שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה דילגו הרפורמות במשק על הדואר
    מנכ"ל חברת מסר, אבשלום הרן, המתחרה בחברת דואר ישראל בשוק העסקי, טוען בראיון ל-ynet כי לא נותנים לו להתחרות באופן הוגן, כאשר מי שמשלם בסופו של דבר את המחיר הוא הצרכן הפרטי שמקבל מרשות הדואר שירות פחות טוב במחיר יקר יותר. דואר ישראל בתגובה: נשמח לשמוע על פעולותיה של מסר למען הצרכן הפרטי

    "אין היום תחרות בשוק הדואר. הרגולטור עושה הכל כדי לגדוע את התחרות הזו". כך אומר בראיון ל-ynet אבשלום הרן, מנכ"ל חברת מסר המתחרה בחברת דואר ישראל על נתחי שוק הדואר הכמותי. לטענתו, הצרכן הוא זה שמסבסד את מטרת חברת הדואר מאז שנת 2002 - לגדוע את התחרות בשוק. "אין דבר כזה בעולם", מדגיש הרן, "שהפער בין לקוחות פרטיים ללקוחות עסקיים עומד על 90% לטובת העסקים".

     

    אבל לפני שממשיכים, קצת רקע: לפני ארבע שנים חבר דפוס בארי לאביב שיגור ולבר הפצה, והוקמה חברת מסר שמטרתה להתחרות עם חברת הדואר על שוק הדואר הכמותי. בתחילת 2006, כשרשות הדואר הפכה לחברה, נפתח למעשה שוק הדואר הכמותי לתחרות, אך לטענת הרן, בפועל אין תחרות.

     

    הרן מחזק את טענתו באמצעות גרפים, שלפיהם בארבע השנים האחרונות, מאז החלו הדיונים על פתיחת שוק הדואר לתחרות, מחירי הדואר בשוק הפרטי עלו, כשבמקביל - בשוק הכמותי - המחירים נחתכו.

     

    מה התייקר, מה הוזל?

    על פי הנתונים שנמסרו ממסר, מספטמבר 2002 נרשמה ירידה של 20% במחירי הדואר העסקי, כשבמקביל נרשמה עלייה של 25% במחירי הדואר הפרטי. לפני ספטמבר 2002 מחיר בול לעסקים היה 0.97 אגורות, לעומת 1.20 שקל שהיה אז מחיר בול לאזרחים פרטיים (ההפרש: 20% לטובת העסקים). מספטמבר 2002, כשחברת מסר נכנסה לשוק בתוקף רשיון קיים, ירד מחיר הדואר לעסקים ל-0.84 אגורות בעוד שבמחיר לפרטיים לא היה שינוי (ההפרש: 43%). 

     

    הלאה: באוגוסט 2003 עלה מחיר הבול לפרטיים ל-1.30 שקל, וההפרש בין מחיר דואר לאזרח מול מחיר לעסקים עמד כבר על 55%. במרץ 2006, עם הפיכת רשות הדואר לחברה, מתווסף מע"מ של 15.50% למחירי הדואר כך שמחיר בול לאזרח כעת הוא 1.50 שקל. העסקים, לעומת זאת, משלמים רק חלק מתוספת המע"מ, 9%, בלבד כך שמחיר משלוח פריט דואר לעסקים שסופגים מע"מ עומד כעת על 79 אגורות והפער במחיר בין דואר פרטי לדואר לעסקים עומד על 64%. הפער במחיר משלוח מכתב בין עסקים שמקזזים מע"מ לבין המחיר שמשלם כל אחד מאיתנו, עומד על כ-90%.  

     

    כפועל יוצא מנתונים אלו, הדואר הפרטי תופס כיום 60% מהיקף הכספי שמגלגל שוק הדואר, לעומת 40% לדואר העסקי. לפני 4 שנים, לשם השוואה, נתחי השוק הכספי היו שווים. מבחינת כמות, אגב, השוק לא השתנה בארבע השנים האחרונות כשהן הכמותי והן הפרטי מחזיקים ב-50%.

     

    ענף הדואר נפתח למעשה לתחרות באופן הדרגתי. המתחרות, ביניהן חברת מסר שהרן אומר כי היא למעשה "המפלסת לתחרות בשוק הדואר", לא יכולות בינתיים לספק שירותי דואר כמותי לגופים רבים: מוסדות ממשלתיים, חברות ממשלתיות, רשויות מקומית, חברות ביטוח, בנקים וקופות חולים. גופים אלה ימשיכו ויקבלו שירותי דואר כמותי מחברת הדואר והם ייפתחו לתחרות רק במהלך שנת 2007.

     

    איפה כן יש תחרות? עם חברות תקשורת, חברות כרטיסי אשראי וגופים פרטיים נוספים, השולחים דברי דואר בכמויות גדולות. הרן מספר כי כיום, לאחר 4 שנות עבודה, מחזיקה מסר ב-4.5% משוק הדואר הכמותי כשהפוטנציאל שלה הוא 24%. אלא שלדבריו, "בתנאים הנוכחיים אנחנו נסגור את העסק בעוד שנה". 

     

    "תנו לנו תנאים הוגנים"

    על מה בעצם קובל הרן? הוא בעיקר קובל על המלצות דו"ח ועדת שגיא, שבחנה והמליצה הסדר תעריפים שיהווה מסגרת כלכלית כוללת לתעריפי חברת הדואר והמתחרות. הוועדה המליצה על עדכון התעריפים של שירותי חברת הדואר בתחילת כל שנה. 

     

    אלא שלדברי הרן, אי אפשר להתייחס אל הדו"ח ברצינות כי הכל מוסתר בו, ובמבחן התוצאה יש שם דברים בלתי סבירים. "אם יאמצו את המלצות ועדת שגיא", אומר הרן, "צריך פשוט לבוא ולהגיד, כמו שכבר אמר פעם המנכ"ל לשעבר של רשות הדואר, יוסי שלי: 'לא צריך תחרות בשוק הדואר'. אבל אם כבר החלטתם שכן צריך תחרות - בואו ותתנו לנו תנאים הוגנים. כי אם יאמצו את החלטות ועדת שגיא - חברת מסר סוגרת את העסק".

     

    הרן בא גם בטענות לכך שרשות הדואר מונעת ממנו גישה למרכזי חלוקה ולתאי חלוקה. לדבריו, 30%  מהדואר במדינת ישראל מחולק בתיבות ומרכזי חלוקה, והתחום גדל כל הזמן.

       

    לגבי המחירים בשוק הכמותי, הרן טוען כאמור כי הם נחתכו, כשבמקביל חברת הדואר משקיעה מאמצים גדולים בשירות ללקוחות העסקיים, כשהכל בא בסופו של דבר על חשבון הצרכנים הפרטיים של הדואר. כך, למשל, הדואר הפסיק לחלק מכתבים בימי שישי, במקומות רבים בארץ העבירו את תיבות הדואר למרכזי חלוקה במקום לתיבות בבתים, סניפי דואר רבים נסגרו ועוד.    

     

    "אני רוצה להתחרות", אומר הרן, "אבל בתנאים שקיימים היום - כשאנחנו לא מקבלים מהרגולטור אפילו הגנת ינוקא, זה מאוד קשה". לדבריו, בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה אמר מנכ"ל חברת הדואר, אבי הוכמן, כי "אם מחיר הדואר הכמותי יעלה בתחום שנפתח לתחרות, באופן אוטמטי אפסיד נתחי שוק גדולים יותר". הרן אומר כי משפט זה מצביע למעשה על כל שחברת הדואר לא מאפשרת היום תחרות, וזאת באמצעות פגיעה בצרכן הפרטי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אבשלום הרן. "הצרכן מסבסד את חברת הדואר"
    צילום: מיכאל קרמר
    סניף דואר. השירות לצרכן מידרדר
    צילום: מיכאל קרמר
    צילום: אביגיל עוזי
    מכתבים. עסקים משלמים פחות
    צילום: אביגיל עוזי
    מומלצים