
רעיון החיים על המים הולך ותופס תאוצה במדינה. בעיר אמסטרדם מרובת התעלות, תכנן משרד האדריכלים Space&Matter שכונה של 30 בתים על המים. בניית השכונה הסתיימה ב-2021 והיום גרים בה כבר כ-100 תושבים. המתכננים מקווים כי השכונה הצפה, המכונה שונשיפ, תהווה אב-טיפוס להתמודדות עם שינויי האקלים שבמסגרתה במקום להילחם בעליית פני הים, העיר תתאים את עצמה אליהם ותאמץ את המים כתנאי אורבני.
סין, מדינה אשר סובלת משיטפונות לצד בצורות כבר שנים, היא אחת מחלוצות "ערי הספוג". המדינה שהיא בית לכמה הערים הכי נתונות לסכנת הצפות בעולם מנסה בשנים האחרונות לאפשר לערים הגדולות שלה לספוג ולשמר את מי השיטפונות עם תכנונים אדריכליים חדשניים הכוללים פארקים חדשים, גגות ירוקים, ואפילו מדרכות ספוגיות שאוגרות את מי הגשמים.
ב-2015 הודיעה הממשלה על פיילוט של 16 ערי ספוג, לאחר שיטפונות כבדים שהכו בבייג'ינג ב-2012 ובמסגרתם נהרגו כ-80 בני אדם ונזקים כבדים נרשמו למבני העיר. מאז 2015, פרויקטים רבים התווספו לרשימה הזו. "כל הערים מנסות להילחם במים", אמר האדריכל ומרצה פרופ׳ קונגג׳יאן יו, אחד מחלוצי ערי הספוג בעולם, בריאיון לרשת CNN, "המטרה של ערי הספוג היא לתת למים עוד מרחב".
פארק נהר יונגשינג בבייג׳ינג הוא אחד הפרויקטים בהובלתו של יו בסין. מה שהיה בעבר תעלת בטון לניקוז, הפך ל"נהר ספוג", שמעוצב לניהול וסינון מי גשמים ומי שיטפונות. במסגרת הפרויקט למעשה הבטון הוחלף באדמה רטובה, לצד מסלולים ושטחים בנויים בעלי נקבים, המאפשרים למים לחלחל לאדמה במקום להיאגר ולהציף את האזור. במסגרת הפרויקט נשתלה צמחייה רבה באזור שאמורה לעזור גם היא בספיגת המים.
7 צפייה בגלריה
fish tail park, סין, עיר ספוג
fish tail park, סין, עיר ספוג
fish tail park, סין, חלק מקונספט של עיר ספוג
(צילום באדיבות Turenscape)

בעיר נאנצ'אנג בסין, בתוך מישור מוצף של נהר היאנגצה, הפכו האדריכלים ממשרד Turenscape שטח של 126 דונם ליער צף בשם Fish Tail Park, המווסת את מי הנהר ומספק בית גידול לחיות בר. בנוסף המרחב החדש מציע מגוון חוויות פנאי לתושבים. הפרויקט מציע מודל לאזורים עם אקלים המאופיין בגשמי מונסון או אזור מוכה שיטפונות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button