שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    חוק הקסדה: אולי יהיו הקלות

    חוק הקסדה שאושר לאחרונה, ממשיך לעורר כותרות והדים ציבוריים. עוד בטרם יצא לדרך, בתחילת אוקטובר, כבר הובאה לשולחן הכנסת הצעת חוק העשויה להפוך אותו למקובל יותר על כל הציבור

    חוק חדש, שהונח היום (א') על שולחן הכנסת על-ידי ח"כ אורית נוקד, עשוי לצמצם משמעותית את ההתנגדות הסוערת לעיתים, לחוק חבישת הקסדה שיזם ח"כ גלעד ארדן. בניגוד לחוק שיכנס לתוקפו בתחילת חודש אוקטובר הקרוב, לא יידרש כל רוכב אופניים ובכל תנאי דרך, לחבוש קסדה. רוכב בוגר יהיה למשל פטור ממנה לפי הצעת החוק המתוקנת, במידה והוא רוכב בשבילי אופניים יעודיים או במושבים וקיבוצים.

     


    (צילום: אלכס קפלן)

     

    לדברי נוקד, מטרתו של התיקון לחוק היא לאזן בין הבטיחות שמעניקות קסדות בעת רכיבה על אופניים, לבין הצורך לעודד את השימוש באופניים ככלי תחבורה אלטרנטיבי, וכאמצעי לפעילות גופנית ושמירה על איכות הסביבה. "אין ספק שהקסדה היא אביזר בטיחות חשוב, בעיקר כאשר מדובר בילדים וברוכבים מקצועיים בתנאי שטח", אומרת ח"כ נוקד. "אולם החוק כלשונו גורף מדי, ומתעלם מהתרומה המכרעת שיש לרכיבה על אופניים על הסביבה ועל בריאות הרוכבים".

     

    טענה זו שמעלה נוקד כנגד חוק חבישת הקסדה הגורף, העסיקה לא מעט את מצדדי ומתנגדי החוק בכל שלביו - החל ברעיון אותו יזם ח"כ גלעד ארדן, וכלה באישורו על-ידי הכנסת. מהרגע הראשון טענו מתנגדיו של החוק כי מחקרים בעולם הוכיחו חד-משמעית שחוקי חובת חבישת קסדה עשויים להכפיל את מספר המשתמשים בקסדה בכל רכיבה, אך באותה עת מקטינים באופן בולט את מספר הרוכבים. הסרבול שבחבישת הקסדה בכל רכיבה, יחד עם ההוצאה הלא קטנה הכרוכה ברכישתה והעובדה כי אי חבישתה מהווה עבירה ברת עונשין על החוק, מהווים מגבלה שרוכבים רבים אינם חיים עמה בשלום.

     

    אך לא רק נוקד מנסה לשנות את החוק, ולא רק אמצעים פרלמנטריים יעמדו לרשות הרוכבים ומחליקי הרולרבליידס - שאף הם יאלצו לחבוש קסדה. אלה האחרונים מתכננים - יחד עם רוכבי אופניים, פעילים בארגוני איכות סביבה וארגונים חברתיים שונים - אירוע מחאה המוני וססגוני ביום ג' הקרוב. באירוע המחאה, כך הם מבטיחים, ילבשו הרוכבים - לפחות חלקם - חוטיני בלבד, אך יחבשו קסדה כחוק. בכך הם מבהירים כי מבחינתם, הקסדה אינה מגנה מתאונות דרכים, והדרך הנכונה להגן מפגיעות ראש היא למנוע פגיעות בכלל. במילים אחרות, ליצור על-ידי סביבה בטוחה כמו שבילים יעודיים והגברת מודעות הנהגים לרוכבי האופניים.

     

    תגובת בטרם

    בארגון בטרם לבטיחות ילדים, המצדדים בחוק והאחראים לסקר חוק הקסדה שהתפרסם לפני ימים אחדים ב-ynet, אומרים כי "פגיעות ברוכבי אופניים מתרחשות בכל מקום, בשכונה ובפארק העירוני, בקיבוץ ובמושב ואינן מוגבלות רק לרכיבת שטח או כביש. פגיעות רוכבי אופניים אינן נחלתם הבלעדית של ילדים ורוכבים לא מנוסים. פטור חלקי מחבישת קסדה הוא בעייתי ואינו ישים. האם רוכב יסיר את הקסדה במהלך הנסיעה בכל פעם שייכנס לשביל אופניים, ויחבוש אותה כשיצא?

     

    "שינוי התנהגות הינו קשה. גם חוק חגורת הבטיחות עורר גל של חוסר אהדה וגם חוק חבישת קסדה לאופנוענים עורר התנגדות, וכעת הם בגדר נורמה שהוטמעה בקרב הציבור. אין לנו ספק כי גם חבישת קסדות ברכיבה על אופניים יכולה וצריכה להפוך לנורמה, וכי צמצום החוק יביא לפגיעה ולמוות מיותר של אנשים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יהיו הקלות לרוכבים?
    צילום: איי אף פי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים