שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המאבק מתחמם: האם רבני צהר לא יוכלו לחתן?

    הרבנות הראשית הציבה קריטריונים נוקשים לעריכת חופה וקידושין, והנפגעים העיקריים הם רבני מיזם הנישואין של צהר. בארגון אומרים ל-ynet כי ההחלטה נבעה משיקולים זרים ונועדה לחסום אותם. ניסיונות ההידברות כשלו והם מאיימים: "העתירה לבג"ץ בדרך". גורמים ברבנות: "אנחנו דווקא הולכים לקראתם, אבל יש רבנים מתיפייפים, חצי רפורמים"

    יותר משנתיים חלפו מאז קבעה מועצת הרבנות הראשית את הקריטריונים לעריכת חופה וקידושין, ובארגון רבני צהר חשים את הטבעת מתהדקת. בחודשים האחרונים החלו ברבנות לאכוף את התקנות החדשות הקובעות כי רק רבני ערים ושכונות יוכרו על ידה לצורך עריכת חופות, מה שמונע מרבני הארגון לספק את השירות לזוגות שפונים אליהם. ראש מיזם הנישואין של צהר, הרב בניהו ברונר, טוען כי הקריטריונים הנוקשים נועדו לבלום אותו ואת חבריו משיקולי "כסף וכבוד". "עד עכשיו נכשלה ההידברות", הוא אומר ל-ynet, "כעת אנחנו שוקלים צעדים משפטיים".

     

    לפני כשנתיים וחצי קבעה מועצת הרבנות הראשית לראשונה קריטריונים ברורים לעריכת חופות. בהחלטה נכתב כי רק רבנים ודיינים מכהנים, או כאלה שכיהנו בתפקידים אלו בעבר, יוכלו לעסוק בתחום זה, וכן רבנים צבאיים ומשטרתיים. בנוסף קובעות ההנחיות החדשות, כי אדמו"רים וראשי ישיבות גבוהות, ישיבות הסדר ומכינות קדם צבאיות יוכלו להשיא את תלמידיהם בלבד. הקריטריונים שהוגדרו לא נאכפו עד כה, ורק בחודשים האחרונים הונחו לשכות הרבנות השונות להקפיד על הכללים החדשים.

     

    "ההידברות נכשלה, פונים לבג"ץ"  

    הרב בניהו ברונר מסביר כי עד שנקבעו התנאים היה הדבר נתון לשיקול דעתם של רשמי הנישואין, שבדרך כלל אפשרו לרבני צהר, שהוסמכו לרבנות, לערוך חופות. לטענתו, קביעת הקריטריונים נועדה לבלום את רבני הארגון משיקולים זרים של כסף וכבוד. "לא ייתכן שרבנים שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית לישראל לפסוק בענייני שבת, כשרות וטהרת המשפחה לא יוכלו גם לחתן – דבר שהוא קל בהרבה", אמר ראש מיזם הנישואין של צהר. הרב ברונר טוען כי בחינות הרבנות הראשית עצמה הן שצריכות להוות קריטריון ולא כהונה בפועל כרבני שכונות או ערים, משום שזו תלויה "בתקנים ובפוליטיקה".

     

    הרב ברונר מספר כי בחודשים האחרונים היו ניסיונות הידברות רבים בין ראשי צהר לרבנות הראשית, שטענה כי ההנחיות נועדו למנוע מרבנים רפורמים להיכנס לתחום עריכת החופות. בצהר לא קיבלו את ההסברים, וטענו כי גם בחינות הסמכה ינעלו את הדלת בפני רבנים שאינם אורתודוכסים. "הצענו אפילו שכל רבני הארגון ייבחנו ברבנות בנושאי קידושין – אבל ההידברות נכשלה", הוא אמר, וסיפר על הצעד הבא: "אנחנו בודקים עכשיו את התוקף המשפטי של החלטת מועצת הרבנות הראשית, ובוחנים גם את כל הדרכים האחרות נגד ההחלטה".

     

    גורם נוסף בצהר האשים במהלך דווקא את הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר. בשיחה עם ynet הוא כינה את הרב הראשי כמי ש"חסר אומץ הלכתי גם בעניין זה", משום שהוא כפוף לרב יוסף שלום אלישיב. עוד הוסיף הגורם כי הארגון יעתור בקרוב לבג"צ נגד החלטת הרבנות הראשית.

     

    "חופה תיאטרלית זה חצי רפורמים!"  

    בתגובה אומר רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב רצון ערוסי, כי הרבנות דווקא הלכה דרך ארוכה לקראת רבני צהר. הרב ערוסי, המשמש כראש ועדה לבחינת העניין מטעם המועצה, מספר כי לקריטריונים שנקבעו נוספו בהמשך גם בעלי ההסמכה לרבנות המשמשים כרבני קהילות – מה שפתר את הבעיה עבור רוב עורכי החופות מטעם צהר.

     

    גורם בכיר אחר ברבנות הראשית אמר ל-ynet כי רבני צהר דורשים לקבל הכרה כארגון – דבר שהרבנות מתנגדת לו נחרצות. "מחר יבואו עוד עשרות גופים כאלה ואחרים ויבקשו הכרה דומה, וביניהם גם רפורמים". הוא סיפר כי ברבנות הראשית ישנה נכונות להתגמש ולעשות כמעט הכל כדי לאפשר לכל רבני צהר לערוך חופות, גם כאלה שאינם רבני קהילות – אך הכל באופן פרטני ולא כארגון שמוכר על ידיה לעריכת חופות.

     

    עוד הוסיף הגורם כי הקריטריונים נועדו למנוע מרבנים "מתיפייפים" לסדר חופה וקידושין. "יש רבנים, בארגון צהר ומחוצה לו, שבשביל כסף וכדי להתיפייף הפכו את החופה לדבר תיאטרלי ואת עצמם לכמעט רפורמים" אמר. לדבריו, "בקריטריונים שקבענו אנחנו דורשים שלא כל מי שלמד לערוך חופות יהיה רשאי לעשות זאת, אלא יצטרך להיות זה לפחות רב קהילה, שמבין באחריות לציבור ויודע מהי יראת שמים. כך לא תהפוך החופה לתיאטרון ולא נאלץ לקבל בעל כורחנו רבנים רפורמים".

     

    "המאבק פוגע במטרה המשותפת"

    מצהר נמסר בתגובה לדברי הבכיר כי "מצער לראות שעל גורמים ברבנות הראשית, שאמורה לשמש את כלל ישראל, השתלט קטב מרירי של ימי בין המצרים והם מטילים דופי באחרים. ארגון רבני צהר הקים את מיזם הנישואין לפני למעלה מעשור כדי להעלות את קרנו של הרב ואת הזיקה ליהדות, שהיו בשפל".

     

    עוד נמסר כי "אין לצהר שום מאבק עם הרבנות, אלא במגמת הנישואין האזרחיים שנובעת בין היתר מאנטגוניזם. הניסיון לשקר ולהאשים את רבני צהר כמי שלוקחים כסף בחופות או בנטיות רפורמיות, הוא נואל ומראה עד כמה המאבק נגד רבני צהר אינו ענייני ופוגע במטרה המשותפת לרבני הציונות הדתית, שהיא חיזוק התא המשפחתי והזיקה למסורת היהודית, תוך הארת פנים לציבור החילוני".

      

    מיזם הנישואין של רבני צהר החל לפעול אחרי רצח רבין, ובאחת עשרה השנים שחלפו מאז משיאים רבני הארגון כ-5,000 זוגות מדי שנה, כ-17% ממספר המתחתנים בארץ. בצהר מעריכים כי כרבע מהזוגות החילוניים שהתחתנו בתקופה זו נעזרו בשירותיהם.

     

    מ"המרכז לפלורליזם יהודי" נמסר בתגובה: "הגיע הזמן לפתוח את כל תחום הנישואין בישראל. כל עוד מונופול הנישואין נמצא בידי הרבנות והמדינה אינה מספקת פתרונות לאלו שאינם רוצים או יכולים להינשא דרכם, אחוזי הנישאים באמצעות הרבנות ילכו וירדו. זכותו של כל אזרח במדינת ישראל לבחור להינשא בדרך ההולמת את השקפת עולמו".

     

    עוד על חתונות בערוץ היהדות:

  1. 80%: חתונה רק עם רב אורתודוכסי
  2. רבנים: "אל תתחתנו צעירים"
  3. בקרוב אצלך
  4. כדת משה וישראל?
  5. "בחן את עצמך בדרך לחופה", הגרסה הדתית
  6. מי בכלל צריך רב חברמן בחתונה?
  7. הפרקליטות דורשת: נוהל לתשלום עבור חופות
  8. מדוע הקידושין כוללים קנייה של האישה?
  9.  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תני לי לשים טבעת. עם צהר?
    צילום: ישראל ברדוגו
    חתונה קייצית. "שיקולי כסף וכבוד"
    צילום: סיגלית גיגה פרקול
    "לא לחופה התיאטרלית"
    צילום: ישראל ברדוגו
    מומלצים