שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    טלפון נייד לילד - ברכה או קללה?
    יכולת ההורים להתעדכן לגבי מקום הימצאם ומעשיהם של ילדיהם והאפשרות שלהם לתקשר איתם בכל עת מהווה גורם מרגיע חשוב להורים ולילדים כאחד. פרופ' עמוס רולידר פורש את היריעה הרחבה שבין הקצה הטוב לבין הקצה הרע של השימוש בטלפון הסלולארי בקרב ילדים, וכמו בנושאי חינוך אחרים מציב את הגבול במקום הנכון

    טכנולוגיית הטלפון הסלולארי הביאה עימה ללא ספק יתרונות רבים לחיי ההורים בעידן המודרני שבו רבים מהם נמצאים שעות רבות מחוץ לבית. היכולת לתקשר עם הילדים בכל מקום ובכל שעה, להעביר מסרים, להתעדכן בנעשה ולהיות זמין בכל רגע נתון הפכה את הטלפון הנייד למכשיר כמעט בעל ערך קיומי בחיי המשפחה. כיום, הטלפון הסלולארי נמצא ברשותם של יותר מ-60% מהילדים בגילאי 6-7 ושל יותר מ-95% מהילדים בגילאי 12 ומעלה. כ-85% מההורים מצפים כי ילדיהם ייקחו עימם את המכשיר לכל מקום ובכל עת, על אף אי הוודאות סביב רמות הסכנות הבריאותיות לטווח ארוך הכרוכה בשימוש במכשיר הסלולארי.


    ליותר ממחצית הילדים יש טלפון נייד (צילום: index open)

     

    בחנו את ילדיכם

    אולם, חינוך הילדים לשימוש מיטבי בטלפון הנייד אינו פשוט כלל ועיקר, ומהווה אתגר רציני לציבור ההורים והמחנכים. על מנת שהשימוש בטלפון הסלולארי לא יהווה גורם הרסני בחיי הילדים, עליהם לרכוש ערכים חשובים:

     

    • אחריות אישית - לשמור על המכשיר ולא לאבדו.
    • חיסכון - לא להפריז בדקות שיחה.
    • נימוס - התחשבות בזולת ושמירה על תרבות דיבור נאותה בטלפון.
    • דחיית סיפוקים - שימוש בטלפון בעיקר לשיחות שאינן סובלות דיחוי.
    • שמירה על כללים ונהלים - היכן מותר והיכן אסור להשתמש בטלפון.

     

    לטובת ההורים המעוניינים להעריך האם ילדיהם רכשו את הערכים החשובים של שימוש מיטבי בטלפון הסלולארי , מצורפת הטבלה הבאה:


    האם ילדי מחונך בכל הקשור לשימוש מיטבי בטלפון הסלולארי:

    האם ילדי מחונך בכל הקשור לשימוש מיטבי בטלפון הסלולארי:
    מאפיינים של שימוש בטלפון הנייד אופייני מאוד לילדי אופייני לילדי אופייני לילדי רק לעיתים כמעט לא אופייני לילדי בכלל לא אופייני לילדי
    שומר על המכשיר שלא יאבד 5 4 3 2 1
    מקפיד לשוחח במידה ואינו מפריז בדקות שיחה 5 4 3 2 1
    משתמש בטלפון בעיקר לשיחות חשובות שאינן סובלות דיחוי 5 4 3 2 1
    משתמש בטלפון רק במקומות ובזמנים מותרים 5 4 3 2 1

     

    אם להערכתכם סך כל הנקודות שצבר ילדיכם נע בין 4-10, עליכם להשקיע בחינוך לשימוש נכון ראוי ומשכיל בטלפון הנייד שברשותו.

     

    התמונה העגומה

    לצערי תמונת המצב בכל הקשור לשימוש הילדים בטלפון הסלולארי בבתי הספר בארץ עגומה למדי, ובמידה רבה מוכיחה כי רבים מהתלמידים

    טרם הפנימו את ערכי השימוש הנכון והמיטבי בטלפון שברשותם. מורים ומחנכים עומדים מושפלים וחסרי אונים מדי יום מול תלמידים רבים המגיעים לבית הספר כשברשותם מכשירי טלפון ניידים. הם מצוידים במכשירים סלולאריים משוכללים ביותר הכוללים מצלמה רגילה ומצלמת וידיאו, מכשיר הקלטה ונגן מוזיקה. באמצעות מכשירים מתוחכמים אלה מתקשרים התלמידים עם חבריהם בכיתה ועם אנשים נוספים באמצעות מסרונים (SMS), מאזינים למוזיקה אהובה, צופים בקליפים וחלקם אף לא מהססים להוציא ולקבל שיחות במהלך השיעורים. בכיתות לא מעטות מתחרים התלמידים בינם לבין עצמם מי נועז יותר (או אולי חוצפן יותר) ולא נתפס כאשר הוא משמיע צלילים וקולות מתוך סרטים פורנוגרפיים לקול צחוקם והנאתם של שאר התלמידים.

     

    לאחרונה חלה עליית מדרגה בחומרת השימוש לרעה בטלפון הנייד במרחבי בית הספר: תלמידים מתכננים ומבצעים מעשי קונדס, בריונות, התעללות ואלימות קשה בחבריהם במטרה לצלמם באמצעות הטלפון ולהפיצם באינטרנט למגינת ליבם של הקורבנות והוריהם. מחזות שבהם תלמידים מורידים בכוח את מכנסיו של חברם או מנצלים את העובדה כי נרדם בהסעה לבית הספר במטרה לצלם את אבר מינו, הצצה לשירותים לשם תיעוד של תלמידה, הכאת תלמיד כדי לצלמו סובל והעלאת כל החומר המצולם לאתרים המאחסנים חומרים כאלה, הפכו לתופעות שכיחות בקרב התלמידים בבתי ספר רבים בארץ. רבים לא מהססים להיכנס לעימותים עם מוריהם במטרה להקליטם ולהשתמש בהקלטה כעדות כנגד המורה. כאשר המורים מנסים להחרים את המכשיר כתגובה נואשת לשימוש האסור והפוגעני של תלמידיהם ,הם נתקלים בנערים המסרבים למסור את הטלפון בטענה כי זהו רכושם הפרטי ולקיחתו מנוגדת לחוק. במקרים רבים יקבלו תלמידים אלה סיוע ותמיכה מהוריהם אשר יצדיקו את סירובם של התלמידים למסור את המכשיר למורה.

     

    המפתח בידי ההורים והמורים

    על מנת להתמודד עם מצב בלתי נסבל זה של שימוש זדוני בטלפונים הסלולאריים, שכיחותו ועוצמתו העולים בהתמדה, מצווה כל בית ספר לעשות מעשה. על הנהלת בית הספר לנסח תקנון הכולל מדיניות ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים באשר לשימוש בטלפון הסלולארי במרחבי המוסד החינוכי. בתקנון זה יש לפרט במדויק מתי מותר ומתי אסור להשתמש בטלפון, מהם דרכי האכיפה ומהי תגובת בית הספר לשימוש בניגוד לכללים. חשוב מאוד כי התלמידים והוריהם יחתמו על התקנון כאישור להבנתם והסכמתם לכללים שפורטו. כחלק מרוטינת פתיחת כל שיעור, על המורים להזכיר לתלמידיהם כי הטלפון חייב להיות כבוי וטמון בילקוט בית הספר ולתת להם זמן לעשות זאת. צריך להיות ברור כי טלפון אשר יישמע או ייראה במהלך השיעור יוחרם מיידית ויוחזר רק להורה שיאלץ להטריח עצמו לבית הספר. רצוי מאוד כי הורי התלמידים יתמכו במורים במאמציהם להקנות לילדיהם הרגלי שימוש מיטביים במכשיר הטלפון, ובכך לנצל את יתרונותיה של הטכנולוגיה הסלולארית שחדרה לחיינו ולסלק את הגולם הקם על יוצרו, ויפה שעה אחת קודם!

     

    פרופ' עמוס רולידר הוא מומחה מוסמך בניתוח התנהגות וראש המכון לחקר ולמניעה של קשיי התנהגות ילדים בסביבות חינוכיות

     

    ליצירת קשר עם פרופ' עמוס רולידר להזמנת הרצאות וסדנאות בלבד.

     

    לטורים הקודמים של פרופ' רולידר:

    * עוברים להורות אחרת.

    * כניסת ההורים לחדרו של הילד מותרת תמיד! 

    * אל תוותרו על הארוחות המשפחתיות

    * אל תמהרו להאשים את ה-ADHD

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים