שתף קטע נבחר

אופק בוכריס פרש מצה"ל: "חשב על הפנסיה"

עו"ד גיא פלנטר, המייצג את הקצינה שהתלוננה נגד תא"ל אופק בוכריס, התייחס באולפן ynet לפרישתו מצה"ל של הקצין הבכיר שמואשם באונס: "אדם נקי כפיים נשאר להתמודד ולא פורש לפני המשפט". מנהלת עמוד התמיכה בבוכריס בפייסבוק: "זה מעשה אצילי וערכי". כל צוות התביעה יורכב מנשים

 

 
"אופק בוכריס קיבל החלטה ערכית שאפשר להעריך אותה, אבל במקביל גם ביצע תהליך של ניהול סיכונים וחשיבה במישור הכלכלי". כך טוען בראיון לאולפן ynet עו"ד גיא פלנטר, המייצג את הקצינה שהתלוננה נגד הקצין הבכיר, למחרת הודעת הפרישה שלו מצה"ל. בוכריס מואשם כי אנס בשלושה מקרים את פקודתו, א', וביצע בה מעשה סדום ומעשים מגונים בכמה מקרים. כמו כן הוא מואשם גם בביצוע מעשים מגונים ברס"ן ל', שהייתה תחת פיקודו.

 

"יש כאן שלושה מישורים - אחד גלוי ושניים סמויים", אומר עו"ד פלנטר. "במישור הגלוי כמובן שזו התנהגות ערכית. מי שמואשם בעבירות כל כך חמורות, ראוי שיעשה מעשה מהסוג הזה ויש להעריך אותו על כך".

 

תא"ל אופק בוכריס. עו"ד פלנטר: "עדיף לפרוש מאשר להיות מפוטר" (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
תא"ל אופק בוכריס. עו"ד פלנטר: "עדיף לפרוש מאשר להיות מפוטר"(צילום: גיל נחושתן)

"יש פה עוד שני מישורים נוספים - הכלכלי והפרקטי. צריך לדעת שבמשפטים בבתי דין צבאיים של אנשי קבע המשחק העונשי הוא הפנסיה, שנגזרת מהדרגה האחרונה, ואם איש קבע מורשע הוא מאבד בדרך כלל את דרגותיו ואת הפנסיה. מעבר לזה יש גם מישור פרקטי - הוא לא בדיוק נמצא כאן במצב שהוא צריך לפנות מזמנו למשפט, הוא בהשעיה כפולה, ומי שמעריך שממילא בסוף הסיפור הוא לא יחזור, אז הוא עושה כבר את הדבר מראש ופורש. עדיף תמיד לפרוש מאשר להיות מפוטר".

 

לשאלה אם הפרישה מצה"ל נועדה להסיר מבוכריס את הלחץ הציבורי והתקשורתי, השיב עו"ד פלנטר: "אני לא חושב שזה בא משם. אני חושב שבאמת יש פה החלטה ערכית שאפשר להעריך אותה, וגם ניהול סיכונים. אדם שהוא נקי כפיים נשאר להתמודד ולא פורש לפני המשפט. הוא עשה את השיקולים שלו ומעריך שהוא לא יחזור כבר לצבא, ולכן הוא מקדים תרופה למכה".

 

באשר לתגובתה של הקצינה המתלוננת לצעד של בוכריס, אמר עורך דינה: "היא כמובן מעדיפה לא לראות אותו במדים. מי שניצל את השררה ואת המרות כדי לבצע עבירות, טוב שהוא כבר לא בעמדה הזו".

 

"בשניות הראשונות התמלאתי בעצב", מספרת אדווה עזר, מנהלת דף התמיכה בפייסבוק בתא"ל בוכריס, "ולאחר שהבנתי את המהות של הפרישה, גם ידעתי שזו ההתנהגות שהכי הולמת ומתאימה לאופק. הוא בן אדם שיודע לקחת אחריות, שלא יהיה עול על אף אחד ולא ייתפס בקרנות המזבח. הוא פשוט יעשה את מה שהכי נראה לו נכון, ואני יכולה לומר בהחלט שאני מסכימה עם הצעד הזה".

  

עזר סיפרה כי שוחחה עם בני משפחתו של תא"ל בוכריס, והבהירה כי הם "מאמינים באופק". בנוגע לטענותיו של עו"ד פלנטר, הוסיפה: "אני לא באמת נכנסת לספקולציות - לא בהיבט הכספי ולא בהיבט המעמד שלו. אופק לקח החלטה שאנחנו צריכים לכבד אותה. אני חושבת שאופק מתפנה עכשיו לקרב חייו. אם לרגע חשבו שקרב חייו נערך בשנת 2002, הטעות היא חמורה.

אופק יודע שכתב האישום הוא לא קל, הוא חמור. יש בו האשמות חמורות, בעצם שהוא צריך להוכיח את חפותו. אני כן מאמינה שהוא יצליח לעשות זאת בסופו של דבר, וימים יגידו".

 

לטענתה, בוכריס זוכה לתמיכה רחבה מקרוביו: "אפילו יש עלייה. אתמול פרסמנו את ההודעה של אופק ויש תגובות מאוד חמות. אנשים לא מפנים עורף, אנשים באמת מבינים שהמעשה שהוא עשה הוא אצילי וערכי מאוד, ואלה בעצם הערכים שאופק משדר".  

 

בסך הכול הוגשו נגד בוכריס 17 סעיפי אישום בגין ביצוע עבירות המין בשתי המתלוננות, בתקופה שנמשכה יותר משלוש שנים מיולי 2010 עד לספטמבר 2013. המעשים התרחשו בצימר, בחדרו בבסיס, בלשכתו, ואף ברכבו הצבאי. אחד המקרים התרחש אפילו בביתה של אחת המתלוננות. בוכריס מכחיש את הטענות נגדו ואמר כי "לא היה ולא נברא".

 

"אני מתפנה למלחמת חיי. אני חף מפשע ואלחם על שמי הטוב ועל חפותי", כתב בוכריס בהודעת הפרישה שלו. "חרף השיבוש במסלול חיי שנגזר מנסיבות פרישתי שבהן לא בחרתי, אני שמח בחלקי, גאה בשירותי הצבאי ומקווה שאחזור לתרום למדינתי לאחר זיכויי".

 

עורכות הדין המייצגות את המתלוננת הראשית בתיק מסרו אתמול בתגובה: "אנו סבורות כי אין זה ראוי שקצין המואשם בעבירות כה חמורות בשתיים מפקודותיו יישאר בצבא. טוב עשה הרמטכ"ל כשקיבל את בקשתו של תא"ל בוכריס לפרוש מהשירות. אנו מניחות כי צעד זה, כמו כל צעד של תא"ל בוכריס בפרשה זו עד כה, נשקל ותוזמן היטב. יחד עם זאת, אנו מקוות כי בצעד זה יש גם משום תחילה של לקיחת אחריות על מעשיו".

 

באופן יוצא דופן, צוות התביעה כולו בתיק בוכריס יורכב מקצינות: התובעת הצבאית הראשית אלוף משנה שרון זגגי-פנחס, סגניתה סא"ל ענבל דה פז, וקצינה נוספת בדרגת סרן. טרם נקבע הרכב השופטים. התביעה תחקור מטעמה כ-40 עדים בהם שתי המתלוננות, נהגו של בוכריס שנטען שהיה עד למעשים מגונים שביצע בחיילת, וכן הפסיכולוגית שטיפלה בחיילת.

 

הבחירה להציב תובעת צבאית לניהול תיק נחשבת חריגה בפרקליטות הצבאית והייתה נהוגה בעבר בעיקר במשפטי דגל, כמו בהרשעת אל"מ עאטף זאהר במעשים דומים ובהשתתפותו של התובע הראשי בעבר, מנחם פינקלשטיין, בהליך המשפטי של אסון צאלים ב'.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
תא"ל אופק בוכריס
צילום: אביהו שפירא
מומלצים