שתף קטע נבחר

זליכה: אחרי הרפורמה במכרזים, יבטלו המבקר

בדיון בוועדת לביקורת המדינה ברפורמה בחוק המכרזים טען החשב הכללי כי אם היא תאושר "הרפורמה הבאה תהיה ביזור סמכויות מבקר המדינה". אריאב: ההליך הקיים לא יעיל ולא משיג את מטרתו

החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, האשים היום (ד') את מבקריו ב"הטעיות והפצת שקרים" שמטרתם לסתור את התנגדותו לרפורמה בדיני המכרזים, שאושרה בממשלה לפי המלצות הוועדה הבין-משרדית בראשות מנכ"ל האוצר, ירום אריאב. הוא הזהיר כי אם הרפורמה הזאת תאושר, השלב הבא יהיה ביטול משרת מבקר המדינה ומשרדו ופיצול סמכויותיו בין ועדות ביקורת משרדיות שיקומו בעקבות הוועדות המשרדיות למתן פטור ממכרזים.

 

זליכה הגיב על הביקורת נגדו בוועדה לביקורת המדינה אשר דנה בהמלצות. הוועדה יצאה נגד ההמלצות, והיו"ר, ח"כ זבולון אורלב, אמר שהן מעוררות דאגות, חששות וספקות לגבי המשך הפיקוח על טוהר המידות במכרזי הממשלה.

 

זו ועדת הכנסת השנייה שתוקפת את הרפורמה, אחריועדת הכלכלה שביקשה בשבוע שעבר מהממשלה לשקול מחדש את החלטתה. בדיון נמסר, כי ההיקף המשוער של הפטורים ממכרז הוא 9-7 מיליארד שקל.

 

ועדת הביקורת, ביקשה בסיכום הדיון חוות דעת ממבקר המדינה אם החלטת הממשלה המאמצת את המלצות ועדת אריאב, עולות בקנה אחד עם הביקורת שלו על עקיפת חוק המכרזים בעיקר בדו"חות על התנהלות הרשות לעסקים קטנים ותהליך הפרטת בנק יהב. הסיכום, התקבל על דעת המבקר מיכה לידנשטראוס, שהדגיש כי הבקשה היא בסמכות הוועדה ועל פי חובתה בחוק.

 

אורלב, דחה קודם התנגדות משפטית לעצם הדיון בטענה שהוועדה לא מוסמכת לדון בהליכי חקיקה של הממשלה בטרם הושלמו. הוא גילה, כי גם יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ מנחם בן-ששון, ביקש מיו"ר הכנסת למנוע את הדיון בנושא שנמצא בסמכות הוועדה שלו אשר אמורה להחליט אם לאשר את התקנות על פי החלטת הממשלה.

 

אורלב עקף את המכשולים הפורמליים, כשקבע להלכה "דיון מעקב" אחר דו"חות המבקר על הרשות לעסקים קטנים ובנק יהב לאור הרפורמה המוצעת. בפועל הדו"חות, נזכרו בקושי והדיון שהתמקד בתקינות ההמלצות של ועדת אריאב.

 

"2 החלטות סותרות בתוך חודשיים"

אורלב הציג בפתח הדיון בעיה מהותית ורלבנטית שעולה מהחלטת הממשלה, אשר מבקשת הבהרה: מה פשר המהלך התמוה שבו קיבלה הממשלה בתוך חודשיים שתי החלטות סותרות או לפחות שונות מהותית זו מזו בסוגיית הרפורמה בדיני המכרזים.

 

אורלב התכוון לכך שב-18 בפברואר הוחלט לאמץ המלצות של צוות עבודה משותף לאוצר ולמשרד המשפטים להרחיב את סמכות ועדות המכרזים המשרדיות לפטור ממכרז התקשרויות מ-700 אלף ל-1.2 מיליון שקל מבלי לשנות את מבנה מנגנון המכרזים. זאת לעומת ההחלטה מ-1 באפריל להקים ועדות משרדיות נפרדות מוועדות המכרזים לאישור פטור ממכרז עד 4 מיליון שקל במקום האישור הנדרש מוועדה מרכזית באוצר.

 

אריאב טען שהמלצות הוועדה בראשותו משלימות את המלצות צוות העבודה. חבר הוועדה שלו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מייק בלאס, טען כי העיקר הוא שההמלצות שלהם שומרות על עקרונות דיני המכרזים ועולות בקנה אחד עם העקרונות של מבקר המדינה והמנהל הציבורי. לדבריו הצוות המשותף לא עסק בשינוי המבני של מנגנון המכרזים. זליכה תיקן אותו, כמי שהיה אחד הממונים על הצוות: "הם דנו על כך במפורש והחליטו נגד כל שינוי מבני" (לביזור סמכויות אישור הפטורים בין המשרדים).

 

זליכה: לא בריא לרכז את סמכות הפיקוח

זליכה הבהיר, כי בניגוד לצוות המשותף שלמד את הנושא ועסק בו שנה וחצי, לרוב חברי ועדת אריאב שעסקו בו רק 3 חודשים "אין ניסיון במכרזים או בבקרה פנימית ולכן הגישו מסקנות מרחיקות לכת". הוא התנגד להמלצות בנימוק שהן מרוקנות מתוכן את מנגנון הפיקוח על המכרזים. זליכה טען שסמכות האוצר מוגבלת לחתימה שנייה על החלטות הפטור של ועדות המכרזים המשרדיות. "לא שמעתי מעולם דבר שטות כאילו לא בריא לרכז את סמכות הפיקוח. סמכויות יש לבזר. סמכות בקרה יש לרכז, אחרת הרפורמה הבאה תהיה ביזור סמכויות מבקר המדינה".

 

זליכה גם הדגיש כי העיקרון הזה התחזק אצלו מלקחי פרשיות הרשות לעסקים קטנים ובנק יהב. "מספיק מושחת אחד בכל מוסד כדי לגרום לו נזק לשנים רבות. מאה חכמים לא יתקנו את הטעות שלו", אמר והדגיש כי "זה לא סוד שאת המהלך הזה (של הרפורמה) יזמו גיבורי פרשת הרשות לעסקים קטנים ששינו שם את התקנות. צריך לזכור שמנגנון החשב הכללי סגר את הפרצה ברשות שם הפטור (ממכרזים למינויים והתקשרויות) אפשר עקיפת חוקי המדינה, ושם היה מדובר בכסף קטן. עכשיו רוצים לרוקן 95% מעבודת המנגנון שלנו".

 

זליכה הזכיר את "הלחצים הפסולים והאיומים שהיו למען הפטור ממכרז בהפרטת בנק יהב שאילצו אנשים להתכופף ולא לחשוף את הפרשה הפלילית הזאת לעין כל". הוא גם חושש שביזור סמכויות הפיקוח בין המשרדים "יבודד בסופו של דבר את חשבי המשרדים, שכבר היום הם חשופים בצריח, ויאלץ גם אותם להתקפל".

 

הוא הצביע על פרשת המינויים הפוליטיים במשרד להגנת הסביבה (של השר לשעבר צחי הנגבי, העומד עליהם לדין) איך בודדו שם את "שומרי הסף" שלו שלא עמדו בלחצים. "במקום ללמוד לקח ולחזק אותנו יוזמים כעת החלשה דרמטית שלנו מול הגל העכור של פרשיות פליליות שחלקן נובע מפטור ממכרזים. אם לא יהיה מנגנון בקרה שיעמוד בפרץ, כולנו נטבע בים הזה".

 

אריאב הגיב: "הדיון נגרר למחוזות לא נכונים. היו לי דיונים עם זליכה על יותר מכרזים ולא על פחות. הצעתי לחשב הכללי ליצור מנגנונים יותר טובים עם ביזור ושקיפות במובן המאוזן. ההליך הקיים לא יעיל ולא משיג את מטרתו. ועדות המכרזים וועדות הפטור בכל משרד לא יהיו אותו דבר. המבחן של הרפורמה יהיה אם מספר המכרזים יעלה ולא אם יירד, אם יהיו פחות פטורים ולא יותר. לכן היא נקבעת בהוראת שעה לשנתיים שאחריהן נסיק את המסקנות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
זליכה. "פתח לשחיתות"
צילום: גיל יוחנן
אריאב. מחוזות לא נכונים
אלכס קולומויסקי
צילום: גיל יוחנן
אורלב. דחה התנגדות לדיון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים