סר דיוויד אדג'יה

אדריכל-העל פרש מתפקידו בעיריית לונדון בעקבות האשמות על תקיפות מיניות

האדריכל הבריטי-גנאי, סר דיוויד אדג׳יה, פרש מתפקידו כיועץ האדריכלי של ראש עיריית לונדון ומפרויקט התכנון של אנדרטת השואה בבריטניה עקב תלונות נגדו על הטרדה מינית וניצול יחסי מרות מפי שלוש עובדות שלו לשעבר

פורסם:
האדריכל הבריטי-גנאי דייוויד אדג׳יה, פרש מתפקידו כיועץ האדריכלי של ראש עיריית לונדון ומפרויקט התכנון של אנדרטת השואה בבריטניה, עקב תלונות נגדו על הטרדה מינית וניצול יחסי מרות מפי שלוש עובדות לשעבר. בתחקיר שפרסם השבוע ה״פייננשיאל טיימס״, שלוש נשים שלא חשפו את שמן טענו נגדו ונגד משרדו כי חוו ניצול, תקיפה מינית וסביבת עבודה רעילה במשך שנים.
האדריכל המפורסם, שזכה ב–2021 במדליית הזהב המלכותית של איגוד האדריכלים הבריטי (RIBA), הכחיש את הטענות. ״אני דוחה מכל וכל כל טענות על התנהגות מינית לא ראויה, התעללות או מעשה פלילי״, הוא מסר בהצהרה לתקשורת. לטענתו, מערכות היחסים שניהל עם עובדותיו היו בהסכמה.
עוד על דייוויד אדג'יה:
הפרויקט המפורסם ביותר של אדג׳יה הוא מוזיאון הסמית׳סוניאן להיסטוריה אפריקאית-אמריקאית בוושינגטון די.סי, והוא אחד השמות הבולטים בביאנלה הנוכחית לאדריכלות המתקיימת בוונציה. בנוסף, הוא חנך לאחרונה באבו דאבי בית תפילה משותף לכמה דתות, והיה עד השבוע אמון על תכנון אנדרטת השואה בלונדון לצד המעצב רון ארד. לצד פרישתו מפרויקט האנדרטה והתפטרותו מתפקיד היועץ לעירייה, התפטר אדג׳יה מכמה ועדות נאמנות ותפקידים טקסיים יותר.
5 צפייה בגלריה
בית משפחת אברהם
בית משפחת אברהם
בית משפחת אברהם בתכנונו של אדג'יה
(צילום: Dror Baldinger, FAIA)

5 צפייה בגלריה
ביתן הקיץ אדג'יה גייטס
ביתן הקיץ אדג'יה גייטס
ביתן הקיץ אדג'יה בלונדון, הקפלה השחורה
(צילום: שמואל נמט)

5 צפייה בגלריה
National Museum of African American History and Culture
National Museum of African American History and Culture
National Museum of African American History and Culture
(צילום: Orhan Cam / Shutterstock)
על פי שתיים מעובדות משרדו שמצוטטות בכתבה, בעת הביקור הוא הוביל אותן לחדר השינה שלו, הציע להן הצעות מגונות, ואף אחז באחת מהן וניסה לכפות עליה יחסי מין
במסגרת תחקיר ה״פייננשיאל טיימס״ טוענת אחת הנשים המצוטטות בכתבה כי אדג׳יה תקף אותה מינית בשירותים של שדה תעופה ביוהנסבורג ב-2019. על פי הדיווח, האישה ניסתה להתעמת עם משרדו של אדג׳יה ולהגיש תלונה רשמית, אך בקשותיה לא נענו. במקרה אחר שמתואר בכתבה, סיפרה אחת הנשים כי כשהייתה שתויה באחת מנסיעות העבודה שלהם הוא דחף אותה למיטה בחדר שינה ואמר לה "את פשוט חייבת לעשות את זה״ תוך שהוא נצמד אליה. כשניסתה להתעמת איתו על התקרית ביום שלמחרת, לדבריה הוא לא הכיר באירועים או התנצל עליהם, אך הוא הביא לה כ-770 ליש״ט במזומן. לדבריה, בגלל מצבה הכלכלי באותו הזמן, היא קיבלה את הכסף.
עוד עולה מהתחקיר כי ב-2018 ביקר אדג׳יה בסניף של משרדו בגאנה. במהלך הביקור בוצעו כמה מהמעשים החמורים ביותר המיוחסים לו. על פי שתיים מעובדות משרדו שמצוטטות בכתבה, בעת הביקור הוא הוביל אותן לחדר השינה שלו, הציע להן הצעות מגונות, ואף אחז באחת מהן וניסה לכפות עליה יחסי מין. ״הוא הפעיל הרבה לחץ והתחושה היתה שאם את לא עושה את זה, את טיפשה״, סיפרה מאיה (שם בדוי) בכתבה.
תקרית חמורה נוספת המתוארת בתחקיר קרתה ב-2019 בשדה התעופה ביוהנסבורג. על פי מאיה , אדג׳יה דרש שהיא ״תיכנס לתא השירותים״, שבו הוא דחף אותה על שידת ההחתלה, הושיט ידו מתחת לחצאית שלה ונגע בה בכוח. לדבריה, היא ניסתה לדחוף אותו וצעקה ״לא!״ והצליחה להדוף אותו. ״הרגשתי חולה, חסרת ערך״, היא אמרה בריאיון. עורכי דינו של אדג׳יה הכחישו את גרסתה של מאיה לאירוע, אך אישרו כי הוא ביקש ממנה להיכנס איתו לתא השירותים, לטענתם כי רצה להעביר כמה שטיחים למזוודה שלה.
על אף שהמתלוננות שומרות על אנונימיות, ב״פייננשיאל טיימס״ נכתב כי הם אימתו את הטענות דרך ראיונות עם בני משפחה וחברים, כמו גם מסמכים כתובים. עוד נכתב בתחקיר כי כל הנשים שמצוטטות בכתבה הן נשים שחורות שהיו בשנות ה-40 לחייהן בעת ביצוע המעשים, אמהות חד הוריות ובעלות מוניטין מוכר בתעשיית האדריכלות המקומית.
״אני מתבייש לומר שנכנסתי למערכות יחסים שלמרות שהיו לגמרי בהסכמה, טשטשו את הגבולות בין החיים המקצועיים והאישיים שלי״, עוד נמסר בהצהרתו לתקשורת השבוע, ״אני מצטער עמוקות. כדי להשיב אמון ולקחת אחריות, אני מתכוון לפנות לעזרה מקצועית בהקדם האפשרי כדי ללמוד מהטעויות האלו ולהבטיח שהן לא יקרו שוב״.
5 צפייה בגלריה
אדריכל דייוויד אדג'יה
אדריכל דייוויד אדג'יה
אדריכל דייוויד אדג'יה
(צילום: Featureflash Photo Agency / Shutterstock)
לצד עלייתו המטאורית כאדריכל בשנים האחרונות, התפרסם אדג׳יה בעשור האחרון כדובר בולט בתעשייה למען זכויותיהן של קבוצות מיעוט בעולם האדריכלות, בהן גם נשים. בריאיון שנתן ב-2017 למגזין Dezeen, אמר כי ״זה מתיש שנשים עדיין נלחמות עבור שוויון מגדרי״

זכה לתשבוחות והיה מעורב בפרויקטים מובילים

בעשור האחרון אדג׳יה התפרסם בעקבות מספר רב של פרויקטים שזכו לתשבוחות ופרסים ברחבי העולם. בעת פרסום התחקיר, עבד משרדו על מספר פרויקטים מתוקשרים, בהם גם הקתדרלה הלאומית בגאנה. אדג׳יה יצר גם עבודות פיסול בשנים האחרונות, המוצגות בכמה מוזיאונים ברחבי העולם, כמו גם בביאנלה בוונציה. הוא נחשב לאחד השמות העולים בעולם האדריכלות בשנים האחרונות, קיבל תואר אבירות ממלכת אנגליה וכונה ״גאון״ על ידי נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה.
לצד עלייתו המטאורית כאדריכל בשנים האחרונות, התפרסם אדג׳יה בעשור האחרון כדובר בולט בתעשייה למען זכויותיהן של קבוצות מיעוט בעולם האדריכלות, בהן גם נשים. בריאיון שנתן ב-2017 למגזין Dezeen, אמר כי ״זה מתיש שנשים עדיין נלחמות עבור שוויון מגדרי״. ״אנחנו במאה ה-21״, הוסיף. ״זה סיפור כל כך ישן, וכגבר, זה מביך אותי שאנחנו עדיין עוסקים בו״.
אדג׳יה הוא לא אדריכל-העל הראשון שמואשם במעשים דומים בשנים האחרונות. ב-2018, האדריכל זוכה פרס פריצקר ריצ׳רד מאייר הואשם בהטרדה מינית על ידי ארבע עובדות לשעבר ואישה נוספת אחת. בעקבות ההאשמות, נוצר קובץ פתוח שהופץ בקרב אדריכלים בקרב העולם, ובו יכלו נשים לתאר את חוויותיהן במקום העבודה. למסמך קוראים ״Shitty Architecture Men״. לאחר הפצת המסמך, כמה טענות שנכתבו בו נחקרו והובילו להשעייתם או פיטוריהם של כמה מהאדריכלים המצוינים בו.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button