שתף קטע נבחר

"פיצוי על גרוטאות לטובת כולנו"

המדינה גובה כסף על כל רכב חדש שנרכש. אז למה שהמדינה לא תחזיר כסף כשהרכב מושבת ונגרט? יוני קלרמן מציע: כך נעלה את הבטיחות בכבישים ובו זמנית כולם ירוויחו

אם אני אעלה כאן רעיון שיכול לתרום לבטיחות בכביש, להפחית את זיהום האוויר, להוזיל את תעריפי הביטוח ואפילו לעזור למדד המחירים לצרכן, יש סיכוי שמישהו שם למעלה - והכוונה לא בשמיים - יעשה איתו משהו?

 

הרעיון מאד פשוט: הממשלה הרי גובה מסים על כל רכב שנרכש, נכון? או קיי, אם כך, מדוע שהמדינה לא תחזיר לנו כסף במקרה ורכב מוכרז כלא-שמיש

בעקבות תאונת שלדה? בסך הכל נשמע די הגיוני. הרכב מעורב בתאונה קשה לא עלינו. "נכותו" מוגדרת כסופנית, והוא עובר לפירוק. עכשיו, נראה רק הגיוני כי המדינה תחזיר לרוכש הרכב את החלק היחסי של המסים ששילם במקור.

 

כמה בדיוק? על זה אפשר לדבר. נניח, אם מדובר במכונית בת שלוש שנים, שאיבדה במהלך תקופה זו נניח כ-35% מערכה, תחזיר המדינה לבעל הרכב את מס הקנייה ששילם עליה, פחות 35%. ואם שר האוצר היקר דואג מאפשרות לעיוות, שהרי חברת הביטוח מפצה כיום את בעל הרכב, הוא יכול להרגע. במסגרת היותנו הגיוניים, חברת הביטוח תפצה רק על שווי הרכב ללא אותם מסים.

 

 

ולמה זה טוב אתם שואלים? ראשית, בדרך זו ניתן יהיה לצמצם עוד יותר את תופעת תיקוני שלדה בכוח, כמו ריתוכים ויישורים שלא מהמניין, או הטלאות חלילה וחס. יהיו לבטח פחות רמאויות בתחום זה, מה שללא ספק ישפיע על רמת הבטיחות בכביש.

 

מעבר לכך, אותו החזר מסים ישפר את מצבו הפיננסי של בעל הרכב ה"מחוסל" ויאפשר לו ללא ספק לרכוש מכונית חדשה יותר, או בטוחה יותר. המשמעות היא כמובן שיפור נוסף ברמת הבטיחות הכללית על הכביש, ואפילו שיפור ברמת זיהום האוויר. אגב, הידעתם כי בכמה מדינות באירופה נערכים "מבצעי גריטה יזומה" של רכב ישן, גם כזה שלא עבר תאונה קשה, רק משיקולי בטיחות ואיכות סביבה?

 

חזון אחרית הימים?

 

נשמע טוב, נכון? אלא שיש בעיה אחת. מדינת ישראל צריכה לפי התכנית הפשוטה שפרסנו כאן, להחזיר לאזרח כסף. את זה רבותי, אם עדיין לא גיליתם, היא באמת לא אוהבת לעשות. מה עושים? מכיוון שאנחנו מכירים קצת את פקידי האוצר, החלטנו לעזור להם לעזור לנו. כי כפי שהסביר לנו הכלכלן מקס בלנקשטיין, שהעלה את הרעיון המקורי, המדינה באמת יכולה להרוויח מכל הסיפור.

 

ראשית, פקידי האוצר יכולים לקחת בחשבון כי יהיה גידול מסוים בכמות המכוניות החדשות הנמכרות. משם, כדאי להזכיר לביבי, מגיעות הכנסות ממש-לא-זניחות לקופת למדינה. שנית, המכוניות הנעות על הכביש יהיו בטוחות יותר. בהתאמה, כמות הנפגעים וההרוגים תרד, ועל המשמעות של זה - אפילו מבחינה כלכלית - כבר הוסבר והובהר. ויש אפילו עוד. כך למשל יגדל מאגר חלקי חילוף משומשים בארץ, ולא יהיה צורך לבזבז מטבע חוץ על רכישת חלפים משומשים בחו"ל.

 

נמשיך. בעקבות הגידול בכמות החלפים, מחירם ללא ספק יוזל. לכן, כחלק ממערך השרשרת המוכר, ישתלם פחות לגנוב מכוניות לשם פירוק. גם זו התפתחות בעלת משמעות פיננסית למדינה, כי המשטרה תוכל לעסוק בדברים אחרים. ועוד לא הזכרנו את תעריפי הביטוח שירדו, כי יש פחות תיקונים שחברות הביטוח צריכות לממן, ויש פחות גניבות שהן מרכיב חשוב מאד במחיר הביטוח. אם זה יקרה, מדד המחירים לצרכן ירד, ואת זה הממשלה הרי מאד אוהבת.

 

נשמע כמעט כמו שינוי מושלם, נכון? פחות מכוניות דפוקות על הכביש, יותר מכוניות חדשות, רמת בטיחות גבוהה יותר, רמת זיהום אוויר נמוכה יותר, מדד נמוך יותר. ימות המשיח. בקיצור, רק טוב יכול לצאת מהרעיון. ובעברית זה אומר שאין שום סיכוי בעולם שמישהו במשרד האוצר יקח אותו ברצינות. הלו, להחזיר כסף לאזרח...?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכונית ישנה. אפשר להוריד מהכביש, למען הסביבה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים