שתף קטע נבחר

World of Warcraft

גם אם אינו מושלם, World of Warcraft הוא משחק התפקידים ההמוני הטוב ביותר. הוא יפה, מלוטש וממכר. מי לא רוצה לחיות בעולם קסום ודימיוני?

בעולם משחקי המחשב, בליזארד ידועה כמי שלא מסוגלת להוציא משחק רע. לאחר הצלחות כבירות כדיאבלו, Warcraft ו-Starcraft, נראה כי יש להצהרות האלה כיסוי. אך כשהחברה הודיעה ב-2001 על כוונתה לפתח משחק תפקידים המוני, אפילו המעריץ הכי גדול שלה לא ציפה ש World of Warcraft יהפוך בן לילה להצלחה מסחררת. פחות משלושה חודשים חלפו מאז יצא המשחק בארה"ב, וקצת יותר משבוע מאז שהוא הגיע לאירופה, וכבר אפשר לומר בפה מלא - בליזארד עשתה זאת שוב, ובגדול.

 

במה מדובר?

 

כמה מילים על משחקי תפקידים המוניים (MMORPG) לטובת אלה שעדיין לא מכירים את הז`אנר: מדובר במשחקים שמשוחקים אך ורק על גבי האינטרנט,

ומציגים בפנינו עולם עצום שחי ונושם 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. העולמות הללו מלאים באלפי שחקנים, אשר מבלים את זמנם בכתישת מפלצות, ביצוע משימות ויציאה להרפתקאות.

 

כמו בכל משחק תפקידים, השחקן עולה ברמות, משיג ציוד טוב יותר ומקבל יכולות חדשות שמאפשרות לו להתקדם לאזורים חדשים ולהרוג יצורים חזקים יותר. אך בניגוד למשחקי תפקידים אחרים, ב-MMORPG אין עלילה ואין סוף של ממש, והשחקן חופשי להסתובב בעולם רחב-הידיים, להתחבר לשחקנים אחרים, ולהלחם בכל הבא ליד.

 

מה מושך כל כך הרבה שחקנים?

 

מה הופך את World of Warcraft להצלחה כה גדולה, ולמשחק שמוכר על ידי רבים כטוב מסוגו כרגע? הרי אף אחד לא טוען שמדובר במשחק מקורי או חדשני במיוחד, וכמעט את כל מה שיש לו להציע ראינו במשחקים קודמים. המנוע הגרפי שלו לא יפיל אף אחד מהכסא, האקשן די פשטני וחוזר על עצמו,

 וקשה להגדיר את העלילה שלו כסוחפת. ובכל זאת, המשחק כבר שבר את כל שיאי המכירות בתחום, מתקדם בקצב לקראת מיליון מנויים רשומים, ואפילו בישראל, שבה באופן מסורתי לא אוהבים משחקים שדורשים תשלום חודשי, נקנו בהתלהבות רבה כל העותקים שהגיעו. מה הסוד שלך, WoW?

 

הגורם הראשון להצלחה האדירה של המשחק, לדעתי, טמון בעולם שבו הוא מתרחש. זהו אותו עולם של סדרת Warcraft, ולמעשה חלפו בו רק ארבע שנים מאז Warcraft 3: The Frosen Throne. בפעם הראשונה אנו יכולים לראות בגובה העיניים את העולם הציורי והצבעוני שראינו עד עתה רק ממבט הציפור, וכמה שהוא יפה! הגרפיקה של World of Warcaft לא יכולה להשוויץ במספרי פוליגונים או בדמויות מפורטות, אבל על מה שחסר לה מבחינה טכנית היא מפצה בעזרת כשרון אמנותי יוצא דופן ותשומת-לב לפרטים, שהופכים את האיזורים השונים כל-כך זה מזה לחלקים אינטגרליים של עולם אחד.

 

ילדים דגים בעזרת חכות בתעלות החוצות את עיר הבירה היפהפיה של בני-האנוש, עצים מהלכים ענקיים שומרים על בתיהם הירוקים-סגולים של האלפים האפלים, צפלינים מתוצרת הגובלינים מסיעים נוסעים מיבשת אחת לשניה, וחיות טרף צדות את מזונן בינות לעצי-העד הירוקים של אזורי-הפרא. העובדה שאין שום מסכי טעינה במעבר בין אזורים, ושאפשר גם לחלוף מעליהם בטיסה על גבה של חיה אגדית כגריפון ולראות את היצורים והשחקנים האחרים עוסקים למטה בענייניהם, מוסיפה רבות לתחושת האמינות של העולם הדמיוני העשיר הזה.

 

Walrock יכול למצוץ חיים

 

הרצון לראות מקומות חדשים ולצאת להרפתקאות מגניבות מדרבן שחקנים רבים להמשיך הלאה ולהתקדם ברמות, אבל הוא בוודאי לא היה מספיק אילולא המשחקיות הבסיסית היתה כייפית ומגוונת דיה. World of Warcraft אמנם מציע רק שמונה גזעים, שההבדלים ביניהם לא ממש קריטיים, ורק תשעה מקצועות שונים, אך ניכר שאנשי בליזארד השקיעו מחשבה רבה במטרה להפוך כל מקצוע לייחודי בפני עצמו.

 

הפלאדין, למשל, יכול להפעיל מין הילה שהופכת אותו בלתי-פגיע למשך

 מספר שניות, לרפא את עצמו ולהמשיך להלחם; ה- Warlock מסתובב עם שדים שהוא מזמן ושולח לקרב, בעוד הצייד מאלף כל מיני חיות לעשות כרצונו; הלחימה של ה- Rogue מתבססת על התגנבות ושימוש בקומבואים, ואילו הדרויד יכול לשנות את צורתו ואת סגנון המשחק שלו בהתאם לצרכי הרגע. אך אולי ההישג הגדול ביותר של WoW הוא שכל המקצועות כייפים למשחק ומעניינים, כולם יכולים להלחם בזכות עצמם ואף אחד מהם לא מרגיש חלש או נחות יחסית לאחרים - הישג שמעטים משחקי הז`אנר שיכולים להתהדר בו.

 

מערכת קווסטים ממכרת

 

גורם נוסף שמעודד את ההתמכרות למשחק ומקשה על השחקנים לעזוב אותו היא מערכת הקווסטים. גם כאן לא מדובר בחידוש של WoW, וסוגי המשימות חוזרים בדיוק על אותן נוסחאות של "תביא את א` ל- X", "תהרוג 5 מאלה ו- 5 מאלה" ו- "תאסוף 10 משהו-ים". אלא שזהו המשחק הראשון מסוגו ששם דגש כל כך חזק על משימות. המשחק יצא לשוק כשהוא כולל יותר מאלף קווסטים, כך שלרגע לא יהיה חסר לכם מה לעשות.

 

להפך, מהר מאוד תגלו שיומן המשימות שלכם התמלא עד המקסימום של 20 משימות בו-זמנית, ותצטרכו לוותר על חלק מהן. המשימות מנתבות אתכם לאזורים המתאימים לדרגה שלכם, מעמידות בפניכם מטרות ברורות וניתנות להשגה, מתגמלות בהרבה נקודות נסיון או בפיסת ציוד איכותית, ומספקות תחושה של הישג גם אם אין לכם כוח להשקיע שעות במשחק.

 

משימות כיפיות

 

נוסף על כך, עד היום לא פגשתי במשחק MMORPG שבו כל כך קל וכיפי לבצע משימות. נגמרו הימים בהם היינו צריכים לחפש דמויות שקשורות לקווסטים; ב-WoW, הדמויות הללו מסומנות באופן בולט בעזרת סימני קריאה ושאלה מוזהבים מעל לראשם. תיאורי המשימות ביומן מפורטים ובהירים, ומאוד קל לברר מה כבר סיימת ומה עדיין נשאר לך לעשות. לשם גיוון, יש משימות שדורשות השקעה של פחות מחצי שעה, יש משימות ארוכות שמחולקות לשלבים ושולחות אותך לאורכו ולרוחבו של העולם, ויש מבוכים שלא ניתן לסיים בפחות משלוש שעות רצופות של משחק. ולא פעם קרה לי שאמרתי לעצמי "טוב, השעה מאוחרת, בוא נעשה רק עוד קווסט אחד וזהו", רק כדי לזחול למיטה שעתיים וחצי לאחר מכן עם רגשות אשם וחיוך על הפנים - סימן ההיכר של משחקים גדולים באמת.

 

משחק מלוטש

 

World of Warcraft מלוטש במידה יוצאת דופן במיוחד לז`אנר הזה, עד כדי כך שמשחקים אחרים נראים כאילו יצאו לפני שנות דור. לדוגמה, המשחק כולל מערכת דואר שדרכה ניתן לשלוח פתקים, חבילות וכסף בין שחקנים בצורה נוחה להפליא; יש בו בנייני מכירה פומבית בהם עומדים למכירה מאות חפצים שונים, ובהם ביליתי שעות ארוכות בנסיון להשיג את הציוד הכי שווה שיכולתי להרשות לעצמי; המשחק נותן לכם פרס בדמות נקודות ניסיון בכל פעם שאתם מגיעים לאיזור חדש, וכך מעודד אתכם לחקור את העולם, ועוד כהנה וכהנה אלמנטים קטנים וגאוניים כגון אלו.

 

חסרונות ובעיות

 

World of Warcraft הוא המשחק הטוב מסוגו אי פעם, וחוויה שאסור לשום שחקן לפספס. למרות שאני בהחלט חושב כך, אי אפשר להתעלם מכך שיש למשחק גם כמה חסרונות ובעיות, חלקן אינהרנטיות לז`אנר ה-MMORPG וחלקן ספציפיות ל- WoW עצמו.

 

WoW הוא משחק קל. לאורך חלקים ארוכים ממנו ניתן לשחק לבד לגמרי, ורק משימות ספציפיות ומבוכים שתוכננו מראש לחבורה דורשים שיתוף פעולה בין שחקנים. למרות שהמשחק מאפשר ליצור חבורות ולשחק יחד עם שחקנים אחרים בקלות, הוא נוטה דווקא לכיוון משחק סולו ועשוי לגרום לכם להרגיש די בודדים, בעיקר בשלבים הראשונים.

 

מכיוון שהמאפיין הכי כייפי ומרגש במשחקי MMORPG הוא, לדעתי, הלחימה לצד שחקנים אחרים, נראה כי WoW לא מספיק דוחף אותנו לשתף פעולה, ולא מעודד מספיק יצירת גילדות (קבוצות מאורגנות גדולות של שחקנים). וגם אם מצאתם חברים למשחק, אלא אם תשחקו באותו קצב ותשארו באותם אזורים דרככם תיפרד במהרה, כי ההתקדמות במשחק מהירה ומי שישקיע בו יותר יפתח פער בלתי ניתן לגישור על מי שיקח אותו בקלות.

 

מקצועות פשוטים

 

כמו רוב המשחקים מסוגו, גם WoW כולל מערכת של מקצועות מסחר, דרכם אתם יכולים לנצל את משאבי העולם לא רק באמצעות לחימה אלא גם על ידי איסוף צמחים, כריית מינרלים, דייג, בישול ועוד. לצד מקצוע הלחימה העיקרי שלכם תוכלו גם לבחור מקצוע מסחר דרכו תיצרו בגדים, שריונות, נשקים, שיקויים וכן הלאה, לשימושכם האישי או למכירה.

 

אך יחסית למקובל בז`אנר, המקצועות הללו מאוד פשוטים ולא מוסיפים מימד חדש למשחק, אלא רק דרך מהירה וקלה להשיג כסף וציוד. למרות שזה נחמד שאפשר לנצל את העולם במגוון של דרכים ולא רק להלחם כל הזמן, היה אפשר להפוך את מקצועות המסחר לעמוקים ומעניינים יותר. בליזארד בחרו להקל על השחקן, במטרה לפנות לקהל רחב יותר, ואיבדו חלק מהעומק שהיה יכול להיות למשחק.

 

הפניה הזו לקהל רחב היא חרב-פיפיות: מצד אחד, שחקנים רבים שמעולם לא חשבו אפילו לשחק במשחק תפקידים המוני קונים את WoW ויכולים להתחיל לשחק בו מיד, בלי צורך לקרוא חוברות הדרכה משעממות ובלי צורך להשקיע בו את כל זמנם הפנוי כדי להרגיש שהם מגיעים למשהו. מצד שני, שחקנים עם ניסיון רב בז`אנר עלולים להשתעמם, להתקדם מהר מאוד ברמות ולגמור בתוך מספר שבועות את כל מה שיש למשחק להציע להם. כמובן, אפשר תמיד להתחיל דמות חדשה, או לצאת לפשיטה על ערי הצד השני, אך עד אשר בליזארד תתחיל להוסיף תוכן חדש למשחק שחקנים אלו עשויים למצוא את עצמם משתעממים יחסית מהר.

 

התוספים הצפויים

 

תוכן חדש בהחלט אמור להגיע בקרוב, והכוונה לא רק לתיקוני באגים אלא גם למשימות חדשות ולאזורים שלמים נוספים, ובראש ובראשונה ל-Battlegrounds, מערכת של זירות-קרב מיוחדות בהן יכולים שחקני שני הצדדים להלחם זה נגד זה בקרבות גדולים שמשלבים בתוכם גם אסטרטגיה והשלמת משימות מיוחדות שיתנו לצד שלכם יתרון בקרב. שחקנים רבים מחכים בכליון עיניים לתוספת זו, שתחזק את אלמנט ה-PvP (שחקן נגד שחקן) המוגבל והלא-מספק כרגע. אך ה- Battlegrounds מבוששים לבוא, ולא מעט בגלל הבעיות הטכניות בהן נתקל המשחק מאז יציאתו לשוק.

 

בעיות טכניות

 

הגורם הבולט ביותר להתמרמרות בקרב השחקנים הוא שפע הבעיות הטכניות שפוגעות בשרתי המשחק, בעיקר באלו העמוסים ביותר. צרות של עשירים: בליזארד לא ציפו להצלחה העצומה של WoW, ולמרות שהם העלו לאוויר שרתים נוספים במהירות, העומס הרב גרם לקריסה חלקית של מערכות המשחק. מאז יציאתו לשוק ועד היום שרתי המשחק סובלים מבעיות רבות, לאגים, קריסות ובעיקר תורים ארוכים בכניסה. אף שהמצב משתפר והולך, ובליזארד מבטיחים שהם פועלים סביב השעון לתיקון הבעיות, עדיין לא ניתן לומר שהמשחק עובד בצורה חלקה.

 

כדי להמנע מרוב הבעיות, פשוט צריך לשחק על אחד השרתים הפחות עמוסים, אבל זה כמובן לא מנחם את מי שיצר דמות דווקא על אחד השרתים שנתקלו בבעיות.

קצת קשה להאשים את בליזארד, כי לא ברור איך היה אפשר למנוע את העומס, אך שלושה חודשים לאחר ההשקה בארה"ב הגיע הזמן שהבעיות כבר ייפתרו.

 

משחקי מחשב הם בסופו של דבר עניין של טעם אישי, ואם הניסיון לקבוע ציון מדויק למכלול האיכויות של משחק הוא תמיד עסק יומרני במקצת, בתחום המשחקים ההמוניים מדובר במבצע בלתי-אפשרי בעליל. אלה משחקים יותר מדי רחבי-היקף, משתנים עם הזמן, וחווית המשחק בהם תלויה במידה רבה בקהילת השחקנים שפוגשים בדרך. למרות כל זה, World of Warcraft מקבל תגובות חיוביות ביותר מרוב השחקנים שניסו אותו, ולמרות שהוא משתדל ומצליח לפנות לקהל רחב מהרגיל בז`אנר, גם בעלי נסיון בתחום יכולים להנות ממנו. הוא יפה, מלוטש, כיפי וממכר, ובניגוד לרוב המשחקים מסוגו הוא גם מצליח להגשים חלק גדול מאוד מהציפיות שהוא מעורר. בשורה התחתונה, בליזארד מזמינה אתכם לחיות בעולם דמיוני, עצום, צבעוני להפליא ומהנה במידה פלילית ממש - מי יוכל להגיד לה לא? 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים