הכריך שהרג אותיזמני תגובה ארוכים מדי, סטייה מהנתיב, הורדת העיניים מהכביש - אלה הדברים שיכולים לקרות לכם בעקבות מאבק עם כריך שנראה תמים אבל צריך לקרוע ממנו את הניילון, פיתה שנוזלת ממנה טחינה, קפה רותח ואפילו תפוח שמישהו שכח אצלכם במכונית. רוני נאק, מוותיקי כתבי הרכב במדינה, חושף את שלל הסכנות שנגרמות מאכילה במכונית (והכל מניסיון אישי) הכי מטוקבקותנהיגה בטוחההפחד הגדול מכולם - להיכנס לאוטו ולנהוגנהגים ונהגות רבים מכירים את תחושת הלחץ על הכביש - אבל יש לא מעט אנשים שעבורם הוא הופך לפחד משתק. אופיר האוזמן, בעלת רישיון שלא מסוגלת לנהוג בשום פנים ואופן, יצאה לבדוק למה זה קורה, איך אפשר לטפל בבעיה, ומדוע גברים לא מוכנים לדבר עליה. החדשות הטובות: אפשר לנצח את החרדהיאללה, תבלמו כבראנחנו נהנים כל כך ללחוץ על הגז עד הרצפה ולראות (ולשמוע) את המכונית מאיצה כמו סילון. אבל כשזה מגיע לשימוש בבלמים אנחנו מאוד מאופקים: לא סוחטים אותם עד תום, מהססים, עדינים. למה? אולי כי בהוליווד מילאו לנו את הראש בצילומי פעלולים, התהפכויות וחריקות שאין שום סיכוי שיקרו כשנבלום בחוזקה במציאות. אבל בחיים האמיתיים, מי שלא מיומן בבלימות בנוסח "מהיר ועצבני" הוא דווקא זה שעלול להגיע למפגש עם האורתופדהסכנות שלא ניתן לראותמסביב לרכב ואפילו בתוך העין שלנו יש אזורים "ללא כיסוי", שאנו פשוט לא רואים בהם כלום. הם הופכים כל עקיפה לסכנה, שלא לדבר על התקפי הלב כשמישהו חוצה בדיוק בשטח שמסתירות קורות המכונית וצץ לנו פתאום במראה האחורית. אבל יש בכל זאת דרכים להתמודד עם הבעיהאל תהיו "הגורם האנושי" בתאונהיש בכביש שלל גורמים שאתם לא יכולים לשלוט בהם: תשתית גרועה, תנאי ראות לקויים, נהג שיכור שחוזר מבילוי לילי. אבל על נתון אחד יש לכם שליטה מלאה: אתם. כמה אתם מרוכזים על הכביש, כמה אתם נותנים להסחות הדעת להפריע לנהיגה, כמה אתם מיומנים ומאומנים ביציאה ממצבי חירום. ואלה בדיוק ההבדלים בין תאונה שמסתיימת במוות ליציאה קלילה ממצב מסובך בכבישלילה עם כוכבתנטלי דדון ממשיכה ללמוד למען כולנו מה הן הסחות הדעת שמסכנות את חיינו בכביש. הפעם היא עוברת שיעור בנהיגה אחרי שעות החשיכה, ומגלה שכמו לדרבי – לנהיגה הזאת חוקים משלהטרנטה, אבל לפניךעקיפה היא חלק בלתי נפרד מחיי הנהגים. היא גם אחד הדברים שהכי מפתה לעשות על הכביש. מצד שני, כדי לבצע אותה באופן מושלם צריך הבנה מלאה של תנאי השטח, יכולות המכונית והכרה במגבלותיכם כנהגים. איך עושים זאת בבטחה? רוני נאק מסבירמה אתה עושה כשאתה קם בבוקר, או עומד בפקקעמידה בפקק מתסכלת כל אחד ואחד מאיתנו. ובזמן שיש מי שבוחר להעביר אותה ברגיעה והמתנה סבלנית, אחרים בוחרים בעיסוקים שונים ומשונים. וזו אחת הטעויות היותר גדולות על הכבישהחיים שלנו בזרםלחיים יש את האנרגיה ואת הזרימה שלהם. גם לכביש יש זרימה שכדאי שתהיו מודעים לה, לפחות אם החיים שלכם חשובים לכםמישהו יחטוף פה מנהרובנו חוטאים באכילה ובשתייה במהלך הנהיגה. זה מפתה, הרי הפקקים כל-כך משעממים ובעבודה יש כל-כך הרבה לחץ. לאחרונה החלה המשטרה לקנוס נהגים שעושים זאת. האם זה מוצדק? האם ההרגלים האלה באמת פוגעים בבטיחות הנהיגה? שלחנו את נטלי דדון לנסיעת מבחן כשכריך בידהבכי תמרוריםרוב כבישי ארץ נבנו לפני עשרות שנים, בעידן שבו מכוניות התאמצו נורא להגיע ל-70 קמ"ש. אבל כיום נוצר מצב מבלבל: מכוניות סופר-מיני שיכולות לשייט ב-140 קמ"ש, ומהירות מותרת שמגיעים אליה ממש בקלות. למה זה מסוכן? כי אם אתם תתעלמו מתמרורים אבל הנהג שלפניכם יציית להם - תפגשו את הפגוש האחורי שלו לקפה וטוטאל לוסשיחת הבהרה במרוץ המטורף של החיים, כשמתמרנים בין הבית לבין הקריירה, הזמן שאנחנו מבלים בנהיגה יכול לשמש אותנו לדברים רבים שלא הגענו אליהם – ושניתן לסיים אותם בשיחת טלפון. אבל מה קורה לנהיגה שלנו כשאנחנו מנהלים שיחת טלפון במהירות של 100 קמ"ש? לקחנו את נטלי דדון לנסות, היה מפחידדרושים מעצוריםלנטלי דדון אין רגע פנוי ויש לה ילד, ריף (המכונה "פצפץ"), שדורש הרבה תשומת לב. לקחנו אותה לניסוי כדי לבדוק האם הסחות הדעת שמגיעות מהמושב האחורי, בנוסף לפעולות שהיא לא הספיקה בבית ומבצעת במכונית - מהוות סכנה. למרות שהיא נהגת מצוינת, הממצאים היו קשיםעיניים עצומות לרווחהישראל היא מקום חם, שעובדים בו קשה, ישנים מעט ויש בו הרבה פקקים. השילוב הדי נורא הזה גורם לנו להיות עייפים רוב הזמן. מצמוץ מוביל לניקור, ופתאום אנחנו פותחים את העיניים ומגלים שעברנו לא מעט מרחק בעודנו בחצי הכרה. זאת, כמובן, אם מה שהעיר אותנו לא היה "בום". מכוניות מודרניות יודעות לזהות את הסכנה הזאת, אבל שום דבר אינו תחליף לשינהעד שהגיר יפריד בינינולנסוע ברכב קלאסי זו קלאסה, לנסוע ברכב מיושן זו באסה. ובשנים האחרונות ההבדל הזה בא לידי ביטוי לא רק בכמות הביקורים במוסך, אלא ברמת הבטיחות של כלי הרכב. הבשורה המעניינת: אפשר לשפר את רמת הבטיחות גם של מכונית בת עשור ויותרמסוכן בכל אופןמהירים או איטיים, צפויים או תזזיתיים, עמוסים ציוד מגן או לבושים בטייטס אופנתי. רוכבי דו-גלגלי - אופניים, קטנועים ואופנועים - מציבים אתגרים מורכבים בפני הנהגים. גם הנהג העירני ביותר לא יכול לראות אותם כשהם מגיחים מהשטח המת, שלא לדבר על הנהג הישראלי המותש מהפקקים, החום, עודף שעות עבודה ולאפות עם שווארמה לארוחת צהרייםקריאת דרךהכביש מדבר אליכם. שמתם לב לזה? יש לו המון מה לומר - אם רק תדעו לקרוא את הסימנים. לא מדובר רק על זיהוי תמרורים. כתמים על הכביש, זווית שוליים, התנוחה שבה נמצא הראש של הולך הרגל המתקרב (רמז: אם הראש מכופף, צפו את הגרוע מכל), הדרך שבה בולם הנהג שלפניכם - כל אלה יצילו אתכם מתאונות. אבל בשביל זה אתם צריכים להיות לגמרי מרוכזים בנהיגהפוזלים ופוגעיםלא במקרה יש אכיפה רבה וקנסות כבדים על מי שנתפס כשהוא מתעסק - או אפילו רק מביט - בנייד בעת נהיגה. עם עין אחת על הכביש והשנייה ברכילות השכונתית, מי בכלל נוהג ברכב? נכון, המדיה החברתית היא התמכרות עם בסיס פיזיולוגי שקשה להתגבר עליו. מצד שני, תאונת דרכים זה לא ממש כיף גדולכתבות נוספות