שתף קטע נבחר

חיים חדשים לקדימה

הפופולריות של לבני הספיקה ל-28 מנדטים, אך לא לשלטון. בקדימה השלימו עם ההליכה לאופוזיציה. ל-ynet נודע אודות המאמצים לגבש תוכנית שאפתנית להתבסס כמפלגת מרכז עם בסיס אידאולוגי, שורשים ערכיים ותמיכה רחבה

תיאטרון חולון, ערב שבת לפני שבוע. הקומיקאית האמריקנית הנודעת סנדרה ברנרד מתכוננת מאחורי הקלעים להופעתה במסגרת פסטיבל אשה שנערך בעיר. לפתע נשמעות באולם מחיאות כפיים. מבט אל הבמה מגלה שהיא ריקה - ברנרד עדיין לא עלתה. מתברר שהקהל מוחא כפיים לאשה אחרת, שנכנסה לאולם עם בעלה וכמה מאבטחים, ומיהרה לתפוס את מקומה. ציפי לבני חייכה למוחאי הכפיים, הודתה להם על המחווה, והתיישבה.

 

כמעט שלושה שבועות מאז הבחירות, ולבני עדיין פופולרית במקומות רבים בארץ. הציבור אוהב אותה, או לפחות מעריך אותה, מגלה כלפיה סימפטיה. גילויי החיבה הללו מחמיאים לה, אך יושבת ראש קדימה מבינה ויודעת שזה כבר לא מספיק. עכשיו, כשהמפלגה בדרך לאופוזיציה, הסיסמה "ראש ממשלה אחרת", שהובילה את קמפיין הבחירות וגרפה לא מעט מנדטים, עשתה את שלה. הגיע הזמן לשלב ב' בתוכנית של לבני.

 

והשלב הזה אכן נמצא בהכנה. ל-ynet נודע כי כמה מבכירי קדימה, בהם מנכ"ל המפלגה הנוכחי, משה שחורי, המנכ"ל הראשון שלה, ח"כ יוחנן פלסנר, ודובר המפלגה, שמוליק דהן, החלו זמן קצר לאחר הבחירות להכין - בתיאום עם לבני - תוכנית עבודה מפורטת שנועדה להפוך גם את קדימה, ברוח "המנהיגה האחרת", ל"מפלגה אחרת". גם יו"ר הוועדה לענייני מפלגה, ח"כ צחי הנגבי, אמור להשתלב בעבודת ההכנה. מדובר בתהליך ארוך טווח, שמטרתו להגדיר ולעצב את קדימה כמפלגת מרכז בעלת ערכים ושורשים, מפלגת המחוברת לציבור בוחריה ומשדרת מסרים ברורים.

 

לבני סחבה אמנם על כתפיה את המפלגה בבחירות האחרונות, אולם זה לא הספיק כדי לנצח ולהרכיב ממשלה. בקדימה מבינים כי ריסוק מפלגות השמאל, העבודה ומרצ, אמנם הביא 28 מנדטים למפלגה - אולם כדי לנצח בגדול, צריך לפצח גם את גוש הימין, להרחיב את התמיכה מעבר לגבולות חיפה-גדרה-אשקלון-אשדוד, וגם לכבוש את הרחוב הרוסי.

 

מהי בעצם האידאולוגיה של המרכז?

התוכנית שנכתבת בימים אלה שאפתנית למדי, וכוללת, בין היתר, הקמת גוף מדיניות ומחקר ובו אינטלקטואלים שיגבש את מדיניותה של קדימה; הקמת צוותי חשיבה פוליטיים; עריכת ועידה רעיונית במפלגה; והקמת מערכת ממוחשבת שתשמור על קשר קבוע עם מתפקדי המפלגה במהלך כל ימות השנה, הן באמצעות הודעות אימייל ועדכונים, והן באמצעות הפצת נושאים אידיאולוגיים. כמו כן, בקדימה מתכוונים להמשיך ולהפעיל את מערך התקשוב שהוקם במערכת הבחירות, על מנת לספק לחברי הכנסת, לעוזריהם ולדובריהם, מידע עדכני על המתרחש בתקשורת - ולאפשר להם להגיב במהירות, כיאה לאופוזיציה לוחמת.

 

"יש תחושה של ביטחון עצמי", אומר גורם המעורב בהכנת התוכנית. "אנשים שלא רצו לשמוע מקדימה לפני שנה מוכנים לתת לנו הזדמנות, מוכנים להקשיב". לדברי מנכ"ל קדימה, משה שחורי, "זה יומרני מדי לומר שזו תהיה מפלגה חדשה, אבל אנחנו רוצים לעשות דברים שאין כמוהם בפוליטיקה הישראלית".

 

בכירי קדימה משוכנעים כי המפלגה לא יכולה להמשיך להתקיים ולהצליח ללא אידיאולוגיה מושרשת בקרב תומכיה, פעיליה ומתפקדיה. "עד עכשיו קדימה הצליחה יפה במפקד, בבתי קדימה, במוסדות השורשיים שלה", אומר ח"כ יוחנן פלסנר. "אבל זה רק השלב הראשון. אנחנו רוצים לקחת את זה לשלב הבא, למפלגה שעושה פוליטיקה מקצועית ואחרת. המשמעות היא לצקת תוכן לתוך קדימה, תוכן שהוא גם רעיוני וגם התנהלותי. אנחנו צריכים ורוצים להגדיר מה זה דרך המרכז, להרחיב את שורות המפלגה לכל מיני קהלים שעד היום לא ראו עצמם כחלק ממפלגה כלשהי, או כחלק מאידיאולוגיה מסויימת".

 

אך מה היא אותה אידיאולוגיה שרוצים אנשי קדימה לגבש? האם ניתן לשים כיום את האצבע על הנקודות המרכיבות את אידיאולוגיית המרכז הפוליטי בישראל? לבני סבורה שכן. דרך האמצע, היא חזרה ואמרה במהלך החודשים האחרונים, היא הדרך של קדימה. לא שמאל, ולא ימין. מרכז שמבין את הצרכים של המדינה, ומודע למהלכים שיש לעשות כדי לשמור עליה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ונותנת פתרון לבעיית הפלסטינים.

 

"אנחנו חייבים גוף ומבנה רעיוני שייתנו לנו שורשים", אומר שחורי. "מפלגה כמו קדימה לא יכולה להיות בלי אידיאולוגיה מוגדרת". מעבר לכך, מנכ"ל קדימה משוכנע שהמפלגה צריכה גם לסייע ולגבות את הפעילות הפרלמנטרית של חברי הכנסת, להפיץ את בשורת החקיקה בציבור הרחב. "כשאתה בשלטון אתה לא תמיד חייב מפלגה", אומר בכיר בקדימה. "הציבור שופט אותך על סמך מה שאתה עושה כממשלה. כשאתה באופוזיציה, יש להתנהלות המפלגתית משקל קריטי".

 

בעקבות קרל רוב

אך לא רק באידאות נעלות עוסקים כיום בקדימה. האגדה מספרת כי קארל רוב, יועצו האגדי של הנשיא ג'ורג' בוש, שסייע לו להגיע לבית הלבן פעמיים, החל להיערך לבחירות 2004 כבר למחרת הניצחון ב-2000. רוב החל להכין, בעיקר באמצעות האימייל, מערך שטח בקרב תומכי ופעילי המפלגה הרפובליקנית, שמטרתו היתה להתכונן לבחירות הבאות. היועץ השקיע שעות רבות בשמירה על קשר עם השטח, עם הפעילים ועם כל מי שהיה מוכן לסייע לבוש ולמפלגה.

 

לנוכח חוסר היציבות הפוליטית בישראל, בקדימה רוצים לבנות מערך דומה, שיהיה מוכן לבחירות כלליות בכל רגע נתון. "אני מנסה לפצח את הנושא של השטח", מסביר שחורי. "אני רוצה להבין מה צריך לשנות כדי שבין בחירות לבחירות לא תהיה נירוונה. הנירוונה הזו יוצרת מצב שרק לפני בחירות כולם נכנסים למצב חירום. בישראל הבחירות הן לא דבר קבוע, אז צריך להיות מוכנים. צריך לבנות משהו שמאפשר לך לעבור משגרה למצב בחירות בקלות. לכן אני מחפש אנשים שילכו איתי לאורך כל הדרך".

 

באופן פרדוקסלי, בקדימה מבינים כי הפוליטיקה המודרנית, הוירטואלית כמעט, שניסתה המפלגה להנהיג לאחר הקמתה, כבר לא מספיקה. כעת רוצים לחזור 20 או 25 שנים אחורה, אל הימים שבהם היו סניפי המפלגות גם מרכזי תרבות רעיוניים, מקומות שסיפקו לחברים תעסוקה לשעות אחר הצהריים והערב. הצרה היא שהעולם השתנה: האינטרנט השתלט על החיים, הטלויזיה מביאה לסלון את כל התמונות האפשריות, וערך האינטראקציה עם פוליטיקאים והוגי דעות ירד.

 

"זה ייקח זמן עד שנראה תוצאות ממשיות בשטח", אומר ח"כ פלסנר. "אני מסכים שזה דומה למה שהיה לפני שנים, בעיקר בהיבט של התכנים. אבל נעשה זאת באמצעות הטכנולוגיות והשיטות של הסקטור העסקי, ששומר על קשר עם הלקוחות. אנחנו חוזרים לאלמנטים ישנים באמצעות כלים חדשים. זה אתגר לא קטן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לבני. הגיע הזמן לשלב ב'
צילום: גיל יוחנן
פלסנר. לצקת תוכן
מומלצים