שתף קטע נבחר

תוכנית הסיוע ליצרניות הרכב כשלה בסנאט

התוכנית בהיקף של 14 מיליארד דולר לא צלחה את הסנאט. מנהיג הרוב הדמוקרטי: "המדינה הפסידה. אני חושש להביט על וול סטריט". הבית הלבן: "זו היתה ההזדמנות הטובה ביותר למנוע פשיטת רגל"

האם קריסת תעשיית הרכב האמריקנית בכל זאת בלתי נמנעת? נראה כי האופטימיות לאחר האישור בקונגרס לתוכנית הסיוע ליצרניות המכוניות האמריקניות, היתה מוקדמת מדי. המגעים לאישור תוכנית סיוע בהיקף של 14 מיליארד דולר, עלו הלילה (יום ו') על שרטון. השיחות הופסקו בעקבות חילוקי דעות בין סנאטורים רפובליקנים לבין איגוד עובדי תעשיית הרכב, כאשר הסנאטורים אינם מגיעים אפילו לכדי 60 קולות הנדרשים לקיום דיון בנושא.

 

 

השוואת שכר, אבל למי?

אישור חבילת הסיוע נכשל, לאחר שסנאטורים רפובליקנים דרשו להשוות את שכר עובדי תעשיית הרכב האמריקנית, עם שכרם של עובדים מקבילים ביפן כבר ב-2009. כך למשל, השכר הממוצע לשעה בג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב השניה בגודלה בעולם והחשובה בארה"ב, עומד על 29.78 דולר לעומת 30 דולר בטויוטה. לעומת  זאת, כאשר מוסיפים רכיבים נלווים לשכר, כמו פנסיה וביטוח בריאות, מתגלה פער ניכר: 69 דולר לשעה לעובד ג'נרל מוטורס, לעומת 48 דולר בטויוטה.

 

בג'נרל מוטורס ובקרייזלר הזהירו בעבר כי בלי סיוע חירום, הם עלולים לקרוס תוך שבועות. בהודעה שפרסמה ג'נרל מוטורס, נאמר כי הם "מאוכזבים מאוד" מכישלון המגעים לאישור הסיוע: "נבחן את כל האפשרויות העומדות בפנינו לטובת המשך הבנייה מחדש, וכדי לשרוד את המשבר". בפורד אומרים כי הם אינם נמצאים בסכנת קריסה, אך גם עתידם לוט בערפל.

 

יש להזכיר כי פורד נמצאת במצב הטוב משלוש היצרניות, בעיקר מכיוון שהחלה בתכניות הבראה נרחבות הרבה לפניהן, ולפני פרוץ המשבר העולמי.

 

התנגדות רחבה

סנאטורים דמוקרטים הצטרפו לעמיתיהם הרפובליקנים בהתנגדות לסיוע. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הנרי ריד, אמר: "זה נגמר. המדינה הפסידה. אני חושש להביט על וול סטריט מחר. זה לא יהיה מחזה מרנין. כתוצאה ממה שקרה פה הלילה, צפוי חג מולד רע מאוד מאוד להמון אנשים". בכל זאת הביע תקווה כי הנשיא ג'ורג' בוש יעזור בכל זאת לתעשיית הרכב הקורסת, בעזרת תוכנית חילוץ פיננסית בהיקף 700 מיליארד דולר, המתכוננת לבנקים ומוסדות פיננסיים.

 

הרפובליקנים גם התנגדו להקשחת תקנות זיהום האוויר, שהיו מחייבות את יצרניות הרכב, כחלק מעסקת הסיוע. בשל התנגדותם, הסעיף הזה הוסר מההצעה הסופית. מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מק'ונל, אמר: "עסקנו בשאלה האם ניתן לקיים תעשיית רכב אמריקנית בת-קיימא. איש מאיתנו לא רוצה שהיצרניות יקרסו, אבל לרובנו לא היה קשר לבעיה שהם יצרו בעצמם".

 

"מאד מאכזב"

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שדחפה לאישור תוכנית הסיוע, אמרה שהתנגדות הרפובליקנים בסנאט היתה חסרת אחריות. היא קראה לנשיא בוש ולבנק הפדרלי להעניק סיוע לטווח הקצר ליצרניות: "זו האפשרות היחידה הנראית לעין בשלב הזה". מהבית הלבן נמסר כי הממשל יעריך מחדש את המצב בעקבות האירועים האחרונים: "זה מאכזב. היתה הזדמנות ביותר למנוע פשיטת רגל, ולהבטיח שכספי משלם המסים יגיעו רק למי שמוכנים לקבל החלטות קשות", נאמר בהודעת הבית הלבן.

 

ומה חושב האזרח האמריקני? נראה כי אף הוא לא שש לסייע לתעשיית הרכב הקורסת. בסקר של מכון המחקר Pew, רק 39% מהנשאלים תמכו בחלוקת המיליארדים לקונצרנים. סקר אחר של "מריסט קולג'" מגלה כי 48% מהציבור מתנגדים לחבילת הסיוע, ורק 41% תומכים בה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם עתידה של הוולט החשמלית בסכנה?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים