אתר ישראלי מציע: צפייה בסדרות בחינם
חברה ישראלית בשם Web 3.0 פתחה אתר המאפשר לצפות בתכני טלוויזיה דרך הרשת -תמורת צפייה בפרסומות. בין התכנים העתידיים: ערוץ הספורט וערוץ הילדים
אתר אינטרנט חדש, ,VOFree.co.il עלה לאוויר בשבוע שעבר, עשוי להיות הפתרון הישראלי להפצת מדיה בעברית.
האתר הוקם על ידי חברה בשם ,Web 3.0 ומבוסס על טכנולוגיה של חברת .Hiro Media גולשים שנכנסים לאתר נתקלים בקטלוג של סדרות, תוכניות וסרטי קולנוע, שאותם הם יכולים להוריד למחשבם האישי. לאחר שהקובץ ירד, אפשר לצפות בו ללא תשלום ואפילו להפיץ אותו ברשתות להחלפת קבצים.
שתיים לשלושים
נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? ובכן, למרות שהצפייה בקובץ ניתנת בחינם, במהלך הצפייה שותלת הטכנולוגיה של החברה שתי דקות של פרסומת לכל 30 דקות של תוכן, שמותאמות אל הצופה (לגילו ולמינו.( בנוסף, אם הגולש יצפה בתוכנית פעמיים, הפרסומות שמוצגות לפניו ישתנו, שהרי הטכנולוגיה, שמוגנת בתשעה פטנטים שונים, מתקשרת עם שרתי החברה, מעבירה אליהם מידע בנוגע לפרסומות שכבר הוצגו, ו"מושכת" פרסומות אחרות.
המודל העסקי של החברה הוא שעל כל פרסומת שהגולש רואה, מקבלת החברה כסף מהמפרסם ומעבירה חלק מהסכום לבעלי הזכויות על התכנים. נראה שכולם מרוצים: הגולשים צופים בתכנים בחינם, המפרסמים מקבלים קהל יעד מפולח, בעלי התכנים מקבלים כסף עבור תכניהם ו־Web 3.0 גוזרת את הקופון שלה.
ויש גם חסרונות
ועדיין יש כמה הגבלות. לדברי שחף בר־גפן, שמנהל את המיזם, לא ניתן להעביר את הפרסומות קדימה, אלא חייבים לצפות בהן. בנוסף, אפשר לצפות בתכנים רק באמצעות נגן המדיה של מייקרוסופט. לא ניתן לצרוב את הקבצים על תקליטור DVD ולצפות בהם באמצעות הנגן שבסלון, מכיוון שהתכנים מקודדים במקודד מיוחד.
כמו כן, למרות שניתן להעביר את הקבצים בשירותי החלפת קבצים, הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לגולשים לצפות בתכנים רק באזורים גיאוגרפיים שהוגדרו מראש. "ניתן יהיה, למשל, לראות קובץ מסוים רק בישראל ובצפון אמריקה. בשאר האזורים הגולשים לא יוכלו לצפות בתוכן," מסביר בר־גפן. לדבריו",לחברות התוכן יש אינטרס שהקבצים שלנו יופיעו ברשתות להחלפת קבצים, כי למרות שמדובר באותו תוכן בדיוק, על הקבצים שלנו הם יקבלו תגמול. במובן זה רשתות להחלפת הקבצים משמשות כסוכנות מכירות שלנו."
עוד אומר בר־גפן, כי החברה חתמה על הסכמים עם ערוץ הספורט הישראלי, ערוץ הילדים ושחקנים נוספים. בנוסף, לדבריו החברה נמצאת במגעים עם שחקנים נוספים בארץ
ובחו"ל, וכתריסר מפרסמים ישראלים, כמו נטוויז׳ן, ,LG סימילק ובאג, הסכימו להציג את הפרסומות שלהם באמצעות הפלטפורמה של החברה.
האם הפתרון של VOFree יצליח? באחרונה חברות המדיה (טלוויזיה, תקליטים וקולנוע) מבינות, כי שיטות ההגנה על תכנים (המכונות גם (DRM פשטו את הרגל. אמנם VOFree הולכת בכיוון הנכון, אך זה במטרה לשמור על השליטה בדרך שבה צופים בתוכן, כדי שיהיה ניתן לגבות כסף מהמפרסמים.
נראה שניאלץ להמתין ולראות אם הגולשים יעדיפו לצפות בתוכן החוקי של VOFree דרך מסך מחשב, בשעה שהם יכולים לצפות בתוכן פיראטי ללא פרסומות - ובאמצעות הטלוויזיה שבסלון.