שתף קטע נבחר
 

עידן התמימות

ריטה, שנפרדת השבוע מ-One - המופע הגדול והמושקע ביותר שנראה בישראל מזה שנים, מבטיחה להמשיך ולחלום. "אנחנו חייבים לשמור על תמימות ולצאת כל פעם מחדש מהנקודה הזו. אני מאחלת לעצמי לא להיות מרה"

אחרי 30 הופעות, תעלה ריטה מחר (ד') בערב בפעם האחרונה את One, ההפנינג הבימתי הגדול ביותר שהופק בישראל, אם לא מחשיבים את טקסי יום העצמאות המסורתיים. למרות הביקורות והמלחמה שלא עושה טוב לעסקים, הצליחה הדיווה הישראלית להראות ל-90 אלף איש ערב ערב מאיזה חומר עשויה ההצלחה. "ההפקה הזו היא מעבר למה שאי פעם הייתי יכולה לדמיין או לפנטז בעצמי", היא אומרת ומפרגנת ליזם ולמפיק מלכי שם טוב.

"אנחנו חשבנו שאין לזה סיכוי, אבל מלכי האמין שזה יקרה, אולי מתוך תמימות של ראשונים שמאפשרת לך לעוף, לחלום ולהגשים. בתוך המלחמה הזו שמתחוללת בצפון אני חושבת ששלוש השעות האלה אפשרו לקהל להתמסר לחלום, להתנתק ולהיכנס לעולם אחר. אני יודעת שבשבילי כל ערב היה נס קסום".

 

גם במופע הקודם שלך שרת, רקדת ושיחקת במידה רבה, אבל הפעם החלטת ללכת עם זה עד הסוף. יכול להיות שההשתתפות במחזמר "שיקגו" פתחה לך את התיאבון?

 

"כל דבר קורה מסיבה. אני חושבת ש'שיקגו' עשה לי משהו, בהחלט. לולא התקליט 'חמצן' אולי לא הייתי עושה את 'שיקגו' והייתי חוזרת לרוטינה של תקליט-מופע-תקליט-מופע, אבל אחרי 'חמצן' החלטתי שאני רוצה להיפתח לדברים אחרים, שהגיע הזמן להגשים חלומות שבמשך שנים ויתרתי עליהן בגלל מחויבויות. עשיתי את 'שיקגו' כי התגעגעתי לתיאטרון ואמרתי לעצמי שאם לא עכשיו, זה פשוט לא יקרה. אני חושבת שבגלל התפקיד במחזמר, בגלל רוקסי הבת אלף הזו שהיתה דמות כל כך רחוקה ממני וזרה לי, אני היום טיפה יותר משוחררת ממה שהייתי. משהו קרה".

 

אומרים עליך שאת סוס עבודה ושזה נובע לא רק מאמביציה אלא מעקשנות ופרפקציוניזם. היו רגעים שבהם חשבת שדי, שזה קשה מדי, שאת לא עומדת בזה?

 

"בטח. היו הרבה פעמים שאמרתי שאני צריכה להגיש נגדי תלונה במשטרה על התעללות. זה קשה נורא למרות שהכנתי את עצמי שנה שלמה לדבר הזה. ידעתי שזה הולך להיות מאד קשה, אבל לא כל כך. אני חושבת

 שהגוף והנשמה שלי לא יסלחו לי על זה. צריך להבין שלהופיע זה לא ללחוץ על כפתור play ולעלות על במה. זה דורש מוכנות נפשית, פתיחות רגשית והרבה אנרגיות. אי אפשר היה להשיג כרטיסים להופעות האחרונות והיו הרבה פניות להוספת מופעים, אבל לא הסכמתי. אני מודה שאני פשוט לא יכולה לעמוד בזה. אני באמת עייפה, החזקתי את עצמי כי ראיתי את תגובות הקהל ואת האושר הגדול שממלא אותו. עד עכשיו ידעתי שאני לא יכולה להרשות לעצמי להתמוטט כי זו אחריות אדירה, אבל די. אני יוצאת לחופש עם הילדות, הבטחתי".

 

אחרי כל כך הרבה שנים שבהן הבמה היתה שלך לבד, איך היה לחלוק אותה עם עוד עשרות רקדנים, להטוטנים, אקרובטים ושחקנים?

 

"אדיר. מערכות היחסים שנוצרו בתוך הצוות הן משהו שאני אקח איתי הלאה לכל החיים. עכשיו, בהופעות האחרונות, אנחנו מתחילים להרגיש את הסוף וזה קשה. לא ברור איך ממשיכים הלאה. נוצר שם משהו מאוד מיוחד, למרות שזה צוות ענק - מה שעקרונית יכול היה להיות קרקע טובה לחיכוכים ותככים, אבל מידת הקירבה והאהבה ביננו היא יוצאת דופן".

 

התחייבת למספר מסוים של הופעות וההצגה נמשכה גם כשהמלחמה הדהדה ברקע. לא קשה לעמוד על הבמה ולהמשיך כרגיל?

 

"אני מודה שזה היה מאוד קשה. אבל אמרתי לעצמי שאם הקהל בא, סימן שהוא צריך את זה. אם עם ישראל זקוק למרות המצב, מי אני שאמנע ממנו את זה או שאחליט לבטל את כל העסק? באיזה שהוא שלב המחויבות לעשות את זה הולכת וגדלה. חבר שלי שחי בחו"ל, שהתרגש נורא כשסיפרנו לו על הפרויקט וליווה אותנו טלפונית מההתחלה, אמר לי כשפרצה המלחמה שאולי זה התפקיד של המופע - להיות אי קסום של אהבה בתוך כל הנורא הזה שקורה. צריך שיהיה לאנשים מקום לברוח אליו ומה יש יותר מאמנות בשביל לספק את זה? אין לנו הזכות לקחת את זה מאנשים".

 

הדיווחים בתקשורת דיברו על משבר עם הרקדנים, מכירות נמוכות, משבר מול סלקום וגם הביקורות היו ציניות. נעלבת? היתה תחושה שמשום מה אוהבים לא לפרגן לך?

 

"התקשורת מאוד אוהבת להיות צינית, אבל האמת היא שהיא לא באמת משקפת את מה שקורה או קשורה לעם. התקשורת מתקיימת בתוך בועה של כמה מטרים מרובעים ולכן מה שהיא חושבת לא בהכרח אומר שום דבר. צריך לראות מה קורה בשטח. אמנים צריכים לעבור כברת דרך והתקשורת מחליטה על רגע נתון שבו משהו קורה או לא קורה, אבל מה זה אומר? איך זה קשור לדבר עצמו? התקשורת כל הזמן רוצה להעמיד במבחן אבל יש דברים שהם מעבר. כתבו שאין קהל כשלא היתה לזה כל אחיזה במציאות, זרקו משהו לאוויר בלי לחשוב על האימפקט. נדמה לי שלפעמים אנשים מרשים לעצמם לכתוב כל מיני דברים בלי לחשוב על הנזק שהמילים יכולות לעשות. היו כל כך הרבה אנשים שרצו שהמופע הזה ייכשל, אנשים שהיה להם חשוב שזה לא יקרה ולפעמים זה מייאש, אבל ברגעים קשים ניסינו לתמוך אחד בשני. אני באמת מקווה שאמנים ימשיכו לחלום כי זה התפקיד שלנו – לחלום ולהביא אהבה לעולם שיש בו כל כך הרבה רוע ואלימות. אנחנו חייבים לשמור על תמימות ולצאת כל פעם מחדש מהנקודה הזו. אני מאחלת לעצמי לא להיות מרה. לגבי הרקדנים, קצת נעלבתי ונפגעתי והם יודעים את זה אבל מאז הדברים השתנו. הם הבינו שראשי אמ"י והעיתונות ניסו לרכב על שמי ולעשות איזה הון פוליטי על הדבר הזה. היום אנחנו במקום אחר, הכל נשכח ועבר".

 

שילוב של עסקים ואמנות היא דילמה קשה. מצד אחד לאורך כל ההיסטוריה היתה תמיכה באמנות, מצד שני התחושה היא שהאמנות שנתמכת על ידי גופים מסחריים נבלעת בים הפרסום. איך היה בשבילך הניסיון הזה?

 

"One לא היה קורה בלי התמיכה של סלקום, חד-משמעית. ההפקה כוסתה, כלומר 90 אלף כרטיסים שנמכרו הביאו לנקודת איזון - לא לרווחים. כל העניין לא היה מסחרי או כלכלי אלא אמנותי בלבד. אני אומרת את זה בכל פה וברצינות רבה. אי אפשר לעשות את זה אחרת. התנאי היה כמובן שלא יתערבו לנו בתכנים ושההחלטות האמנותיות יהיו שלנו בלבד, וכך היה. סלקום לא התערבה אלא היתה נושאת דגל".

 

כיוונתם נורא גבוה בהפקה הזו. לאן אפשר לעלות מכאן? מה הפסגה הבאה שהיית רוצה לכבוש?

 

"זו ריצה למרחקים ארוכים. מונחים כמו 'כיבוש' ו'פסגות' לא מתאימים ועוד היום על רקע המלחמה זה בכלל לא נשמע טוב. הרעיון הוא בכל פעם להגשים חלום אחר, קטן או גדול. זה מה שיפה באמנות – היכולת ליצור בעצמך, להיות מאושר מזה ולגרום אושר לאנשים אחרים".

 

אחרי הרטרוספקטיבה הגרנדיוזית הזו חוזרים לעבודה עם עברי לידר על חומרים חדשים?

 

"ברור. אני הולכת לעשות תקליט עם עברי לידר. הפסקנו את העבודה עליו בגלל המופע הזה. קצת חופש ואני חוזרת בכוחות מחודשים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי צבקר
ריטה. "התקשורת מאוד אוהבת להיות צינית"
צילום: יוסי צבקר
לאתר ההטבות
מומלצים