שתף קטע נבחר

גלובוס הזהב: הנבואה ניתנה לזרים?

רגע לפני טקס פרסי גלובוס הזהב, יצאנו לבדוק מה טיב הקשר בין בחירות הכתבים הזרים לאלו של האקדמיה: האם באמת מדובר בפרסים מנבאי אוסקר, ומה זה אומר לגבי "ואלס עם באשיר"?

ינואר, 2008. הוליווד כולה נושאת עיניה קדימה, לעבר ה-24 בפברואר, אז יסתיים מירוץ האוסקרים העיקש. שני מתמודדים עיקריים תופסים את מירב תשומת הלב: "ארץ קשוחה" של האחים כהן ו"זה ייגמר בדם" של פול תומאס אנדרסון. קשה שלא להבחין בקווי הדמיון בין שני המועמדים, וקשה עוד יותר לא לזהות את המשמעות שמעניקה למירוץ נוכחותם של שני מועמדים כה דומיננטיים דווקא משולי הקולנוע האמריקני.

 

מרוב פרסים שקטפו השניים במהלך אותה תקופה, ובעיקר "ארץ קשוחה", כמעט ונשכחת העובדה כי בפרס גלובוס הזהב לסרט הדרמה הטוב ביותר, זה שנחשב – בעיקר מטעמים היסטוריים, אבל לא רק - לחשוב ביותר מלבד האוסקר עצמו, זכה דווקא "כפרה", עיבודו רווי הקיטש של ג'ו רייט ליצירת המופת של איאן מקיואן.


"כפרה". עוד דוגמה לנתק המתגבר בין גלובוס הזהב לאוסקר

 

אלא שזכייתו של "כפרה" לא עוררה תדהמה ניכרת בהוליווד. פרסי גלובוס הזהב הרי כבר מזמן לא קולעים לטעמה של האקדמיה האמריקנית, ורק מעטים עוד סברו כי יש בכוחה של הבחירה לחולל שינוי של ממש במירוץ, מה שכמובן לא קרה. גם בשלוש השנים שקדמו לכך בחרו חברי תא הכתבים הזרים בסרט שלא זכה לכבוד דומה בטקס האוסקר. ובעוד שבשאר העולם אין כל פסול בפרסים עצמאיים ומנותקים זה מזה, חשוב לציין שמנקודת המבט האגוצנטרית למדי של התעשייה ההוליוודית, יוקרתם של הפרסים נמדדת, על פי רוב, ביכולותיהם לנבא את הזוכים באוסקר.

 

אז מה הופך את טקס פרסי גלובוס הזהב שייערך הלילה (א') למאורע כה בולט בלוח השנה ההוליוודי, ובמה מתבטאת השפעתו על האוסקרים, אם בכלל? בשנים האחרונות, כך נדמה, עיקר כוחו של הטקס הוא בשואו שהוא מעניק: שטיח אדום, שלל כוכבנים וכוכבניות ושידור טלוויזיוני נוצץ שמהווה מעין פסגה מקדימה לקראת המסיבה ההוליוודית הגדולה בפברואר.

 

יחד עם זאת, פרסי גלובוס הזהב, אותם מעניק תא הכתבים הזרים בהוליווד, יכולים בכל זאת לספק תפניות משמעותיות בעלילת המירוץ לאוסקרים, ובייחוד בשנה כמו זו הנוכחית, בה התחרות על פרס הסרט הטוב ביותר נראית עדיין פתוחה למדי בשלב זה. אמנם "נער החידות ממומביי" של דני בויל מסתמן כרגע כמועמד מוביל, אולם זכייה של "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" או של "פרוסט/ניקסון" בפרס לסרט הדרמה הטוב ביותר בהחלט עשוייה להצביע על שינוי כלשהו בהלך הרוח בהוליווד.


"נער החידות ממומביי". הפייבוריט, לעת עתה

 

עם זאת, קשה להאמין שרשימת המועמדים בקטגוריה המרכזית של פרסי האוסקר תהיה זהה לזו של גלובוס הזהב – ממנה נעדר "מילק" של גאס ואן סנט, שנחשב גם הוא לאחד המועמדים המובילים, וגם "המתאבק" של דארן ארונופסקי עוד עשוי להצטרף לחבורת הצמרת, כך שבמקרה זה נדמה שאין סיכוי להשלכות משמעותיות על האוסקר. מה גם שזכייה מפתיעה אך אפשרית

של "חלון פנורמי" או "נער קריאה" רק תרחיק ככל הנראה את רשימת הזוכים בגלובוס מתוצאות האמת של ה-22 בפברואר.

 

מלבד הפערים ברשימות המועמדים, הרי שגם ההפרדה בין קטגוריות הדרמה והקומדיה/מיוזיקל רק פוגעים ביכולת החיזוי של גלובוס הזהב. במקרה של מועמדים חזקים בקטגוריה השנייה, זכייה בה יכולה לסמן אפשרות להפתעה של ממש בטקס האוסקר – "שייקספיר מאוהב" עשה זאת לפני כעשור וגבר על "להציל את טוראי ראיין" – אולם השנה, המועמדים בקטגוריה הנ"ל לא זכו ולו לטיפה של באזז אוסקרים, למעט בקטגוריות המשחק. שם, ישנו סיכוי לא רע בכלל למועמדויות לכוכבי "ויקי כריסטינה ברצלונה", "חופשייה ומאושרת" ואפילו "לקרוא ולשרוף".

 

מנחשים את תוצאת המשחק

ובכלל, דווקא קטגוריות המשחק נוטות להיות מסקרנות יותר בגלובוס הזהב, לפחות על פי מדדי חיזוי האוסקר. ובניגוד גמור לשנה שעברה, אז זכייתו של דניאל דיי-לואיס לא יכלה להיות ודאית יותר, דווקא השנה מסתמן מירוץ מעניין בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר - מה שהופך את הקטגוריה הזו בגלובוס הזהב למסקרנת מתמיד.

 

הפייבוריטים, נכון לעכשיו, הם שון פן ("מילק") ומיקי רורק ("המתאבק"), אך בהחלט תיתכן הפתעה מצד בראד פיט ("הסיפור המופלא של בנג'מין באטן") או פרנק לנגלה ("פרוסט/ניקסון"). ולאור העובדה שבחמש השנים האחרונות, ארבע פעמים היתה חפיפה בין הגלובוס לאוסקר בקטגוריה זו (ופעם נוספת בה ג'יימי פוקס זכה באוסקר ובגלובוס הזהב לשחקן בקומדיה או מיוזיקל), כל בחירה תהווה חיזוק משמעותי לסיכויי האוסקר של הזוכה.


לדג'ר ב"האביר האפל". כל זוכה אחר עשוי להצביע על הפתעה גם באוסקר

 

קטגוריית שחקן המשנה, לעומת זאת, נדמית כצפוייה אף יותר מזכייתו של חווייר בארדם בשנה שעברה – כשכמובן מדובר בהית' לדג'ר המנוח על תפקידו המדהים ב"האביר האפל". במקרה זה, כל זוכה אחר יהיה הפתעה, ובהחלט עשוי להצביע על הפתעה דומה גם באוסקר: שלוש פעמים בחמש השנים האחרונות קלע תא הכתבים הזרים לטעמם של חברי האקדמיה בקטגוריה זו.

 

הסטטיסטיקה הוכיחה את יכולות הניבוי של הגלובוס גם בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר – במהלך חמש שנים, שלוש פעמים נרשמה חפיפה בין גלובוס הזהב לשחקנית הדרמה הטובה ביותר לבין האוסקר לשחקנית הטובה ביותר, ובשתי הפעמים האחרות זכתה באוסקר הזוכה בפרס לשחקנית הטובה ביותר בקומדיה או מיוזיקל. מה גם שבעבר, תא הכתבים הזרים הצליח לספק כמה הפתעות שחזרו על עצמן באוסקר, כמו זכייתה המפתיעה של ג'ודי פוסטר על תפקידה ב"שתיקת הכבשים" ב-1992.

 

מצד שני, ההפרדה בין שחקניות הדרמה לקומדיה/מיוזיקל פוגעת הפעם באפשרויות החיזוי של גלובוס הזהב - בעיקר עם מועמדת דומיננטית כמו סאלי הוקינס ("חופשייה ומאושרת") שמתחרה מחוץ לקטגוריית הדרמה.

 

זרים אינטימיים

וכמובן, לא שכחנו את שגרירנו המכובד בטקס הפרסים שייערך הלילה, הלא הוא "ואלס עם באשיר" של ארי פולמן שמועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר. האם זכייה שלו בפרס תחזק את סיכוייו לזכות גם בפרס האוסקר באותה קטגוריה? כאן, הדברים נעשים מעורפלים אף יותר. בעשר השנים האחרונות, לשם המחשה, רק ארבעה זוכים בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר נהנו מהצלחה דומה גם בטקס האוסקר. מצד שני, דווקא הגלובוס היטיב לאורך השנים עם העם היהודי: שלושה סרטים ישראלים זכו עד כה, בעוד שהאוסקר נותר חלום רחוק.

 

אחת הסיבות העיקריות לפער בין שני הפרסים החופפים-לכאורה (שכן שניהם מוענקים לסרט הטוב ביותר בשפה זרה) טמונה בהבדלים המהותיים בתקנות המגדירות זכאות למועמדות – ובראש ובראשונה העובדה שבגלובוס הזהב תיתכן מועמדות כפולה של אותה מדינה, בעוד שבאוסקר החוקים נוקשים יותר: כל מדינה שולחת נציג אחד בלבד, וסרטים אמריקנים פסולים מלהשתתף בתחרות, גם אם אינם דוברי אנגלית.

 

כך למשל, "לאהוב אותך מאז" של פיליפ קלודל הצרפתי, שמתחרה מול "ואלס עם באשיר" בגלובוס, לא יוכל להיות מועמד באותה קטגוריה באוסקר: את

צרפת ייצג שם "בין הקירות" של לורן קאנטה, אותו סרט שגנב את ההצגה בפסטיבל קאן ושלח את "ואלס" הביתה בידיים ריקות.

 

אולם שלושת המועמדים האחרים – "גומורה" האיטלקי, "The Baader Meinhof Complex" הגרמני ו"Everlasting Moments" השבדי – ובעיקר השניים הראשונים מביניהם, נחשבים למועמדים פוטנציאליים מובילים להתחרות בקטגוריה זו גם באוסקרים, וכך גם המקרה של "ואלס עם באשיר". זכייה של אחד מהם, ובעיקר אם יהיה זה "ואלס" או "גומורה", בהחלט עשוייה לסמן את הפייבוריט בקטגוריה זו – ולנו לא נותר אלא לקוות שבניגוד לפרסי האקדמיה האירופית, ידו של הנציג הישראלי תהיה הפעם על העליונה.

 

  • טקס פרסי גלובוס הזהב יועבר הלילה ב-3:00 בשידור ישיר בערוץ !E

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"ואלס עם באשיר". האם ייקח את הגלובוס, ואם כן - מה זה אומר?
לאתר ההטבות
מומלצים