שתף קטע נבחר

צילום: גיל יוחנן

מבקר המדינה: ליקויים חמורים בפרויקט המיחשוב מרכב"ה

גם השנה, מבקר המדינה אינו חוסך את שבטו מהתוכנית למיחשוב כולל ורוחבי של משרדי ממשלה ומהעומדים בראשו במשרד החשב הכללי. ברשימה: אי סדרים בדיווח ובבקרה, מנגנון כוח אדם גדול שפועל ללא אישור, תקציבים מנופחים, חוסר בקרה ורמת יישום נמוכה במשרדי הממשלה השונים - והכל על חשבון משלם המסים

למרות התראות שפורסמו בדו"חות מבקר המדינה בעבר, גם השנה מצא משרד המבקר ליקויים חמורים בניהול ובהתנהלות של פרויקט המיחשוב הממשלתי מרכב"ה, "הפיל הלבן" שקם באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

 

דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום קובע כי תקציב הפרויקט, שנמשך שבע שנים וצפוי להימשך שלוש שנים נוספות, חורג במאות מיליוני שקלים מתקציבו המקורי, ולמעשה הכפיל את הסכום המקורי. ניסיונות ההקמה של מערכי דיווח ובקרה ראויים למערכת המיחשוב הענקית שהייתה אמורה לחבר בין כל משרדי הממשלה מתקדמים בעצלתיים.

 

האחראי לפרויקט, איציק כהן, שניצח עליו תחת החשב הכללי הפורש ד"ר ירון זליכה, פרש לפני כחצי שנה לטובת תפקיד בשוק הפרטי. 

 

עלויות גדולות מההיקף המקורי

בדו"ח המבקר נכתב כי בשנים 2005-2006 ערך משרד החשב הכללי מחדש את הערכת העלויות של הפרויקט. מרכב"ה כעת כוללת פחות יחידות ממשלתיות מהתכנון המקורי, אך באורח פלא - העלויות דווקא צמחו ומשך ההעסקה של כוח האדם התארך. היחידות שהוצאו מן הפרויקט הן גופים ממשלתיים גדולים כמו משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי.

 

לצורך השוואה, אומדן עלות הפרויקט שאושר בידי הממשלה הוא 375 מיליון שקלים ואילו אומדן העלויות הנוכחי עומד על 635 מיליון שקלים. היקף הפעולות העתידי המתוכנן לשנים 2007-2009, גדול מסך כל העלויות בפרויקט המקורי.

 

רמת יישום בפועל: אפסית

עוד עולה מדו"ח המבקר כי במרבית המשרדים הגדולים בהם כבר ייושם הפרויקט, טרם הופעלה המערכת כולל גופים גדולים כמו משרד החינוך, שירות בתי הסוהר, משרד התמ"ת, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון. שני משרדי הממשלה היחידים בהם פועלת המערכת הם משרד הבריאות ומשרד התחבורה.

 

במקביל, טוען משרד מבקר המדינה, כי וועדת ההדרכה שהיה אמור להטמיע ולהדריך את עובדי המדינה בשימוש במערכת בפועל,  הודיעה על סיום עבודתה פעילותה באוגוסט 2006 - מבלי שנערכה ולו השתלמות אחת בפועל לעובדים. גם הכנת חומרי ההדרכה - התמקדה רק בתחום תפעול נושא הרכש במערכת וכלל לא עסקה בנושאים נוספים.

 

דיווח ובקרה: מתקשים בהפעלת MS-Project

מבדיקת המבקר, עולה כי במהלך 2006, לא הגיש משרד החשב הכללי דו"חות על ביצוע הפרויקט לאגף התכנון כנדרש (וזאת לאחר שמונה גוף בודק רק ב-2005). עוד כותב המבקר בדו"ח: "הביקורת העלתה כי בהיעדר מתכונת אחידה לדיווח, הדיווחים של החשכ"ל לאג"ת לא סיפקו מידע המאפשר לעקוב אחר ביצוע הפרויקט ביחס לתכנון על פי יעדים, משימות, תפוקות, תשומות, תקציב ולוח זמנים.

 

שני הדו"חות היו תיאוריים והתייחסו לפרק הזמן הנדון, ולא אִפשרו השוואה בין ביצוע הפרויקט בפועל לבין התכנית המאושרת על שלביה השונים, ובין הביצוע לבין התכנון על בסיס משותף, וגם לא אִפשרו בחינה של התקדמות הפרויקט על ציר של זמן".

 

כלי הדיווח אגב, שנבחר לדווח לאגף התקציבים היה כלי הדיווח הסטנדרטי של משרד האוצר באותה עת, Microsoft Project. אך ראשי הפרויקט דיווחו כי היו להם "בעיות טכניות קשות ביישום הכלי הממוחשב". יש לציין כי MS-Project הוא

כלי דיווח פשוט יחסית לתפעול.

 

ראשי הפרויקט בחרו בכלי תוכנה אחר עבור הדיווח, Primavera, שעלותו למשלם המיסים אינה ידועה והחלו להזין אליו נתונים רק בתחילת 2006. איציק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר והאחראי על פרויקט מרכב"ה, הודה בפני מבקר המדינה כי הופקו "דו'חות מעטים" עוד השיב כהן כי "נמסרו דיווחים מילוליים לוועדת ההיגוי העליונה". הדיווח בפועל על יישום הפרויקט, שעלה מיליוני שקלים, החל רק שש שנים לאחר תחילתו.

 

עוד בדו"ח הקשה מצויין כי לא נקבעו נהלים מסודרים להכנסת שינויים. לא נקבע איזה מהשינויים ידרשו רק את אישורו של מנהל הפרויקט ואלו הם שינויים מהותיים הדורשים את אישורה וועדת ההיגוי העליונה בראשות החשב הכללי בעצמו.

 

רק עתה, שבע שנים לאחר שהחל הפרויקט ולאחר שיושם ב-22 יחידות ממשלתיות, נבחרו שני משרדי רואי חשבון לבקרה תקציבית של הפרויקט שהחלו לאחרונה בעבודתם. על כך השיב החשב למבקר המדינה במאי 2007: "פרסום המכרז לבקרה חיצונית על פרויקט מרכב"ה התארך מעבר למתוכנן".

 

יחידת מרכב"ה - ללא אישור

בהטמעת פרויקט מרכב"ה מועסקת במשרד האוצר למעשה יחידת מחשוב שלמה, המונה קרוב ל-200 איש, רובם ככולם (למעט האחראי על הפרויקט ומנהל הפרויקט) עובדי חברות כוח אדם ובתי תוכנה פרטיים. כוח האדם ביחידה, שקמה ללא אישור של גורם מוסמך, רק גדל עם השנים, כאשר לא הוצאו מכרזים על  הזכות להטמיע את מרכב"ה במשרדי הממשלה השונים.

 

בתשובתם למבקר המדינה כתבו החשב הכללי והאחראי על הפרויקט איציק כהן: "מימוש ההחלטה על פרסום המכרז להדרכה ולהטמעה אכן ארך זמן רב מהמתוכנן, אך בימים אלה המכרז הערוך מועבר לאישור ועדת המכרזים, ויפורסם מיד

לאחר אישורה". מבקר המדינה מציין עד תחילת יולי 2007 טרם פורסם המכרז.

 

סיכום: חריגות מעבר למתוכנן ולמאושר

בדברי הסיכום שלו כותב מבקר המדינה בדו"ח: "מנהלי הפרויקט לא התקדמו בביצוע תכולת הפרויקט ובמימוש יעדיו על פי התכנית שאישרה הממשלה. נוסף על כך היו בפרויקט הן חריגות מהותיות בעלויות והן חריגות מלוח הזמנים, מעבר למתוכנן ולמאושר. במהלך שנת 2006 גובשה תכנית חדשה לפרויקט, שמשמעותה שינוי מהותי של תכולתו, אומדן עלויותיו ולוח הזמנים כפי שאושרו בממשלה ב-2004".

 

עוד כותב מבקר המדינה ומסכם בשמץ של אירוניה: "הפרויקט נמשך זה שש שנים ומבוסס על טכנולוגיה מודרנית מן המעלה הראשונה, אך תהליכי העבודה, הנהלים והמנגנונים הממשלתיים המבצעים והמטמיעים אותו עדיין אינם ערוכים למצות את השינויים ואת ההתייעלות שהוא אמור להניב".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבקר המדינה: חריגות מהותיות
מומלצים