שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: קסדות מעלות את הסיכון לתאונה
    חשבתם שנושא חבישת הקסדה בעת רכיבה על אופניים הסתיים? שימו לב למחקר חדש שנערך באנגליה, ומבהיר כי הקסדה גורמת לנהגי המכוניות להקטין את המרחק בינם לבין הרוכבים. דרורה נבון, ארגון בטרם: "זה נראה מופרך ומגוחך"

    לחבוש קסדה או לא לחבוש, זאת בדיוק השאלה. לתשובה עליה, כפי שאתם ודאי יודעים, יש יותר מגרסה אחת. בכל מקרה, מתנגדי החבישה-בחוק זכו לאחרונה בחיזוק משמעותי. מחקר מקיף שנערך באנגליה והתפרסם לאחרונה במגזין "סיינטיפיק אמריקן", מגלה כי חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים מעלה משמעותית את הסיכון למעורבות בתאונה. להזכירכם: בישראל חלה חובה לחבוש קסדה בעת רכיבה על אופניים, וזאת לאחר שהכנסת אישרה את הצעת החוק של ח"כ גלעד ארדן, בקיץ האחרון.

     

     

    הממצא החשוב ביותר במחקר האמור מגלה, כי כאשר רוכבי אופניים חובשים קסדה, נהגי מכוניות מרגישים בטוח יותר להתקרב אליהם. הרבה יותר מאשר לרוכבים שאינם חובשים קסדה. הנתון המדויק: מספר כלי הרכב שנכנסו לטווח סכנה של פחות ממטר מרוכבים חובשי קסדות, היה גבוה ב-23% ממספר כלי הרכב שנכנסו לטווח זה מרוכבים ללא קסדה. 


    ארדן: "בעוד שנה נראה הפחתה בפגיעות הראש" (צילום: מאיר פרטוש)

     

    בתגובה למחקר, אומר גלעד ארדן ל-ynet כי "הוכח חד-משמעית שחבישת קסדה מפחיתה את עוצמת פגיעות הראש ומצמצמת את סכנת הרכיבה על אופניים. אני מכבד כל חוקר, אך גם המחקר המוצג כאן לא קובע שאותם סנטימטרים היו גורמים למספר רב יותר של תאונות אופניים. אין לי ספר שבעוד שנה, כאשר ימדדו את תוצאות החוק, נראה הפחתה במספר פגיעות הראש בקרב רוכבי אופניים". 

     

    פאה עם תלתלים 

    המחקר מתבסס על ניסוי פשוט למדי: איאן ווקר, פסיכולוג מאוניברסיטת באת', חיבר חיישנים לאופניים, ומדד את המרחק בפועל מ-2,300 כלי רכב שעקפו אותו. בחלק מהמקרים חבש קסדה, בחלק רכב על אופניים גלוי ראש. מניתוח הממצאים
    עולה כי כאשר חבש קסדה, התקרבו הנהגים לאופניו בממוצע בכמעט 10 ס"מ יותר מאשר כשרכב ללא קסדה.

     

    "מסתבר כי ההגנה הפיזית שקסדות מספקות לראש הרוכב, מתבטלת על-ידי מנגנונים אחרים", אומר ווקר, "אם על-ידי נטילה מוגברת של סיכונים, ואם שינוי באופן בו מתנהגים משתמשים אחרים בכביש כלפי הרוכבים".

     

    אגב, כחלק מהניסוי חבש ווקר באחדות מהנסיעות פאה נוכרית, עם תלתלים ארוכים, ששיוותה לו מאחור מראה של אישה. התוצאה הייתה מפתיעה - מרווח הנסיעה גדל יותר - בכמעט שישה ס"מ בממוצע - מאשר כשרכב ללא קסדה. ואיך ווקר מסביר את התופעה? הפסיכולוג האנגלי משער כי נהגים סבורים שנשים הן רוכבות פחות מיומנות ויותר פגיעות, ולכן הם שומרים על מרחק גדול יותר.

     

    מחקר חלוצי

    ד"ר דניאל מישורי, מארגון "ישראל בשביל אופניים", מסביר כי מאחורי הניסוי עומדת תיאוריה חברתית מוכרת: "ווקר מדד את מה שנקרא 'אפקט פיצוי סיכון' - האם אביזר בטיחות משפיע על התנהגות המשתמש, והאם הוא משפיע על הסביבה. במקרה של רוכבי אופניים, הניסוי נועד לענות על שתי שאלות: האם רוכב החובש קסדה מרגיש בטוח יותר, והאם הנהגים בסביבה משנים את התנהגותם ליד רוכב שחובש קסדה".

     

    כדוגמא, מישורי מתאר את המקרה הבא: "איפה נהגים יזהרו יותר ויבצעו פנייה רחבה יותר - ליד רוכב חובש קסדה, שנראה מיומן ומקצועי, או ליד רוכב שאינו חובש קסדה? יש השפעה דרמטית למה שהרוכב משדר לסביבה". למישורי אין ספק כי קסדה אכן משנה את התנהגות הרוכבים ואת התנהגות הנהגים שמסביבם, וכי היא נוטעת בהם תחושה של ביטחון מופרז שעשוי להביא לנטילת סיכונים מיותרים.


    ארגון בטרם: דרושים גם שבילי אופניים (צילום: ירון ברנר)

     

    "יש ביקורת על כך שהניסוי של ווקר לא היה מספיק גדול", מסכם מישורי, "אבל הוא היחיד שבדק את הנושא עד היום, ומבחינה זו הוא הטוב ביותר. אדרבא - מי שחושב שזה מופרך, מוזמן לערוך מחקרים שסותרים אותו".

     

    "האמצעי היעיל ביותר" 

    דרורה נבון דוברת ארגון הבטיחות "בטרם", מסרה ל-ynet בתגובה כי הנחת היסוד של המחקר מגוחכת: "בגלל שלרוכב אופניים יש קסדה על הראש, נהגים ירשו לעצמם להתקרב אליו יותר מאשר לרוכב ללא קסדה? זה נראה מופרך ומגוחך, ואנחנו שוללים את הטענה הזאת מכל וכל".

     

    נבון מצביעה על מחקר שהתפרסם לאחרונה בהולנד, ולפיו רוכבי אופניים סובלים מפגיעות ראש ב-30% מהתאונות - אחוז גבוה מאשר רוכבי אופנועים. "נכון, בשביל להבטיח את רוכבי האופניים צריך לדאוג למגוון אמצעי בטיחות", מסכמת נבון, "כולל תשתיות לשבילי אופניים, כדי שהרוכבים יהיו רחוקים מטווח נסיעתו של רכב, אך קסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש בקרב רוכבים".

     

    המחקר המלא יפורסם במהדורה העברית של הירחון "סיינטיפיק אמריקן" בחודש הבא.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יוזם הצעת חוק הקסדה, ח"כ גלעד ארדן
    צילום: חיים צח
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים