שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הם לא מפחדים

    131 בני אדם החליטו, ממש כך, שאף אחד לא מפחיד אותם. לא מסוקי משטרת הקרב של יעקב רז, לא איומי שלילת הרשיון או שר תחבורה עם כפפות של ברזל. אפילו קמפיין הפחדה תוצרת אירלנד ולוחמת הגרילה המצולמת של חיים הכט. סתם כך, החליטו לקלקל את הסטטיסטיקה הנפלאה שמדווחת על "ירידה משמעותית" בתאונות הדרכים. אנשים משונים...

    במכונית המסחרית שנסעה מחיפה לכיוון תל אביב בלילה שבין חמישי לשישי ישבו צעירים. אולי שתו אלכוהול, אולי לא. מה שבטוח, הריח בתא הנוסעים של המכונית הכה חזק בנחיריים של המחלצים. מאוחר יותר יספר לי סנ"צ מאיר אור, ראש מדור תאונות הדרכים במשטרת ישראל כי לא ברו עדיין מי שתה ואם בכלל. גם לא ברור מה גרם לנהג הקאיה המסחרית לבצע כנראה פניית פרסה, ולדהור לכיוון חיפה, נגד כיוון התנועה.
    מישהו זיהה את המכונית התועה, דיווח מייד למשטרה ששלחה בבהילות ניידת לאזור. מספר נהגים שנסעו ממול נדהמו לזהות מכונית מגיחה מולם לפתע. ואחד אף היה עד לתאונה המחרידה שאירעה מספר דקות מאוחר יותר. מכונית סוזוקי פרטית התנגשה כמעט חזיתית במסחרית. שלושה הרוגים ופצוע קשה.
    גם במכונית הסקודה, שנסעה ביום ו' על כביש מספר 4 לכיוון אשדוד, ישבו שלושה. שני הורים ותינוק בן ארבעה חודשים. האב נהג בכביש הישר, אך ליד ניצנים ירד לשוליים, התדרדר לתעלה ופגע בגשרון. סנ"צ אור מסביר כי אין שום סיבה שהייתה יכולה לגרום לטנדר לסטות כך. מבדיקה ראשונית עולה גם כי הרכב היה במצב תקין לחלוטין. בכל זאת, גם התאונה הזו הייתה קטלנית. איש מנוסעי המכונית, כולל התינוק שנלחם על חייו מספר שעות, לא שרד את האירוע.
    כביש ישר וראות טובה היו גם בדרך מעכו לכיוון הקריות. נהג משאית בן 70, שנסע מדרום לצפון, החליט לפנות שמאלה לכיוון מילואות. מסיבה כלשהי, התעלם מרוכב האופנוע שרכב ממול. כאשר היה באמצע הפנייה פגש האופנוע את הגוף הכבד של המשאית. הרוכב נהרג. סנ"צ אור לא יודע לומר מדוע החליט הנהג הותיק לפנות, למרות שהאופנוע נסע ממול. "אי מתן זכות קדימה" הוא אומר ביובש.
    ראות פחות טובה הייתה ליד מחלף ינאי. "אין שם תאורה" אומר אור, וזה חבל. גם בכניסה לקריית שמונה אין תאורה, "וגם זה חבל" הוא מוסיף. שלושה הולכי רגל חצו את הכביש במקומות האלה. קציר הדמים הוא שני הרוגים ופצוע אנוש שנאבק על חייו. ליד בית חולים העמק לא הייתה בעיה של ראות, אבל גם שם נרשמה תאונה קטלנית. הנער בן ה-15 שחצה שם את הכביש נפגע ממכונית חולפת ונהרג אף הוא.

    כוסות רוח

    אז היי, משהו כאן לא מסתדר. איך יכול להיות שכל כך הרבה הרוגים נרשמו כאן במהלך יומיים? הנהגים הרי נחשפים בימים אלה לקמפיין הפחדה נוסף בסדרת "אני מאיים ואתה מציית". משטרת התנועה מאיימת על עברייני תנועה עם מסוקים שיעקבו עד בית הרוצח. שפיטה על נהיגה שלא כחוק מאיימת להפוך נוקשה יותר, הענישה תהיה מהירה וקשה מבעבר. שר התחבורה ליברמן - שאינו ידוע כבעל יד רכה במיוחד - מאיים לעשות סדר. ובכל זאת הם נהרגים. כאילו כלום.
    אפילו הטלוויזיה המסחרית נרתמת, ומעניקה לדמות צבעונית ומצווחת שעות שידור בפריים-טיים של החיים. וזו מנופפת באצבע מוכיחה מולנו, מבטיחה כי היא-היא תעשה את מה שלא הצליחו אחרים. הקפצן האנרגטי יגייס את כל המדינה כדי לצלם ולהציץ ולדווח, על כל עבריין תנועה, יעזור למשטרה להוריד את "רוצחים" מהכביש. עם דמגוגיה ופופוליזם בחצי שקל ובשרות החוק, מבהירים לנהגים שוב את מי באמת צריך לתלות בכיכר העיר. מי האשם האמיתי והבלעדי. ותראו, למרות הכל, יש הרוגים.
    הנהג האומלל הופך שוב, לאחר שזכה למעט לגיטימציה בתקופה האחרונה, לאויב האנושות מספר אחת. אז מה אם ועדות חקירה ומבקרי מדינה הבהירו כי האחראים לקטל בכבישים נמצאים דווקא מאחורי שולחן, ולא אוחזים בהגה. אז מה אם המשטרה, מ.ע.צ, בתי המשפט, משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, זוכים פעם אחר פעם לנזיפות חמורות בכל הנוגע להתמודדות עם הקטל על הכביש? מישהו עוד זוכר? הנהג אשם היסטורית, וזהו. ושלא יבלבלו להם את המוח עם עובדות, ומסקנות, ומחקרים מדעיים. הוא אשם הוא אשם.

    לא יעזור

    אבל לא יעזור לכל אותם מוכיחים בשער, כל הנתפסים באמירות נבובות והנחות שחוקות. לא יעבדו כאן נתונים מאוסטרליה, ולא תשדירי שירות מאירלנד. הקטל בכביש, זה שאין לו כל הסבר מניח את הדעת - כמו כל התאונות שאירעו במהלך סוף השבוע - ימשיך ויכה בנו יום אחר יום.
    כל עוד התייחסות המדינה להדרכת הנהיגה תהיה מתחת לכל ביקורת, ובתי הספר לא יידרשו להגדיל את מכסת שעות ה"בטיחות בדרכים" (היכן שבכלל מלמדים זאת), יהרגו כאן אנשים בקצב של גל פיגועי טרור חסר תקדים.
    אם תמשיך המשטרה להציג עצמה כלוחמת בתאונות דרכים מבלי שיש לה מנדט לעשות זאת, רק כדי לזכות בעוד תקציבים וכוח אדם, יהיה הנהג הגורם היחיד שניתן להאשים בתאונות. כל עוד יאכפו עבירות קלות להוכחה, ויתעלמו מעבירות מסוכנות באמת, לא ישתנה דבר. ואם לא ינער מישהו את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המקבלת כספי עתק ומפזרת אותם על קמפיינים מפחידים, יראה הגוף המנוון הזה גם בעתיד את הנהג אשם בלעדי.
    מה לעשות. גם אם יצווחו כל אותם כוכבי-טלוויזיה-לשנייה מדי ערב, ויאיימו כל בעלי הדרגות והשררה פעם אחר פעם, הנהג הישראלי לא יהפוך לטוב יותר. וכל עוד יראו אלה בנהג חיית טרף משחרת להרוג עצמה ובני משפחתה על הכביש, בכוונה תחילה, לא ישתנה כאן דבר.
    וזה אומר עוד הרוגים בקצב של 500-600 לשנה, רק מתאונות דרכים. ומכיוון שאין לי ספק שכל הנוגעים בדבר מודעים היטב לאמת, ובכל זאת ממשיכים בדרכם, כנראה שהם מצליחים לחיות עם זה. עובדה, שום דבר לא השתנה.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: צביקה טישלר
    תאונה...
    צילום: צביקה טישלר
    ועוד אחת...
    צילום: מאיר אזולאי
    ועוד אחת...
    צילום: מאיר אזולאי
    צילום: ערוץ 2
    אולי בכל זאת...
    צילום: ערוץ 2
    צילום ערוץ 2
    משהו חייב להשתנות?
    צילום ערוץ 2
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים