שתף קטע נבחר

התלמיד אלים? שיתופף בבית הספר

ל-ynet נודע כי החל בשנת הלימודים הקרובה יפעיל משרד החינוך תוכנית ניסוי ב-8 בתי ספר, שבהם יוצמדו פסיכולוגים לתלמידים אלימים והם ירוכזו בקבוצות טיפול מיוחדות. המטרה: לשבור את הדפוס שבו מושלכים התלמידים האלימים מבתי הספר ומוצאים את עצמם ברחוב או במערכות אלטרנטיביות, שרק מחזקות את נטייתם לאלימות. תלמיד כזה, פליט מערכת החינוך, רצח את הנערה מעין ספיר בשנה האחרונה. האם אפשר לשנות?

גל האלימות שתקף את בתי הספר בשנה האחרונה וזינק לכותרות, הביא את משרד החינוך לגבש שיטות חדשניות: ל-ynet נודע כי החל בשנת הלימודים הקרובה תופעל שיטה חדשה להתמודדות עם תלמידים אלימים - קבוצות טיפול ותמיכה בבתי הספר. בכל קבוצה יהיו שישה תלמידים אלימים, שיטופלו בליווי צמוד של פסיכולוג ולצידו מטפל בתנועה שיפעיל אותם באמצעות שירים, מוזיקה ותיפוף.

 

התפיסה לפיה יש להשאיר תלמיד אלים בבית הספר, היא תפנית מצד משרד החינוך. עד היום, תלמידים עם ריבוי בעיות משמעת היו נפלטים בסופו של דבר לבתי הספר בחינוך המיוחד, לפנימיות או במקרים אחרים לרחוב. באופן לא מפתיע, מקרי האלימות המזעזעים והבולטים שאירעו מצד בני נוער בשנה האחרונה בוצעו על ידי תלמידים שנפלטו ממסגרות החינוך הרגיל. כך למשל התלמיד שהשליך שקית שתן דרך חלון כיתה לעבר מורה בתיכון דתי באשקלון, ופצע אותה, וכך גם במקרה הרצח של הנערה מעין ספיר ז"ל.

 

"הרעיון הוא שתלמידים עם בעיות התנהגות יישארו בתוך בית הספר ולא ייפלטו החוצה", מסבירה אלה אלגריסי, הממונה על מניעת אלימות ופיתוח כישורי חיים, בשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך. "אנחנו מאמינים שבית הספר הוא מקום טוב לתמוך בתלמידים האלימים, אולי לא יותר טוב מטיפול פרטני, אבל בהחלט עדיף על העברתם למסגרת אחרת".

 

התוכנית החדשה תנוסה כפיילוט ב-8 חטיבות ביניים בארץ. בכל קבוצה ישתתפו שישה תלמידים והם יעבדו עם מטפל באומנות, ספורט, ריפוי באמצעות תנועה וגם פסיכולוג. לכל תלמיד יוצמד מורה מחווה שאחראי על התקדמותו. מטרות התוכנית: ללמד את התלמיד מודעות עצמית, שליטה ברגשות, איפוק, יכולת לתקשר עם אחרים, יחסים בין אישיים וחיזוק עצמי לא דרך אלימות אלא דרך מילים. התהליך כולל גם חיזוקי קבוצה, דיווח להורים, וערבות הדדית מצד התלמידים לדיכוי אלימות.

 

במקביל יעברו הורי התלמיד גם הם סדנה משלימה. כל תלמיד יקבל משוב מהמדריך בשלוש רמות שונות – בסדר, טעון שיפור, ולא בסדר. התלמידים ייבחרו להשתתף בתוכנית על פי החלטת צוות בית הספר ורק בהסכמה של התלמיד והוריו.

 

לדברי אלגריסי, "כל פיתרון של הוצאת ילד מהמערכת החינוכית הרגילה, הוא כואב, לוקח זמן ובעייתי. לרוב דווקא ילדים שיוצאים ממנה, נעשים יותר בעייתים".

 

הילד התפרע? תקבל קנס

 

במקביל לתוכנית החדשה בבתי הספר, מגבש בימים אלה משרד החינוך את המלצותיו הסופיות לוועדת השרים למניעת אלימות. בצוות שבראשו המנכ"לית רונית תירוש, הוחלט במסקנות הביניים, בין היתר, להטיל קנס על כל הורה שילדו יתנהג בצורה אלימה בבית הספר. ההחלטה הזו עוררה את זעמם של הורים רבים.

 

אתי בנימין, נציגת ארגון ההורים הארצי בוועדה מציעה שיטות נוספות להתמודדות עם האלימות. לדבריה, "נמשיך לאהוב את הילדים שלנו ונלווה אותם בכל תקרית כי אנחנו המשענת שלהם. אבל יחד עם זאת, נדרוש מהם דרישות אמיתיות שמחייבות מאמץ אמיתי, נציב להם גבולות ללא פשרות ומתוך אמונה ביכולתם נדרוש מהם גם הישגים גבוהים".

 

בנימין קוראת להורים לגלות איפוק ולא למהר לתקוף את צוות בית הספר במצב בו ילדך מעורב בתקרית אלימה. "צריך לסמוך על המערכת, לתת גיבוי

 מלא למורים ולמנהלים ואם יש איזושהי ביקורת, מותר לדבר בדרך מתורבתת. אנחנו ההורים מול המערכת נקיים דיאלוג בונה ותומך עם המורים תוך שמירה על כבוד הדדי ונפעיל שיקול דעת צודק ואיפוק גם כאשר אנחנו או ילדינו נמצאים בעין הסערה. אנחנו מודל החיקוי של ילדינו, אז בואו ניתן להם את הכלים שדרושים להם להתמודד מול האתגרים שניצבים בפניהם תוך מתן דוגמה אישית".

 

אז מה הורה צריך לעשות כשילדיו נופלים קורבן למעשה אלימות?

 

במשרד החינוך מציעים מספר דרכים להורים להתמודדות עם האירוע.  

 

"כדאי לקחת אחריות ולדבר עם הילד לפני שרצים לבית הספר, וזה דבר שהורים לא ממהרים לעשות", אומרת אלגריסי. "הדבר השני הוא חובת הדיווח למחנכת הכיתה או ליועצת ולוודא כי גם יש טיפול בהמשך. במידה שיש בקרב ההורים תחושה שלא נעשה מספיק, ניתן לפנות למנהל או להיררכיה גבוהה יותר לפיקוח. אני מקווה שהורים באמת יוכלו לסמוך על שיקול הדעת של בית הספר גם אם באותו רגע זה לא נתן את המענה שלדעתם הוא נכון, לילד שלהם".

 

בין הפתרונות היצירתיים שהיא מציעה למנהלי בתי הספר: הפרדה בשעות כניסה ויציאה של תלמידים מבית הספר ובחזרה הביתה, השגחה של מבוגר בהפסקה, ליווי של אדם מבוגר, והסכמי "הפסקת אש" בין הילדים.

 

"זה לא סימן טוב שילד יוצא מן המערכת", מסכמת אלגריסי, "החובה המוסרית והחינוכית היא למצות באמת את כל אפשרויות הטיפול בתוך המערכת החינוכית. חובה על בית הספר להבנות תוכנית כך שגם הילד האלים יישאר בתוך המסגרת. אנחנו אומרים: בואו נעשה משהו יצירתי כדי שכולם יקבלו טיפול וירגישו מוגנים".

 

כתבה שלישית בסדרה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלית קוסובסקי
לא לזרוק את התלמיד (אילוסטרציה)
צילום: גלית קוסובסקי
בנימין. הורים, גלו איפוק
צילום : עוזיעם ספיר
מעין ספיר ז"ל. נרצחה על ידי נער שוליים
צילום : עוזיעם ספיר
צילום: גיל נחושתן
(אילוסטרציה)
צילום: גיל נחושתן
מומלצים