שתף קטע נבחר

ערעור המדינה התקבל חלקית: אלון חסן הורשע במרמה והפרת אמונים

העליון הרשיע את יו"ר ועד העובדים של נמל אשדוד לשעבר. ערעור המדינה על זיכויו של חסן באישום אחד נדחה. עונשו ייגזר בביהמ"ש המחוזי בבאר שבע, שם זוכה

אלון חסן (צילום: עמית שאבי)
אלון חסן(צילום: עמית שאבי)

שינוי כיוון: אלון חסן - עבריין מורשע: בית המשפט העליון קיבל היום (ג') באופן חלקי את ערעור המדינה על זיכויו של יו"ר ועד העובדים של נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, והחליט להרשיע אותו בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד. מנגד, ערעור המדינה על זיכויו של חסן באישום אחד נדחה. עונשו ייגזר בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

 

השופטים קבעו כי יש להרשיע את חסן משום שבכובעו כיו"ר ועד העובדים הוציא פרוטוקולים של דירקטוריון נמל אשדוד ודו"ח ביקורת פנימי של הנמל ומסר אותם לחברת "דנה", שבן דודו הועסק בה כמנהל בכיר, תוך ששם את עצמו בניגוד עניינים מובהק בין האינטרס של הנמל לבין האינטרס של חברת דנה והאינטרס האישי שלו בתוצאות הליך משפטי שנקטה חברת דנה נגד הנמל.

 

 

לפי פסק הדין לחסן היו "קשרים משפחתיים, קשרי חברות וקשרים עסקיים עם חברת 'דנה לוגיסטיקה בע"מ' אשר פעלה בתחומי הנמל ונתנה שירותים שונים ללקוחותיו".

 

בדעת רוב של השופטים ניל הנדל וג'ורג' קרא נגד דעתו של השופט יוסף אלרון, נקבע כי יש להרשיע את חסן בעבירה של מרמה והפרת אמונים בידי עובד ציבור ובעבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד בשל מעורבותו בפרשת "יצואני הגרוטאות".

 

זאת, בשל השתתפותו בכובעו כיו"ר ועד העובדים בישיבה שנועדה למצוא פתרון לשביתת עובדי הנמל שנערכה בשנת 2011 ושבמהלכה הופסקה העמסת הגרוטאות על אוניות. בישיבה זו נכח נציג של חברת דנה ובין השופטים נפלה מחלוקת אם כבר באותו שלב היא הציעה את שירותיה בפיקוח על העמסת הגרוטאות, על מנת שניתן יהיה לחדש עבודה זו.

 

בית המשפט הדגיש כי אף שהותיר את זיכויו של חסן בחלק מהאישומים, התמונה הכוללת מלמדת כי לא פעם נהג חסן בנמל אשדוד במידה מסוימת כבשלו, ולא חשש מלערב את ידיו בנושאים רבים, אף אם נושאים אלו אינם מענייניו או חמור מכך – שהתערבות זו עשויה להיחזות כהתנהגות בלתי הולמת.

 

עורכי הדין תמר פרוש ואיתמר גלבפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שייצגו את המדינה בהליך הערעור, בירכו על ההחלטה: "כפי שקבע בית המשפט, 'כל פירוש אחר לדברים יש בו כדי לצמצם יתר על המידה את גדר העבירה ובכך לשלול מהחברה הישראלית מכשיר חשוב בשמירה על הערכים המונחים ביסוד השירות הציבורי'. כמו כן, חשוב לשוב ולהזכיר כי גם בפרשות בהן לא התקבל ערעור המדינה, מתח בית המשפט ביקורת על התנהלותו של אלון חסן ועל ניגוד העניינים בו פעל. כפי שציין בית המשפט - 'אין בהכרעה נורמטיבית כזו כדי להקל ראש במעשיו מעין אלה של המשיב מן הבחינות הלא-פליליות'.

 

במחוזי: ביקורת על הפרקליטות

במרץ 2018 החליט בית המשפט המחוזי בבאר שבע לזכות את חסן מכל העבירות שהואשם בהן, כולל עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים. גם מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר שוקי סגיס וקרוב משפחתו של יו"ר ועד העובדים לשעבר, דוד חסן זוכו מכל אישום.

 

השופט יואל עדן העביר לאורך כל משפטו ביקורת על הפרקליטות, וטען כי "המאשימה לא עמדה בנטל המוטל עליה". בהכרעת הדין ציין כי "חלק מטענות ההגנה המרכזיות היו כי הטענות נגד חסן נבעו ממאבקי כוחות ואינטרסים. החקירה, שבשלב מסוים עמד בראשה ערן מלכה (קצין המשטרה לשעבר שמרצה שבע שנות מאסר בגין מעורבותו בפרשת רונאל פישר - י"פ) הייתה מוטל. הנטל המוטל על המאשימה הוא מעל ספק סביר. מסכת הראיות שבפניי מקיימת ספק סביר".

 

כחודש וחצי לאחר זיכויו הגישה הפרקליטות ערעור על זיכויו של חסן מהאישומים במרמה והפרת אמונים. לטענת הפרקליטות, המעשים שביצע חסן "מקימים עבירות של מרמה והפרת אמונים". הפרקליטות ציינה כי חסן העמיד את עצמו במצב של ניגוד עניינים ובכך עבר עבירה של הפרת אמונים.

 

עורכי הדין אשר אוחיון וחן הולנדר שייצגו את חסן, מסרו בתגובה: "פסק הדין הזה מלמד עד כמה קשה לאזרח בישראל לצאת זכאי מהאשמות על מאות עבירות. זה כמעט בלתי אפשרי לעבור את המשוכה הזו. לצאת זכאי בשתי מערכות משפט מול הכוח של הפרקליטות זה בלתי אפשרי. בית המשפט העליון הותיר את הזיכוי של אלון מכל אותן מאות עבירות שהוא הואשם בהן, שכללו קבלת שוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון. בסופו של יום הוא הורשע בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים.

 

"נדמה שגם בית המשפט העליון לא יכול להשתחרר מהרושם הציבורי של ההאשמה הסיטונאית. נראה שבית המשפט העליון קבע סטנדרטים נמוכים שמצופים מעובד ציבור שלא להעמיד את עצמו בניגוד עניינים כמו לאלון שלא היה כמוהן עד כה, ולכן בבוא היום נבקש דיון נוסף בהרכב מורחב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
אלון חסן לאחר זיכויו
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים