שתף קטע נבחר

מה יניע אותנו בעתיד - חשמל, כלאיים או מימן?

מרצדס תערוך בתערוכת דטרויט הופעת בכורה לשלוש מכוניות תצוגה דומות במראה, אבל בעלות טכנולוגיה שונה - חשמל, כלאיים ומימן

איזו טכנולוגיה תניע את מכוניות העתיד - חשמל, כלאיים או מימן? במרצדס החליטו לא להתלבט, ויחשפו בתערוכת דטרויט הקרובה שלוש מכוניות תצוגה זהות בעיצובן. האחת עם מנוע חשמלי, השנייה בנזין משולב בחשמל, והשלישית מתודלקת במימן. זאת, תחת הכותרת "BlueZERO", שכוונתה להבהיר כי מדובר במכוניות לא מזהמות כלל, או עם רמת זיהום נמוכה.

 

שלוש המכוניות מבוססות על פלטפורמת הסנדוויץ' של מרצדס, שמשמשת אותה ב-A ו-B קלאס. מדובר בפלטפורמה מתקדמת המאפשרת מיקום חלק ניכר מיחידת הכוח בחלל שבין תחתית המכונית לרצפת תא הנוסעים. מבנה זה, לטענת מרצדס, מאפשר התאמה קלה של המכונית לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות, חוסך מקום, מאפשר מרכז כובד נמוך עם חלוקת משקל טובה בין הסרנים, ומציע מרחב משופר בתא הנוסעים.


 

כדאי לציין כי מכוניות התצוגה החדשות מגיעות זמן לא רב לאחר שהחלו שמועות על כוונת מרצדס להחליף את פלטפורמת הסנדוויץ' במערך הנעה קדמית שגרתי יותר. ייתכן כי בכך מאותתים במרצדס כי הפלטפורמה, שהושקה כמהפכה אך ספגה בתחילה ביקורת בגלל בטיחות אקטיבית נמוכה (התהפכות ה-A הקודמת במבחן התחמקות ממכשול), עדיין חיה ובועטת. כדאי להזכיר כי פלטפורמה זו מתאימה מאוד למכוניות חשמליות, שכן ניתן להתקין בה מצברים רבים ללא פגיעה במרחב לנוסעים, וזו אחת הסיבות העיקריות לפיתוחה הראשוני.

 

מעבר ליחידות ההנעה, רומזת מכונית התצוגה ככל הנראה גם על עיצוב ה-A הבאה, הצפויה בסביבות 2010. זאת עם מראה שמרני יחסית, וממדים קומפקטיים כצפוי. במרצדס מציינים אורך של 422 ס"מ, דומה לזה של פולקסווגן גולף. נפח תא המטען גדול משמעותית מזה שמציעות מכוניות קומפקטיות אחרות, ועומד על 500 ליטר. במרכב ה-BlueZERO יכולים לשבת חמישה נוסעים, והוא מיוצר מחומרים קלים, לטובת משקל עצמי נמוך.


 

הבשורה: מכונית ירוקה לכל דורש

המכונית הראשונה מהשלוש שעשויה להגיע לייצור, היא ה-"E-CELL" החשמלית. זו מציעה מנוע חשמלי עם מצברי ליתיום-יון, טווח נסיעה של 200 ק"מ בין טעינות וללא זיהום אוויר כלל. נסיעה של 50 ק"מ תדרוש טעינה של 30 דקות. במרצדס מבהירים כי זמן הטעינה יוכפל (שעה לכל 50 דקות נסיעה) במידה ויעשה שימוש בשקע חשמלי ביתי, במקום שקע ייעודי. במרצדס הבטיחו דגם חשמלי בייצור סדרתי כבר בשנת 2010, וייתכן כי מכונית זו היא שתיוצר.

 

הדגם השני משתמש בהנעת כלאיים, ומכונה "E-CELL Plus". לדגם זה מנוע חשמלי ומצברי ליתיום-יון, וכדי להאריך את טווח הנסיעה יש גם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר עם 67 כ"ס שמקורו בסמארט פור-טו. המנוע הזה משמש לטעינת המצברים באופן בלעדי, ואינו מניע ישירות את הרכב בשום מקרה. טווח הנסיעה עומד על 600 ק"מ, ועד 100 ק"מ עם מנוע חשמלי בלבד.


 

דגם שלישי מכונה "F-CELL", ועושה שימוש בתא-דלק. מדובר בטכנולוגיה בה עושים שימוש במימן לייצור אנרגיה חשמלית, בתהליך שלא פולט זיהום אוויר כלל. לגרסת המימן יהיה טווח נסיעה של 400 ק"מ בין תדלוקים, ובמרצדס מבטיחים כי כמו שתי הגרסאות החשמליות, גם מכונית המימן תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-11 שניות, ותגיע למהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 150 קמ"ש. מטרת ההגבלה, לשמור על טווח נסיעה גבוה ותצרוכת חשמל, בנזין או מימן נמוכה.

 

מרצדס הודיעה כי ייצור סדרתי מצומצם של מכונית תא-דלק יחל ב-2009, כשלב מתקדם בניסוי שעורכת מרצדס בטכנולוגיה זו מזה שנים ארוכות. יש לציין כי מרצדס לא תהיה הראשונה להציע מכונית מסוג זה - הונדה הקדימה אותה עם ה-FCX קלריטי, הנמצאת בימים אלה בניסוי ציבורי מצומצם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה-A הנוכחית. מכונית התצוגה רומזת על דור חדש?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים