חוקרים אירופים מאמינים שהיו חיים על המאדים

בעקבות הגילויים האחרונים, הודיעו מדעני סוכנות החלל כי קיימת סבירות גבוהה שהיו בעבר חיים על פני כוכב הלכת האדום, וחלקם סבורים כי גם כיום נמצאים אורגניזמים שונים על פניו. משימות המחקר הבאות למאדים שונו, והן יתמקדו בחיפוש אחר סימני חיים על פניו, ובקשר בין מצבו הנוכחי של המאדים - לבין התחממות כדור הארץ וזיהום האוויר

מדעני סוכנות החלל האירופית מאמינים כי היו בעבר חיים על פני כוכב הלכת האדום, ומעריכים שייתכן וגם היום ישנן צורות חיים שונות על פניו. במסיבת עיתונאים שערכו בסוף השבוע הודיעו המדענים כי אחת מהתוכניות החדשות של סוכנות החלל, בעקבות הגילויים האחרונים על המאדים, היא לשלוח חללית שתדגום את פני השטח ותנסה לחפש אורגניזמים בקרקע.

צילומים חדשים ומרהיבים מהמאדים (סוכנות החלל האירופית)

לפני מספר ימים דווחה סוכנות החלל האירופית, ESA, על ים גדול של קרח שהתגלה על אדמת המאדים שנוצר, כפי הנראה, לפני 5 מיליון שנה בלבד. הגיל הצעיר של הים מעיד על קיומה של פעילות וולקאנית בעבר הקרוב של המאדים, וייתכן שפעילות כזו קיימת גם כיום על פניו.

"מאדים הוא כוכב הלכת הדומה ביותר לכדור הארץ במערכת השמש", אמר אגוסטין צ'יקארו, ראש התוכנית לחקר המאדים של ESA, ותמך בדעת המדענים הרווחת בסוכנות האירופית, לפיה על פני כוכב הלכת האדום התקיימו בעבר חיים, וכרבע מהחוקרים שהשתתפו במסיבת העיתונאים אף ציינו כי הם מאמינים שישנם חיים על המאדים גם כיום. לדבריהם, סביר להניח שמדובר בחיידקים ולא בבעלי חיים מורכבים יותר.

חלק אחר של מסיבת העיתונאים הוקדש לקשר שבין מצבו הנוכחי של מאדים - למצבו העתידי של כדור הארץ. לדברי החוקרים, הנתונים שנאספו מהמאדים משגרים מסר מאיים גם לתושבי כדור הארץ, משום שהם מדגימים כיצד היעדרה של שכבת אוזון מונעת את קיומם של החיים על פני כוכב הלכת. ישנו דמיון רב בין מאדים לכדור הארץ מבחינת התנאים השוררים על פניו, אולם הקרינה החזקה שמכה בו איננה מאפשרת לבעלי חיים להתפתח על פניו, וזאת למרות קיומם של מים ויסודות אחרים המספיקים בדרך כלל לחיים בכדור-הארץ.

חלק מהחוקרים סבורים, כי ייתכן ומצבו של המאדים בימינו דומה למה שעלול לקרות לכדור הארץ, אם מגמת הזיהום וההתחממות הגלובלית תמשך. "ייתכן ובעבר הייתה למאדים שכבת אוזון שנהרסה ועקב כך הושמדו החיים על פניו", אמר אחד המשתתפים במסיבת העיתונאים בתשובה לשאלה שהופנתה אליו. עדויות שונות, כגון נוכחות של מתאן ותרכובות אורגניות שונות, עשויות להעיד על קיומם של אורגניזמים ותהליכים ביולוגיים הדומים לאלה שעל פני כדור הארץ.

שאלת קיומם של חיים על פני המאדים מעסיקה את בני האדם מזה שנים רבות. התנאים על פניו של כוכב הלכת האדום, השכן המסתורי של כדור הארץ, דומים לאלה שבפלנטת הבית שלנו. אגדות וסיפורים רבים נוצרו סביב מיתוס החיים על פני המאדים, וללא ספק מדובר באחת מהשאלות המעניינות של חקר החלל.

אם אכן יימצאו חיים על פני המאדים, תהיה זו פריצת דרך חסרת תקדים לאנושות, משום שבפעם הראשונה נכיר בעובדה שאיננו לבד ביקום. היווצרותם של חיים במקום נוסף מלבד כדור הארץ תעיד באופן כמעט ודאי על כך שחיים כאלה ואחרים יכולים היו להתפתח גם במקומות רחוקים ולא מוכרים.

מינרלים על פני המאדים, שיכלו להיווצר רק בנוכחות מים