שתף קטע נבחר

אחת מתשע חולה, 12 צלמים התגייסו לעזור

תערוכה חדשה מציגה צילומי אופנה במטרה להעלות את המודעות לסרטן השד. הכוונות נעלות, התוצאות קצת פחות, אבל שימו לב לשורה התחתונה: באזורים מסוימים בארץ חולות בסרטן השד לא אחת מתשע נשים, אלא אחת מחמש

החל מיום ג' 29.3 תוצג בתל אביב תערוכת צילומים ביוזמתה של המעצבת דפנה לוינסון למותג HDL ובשיתוף עמותת "אחת מתשע" למען חולות סרטן השד. זה איננו שיתוף הפעולה הראשון בין מותג האופנה לבין העמותה. לדברי צביקה לוינסון, מנכ"ל ובעלים של הרשת, "כבר לפני שנה חיפשנו משהו אחר. לא רצינו להוציא עוד קטלוג. בד בבד, התעורר בנו הצורך לתרום דבר מה לחברה. החלטנו לסייע לעמותת 'אחת מתשע'". שני הרצונות חברו להם יחד במגזין הלייף-סטייל שהוציאה הרשת, שמעבר לצילומי הקולקציה סיפק מידע על טרנדים וטיפים שונים. המגזין הוצב בחנויות על גבי סטנדים של עמותת אחת מתשע, והכנסותיו, שהגיעו מתרומות של הלקוחות, הועברו לעמותה.

 

התערוכה הנוכחית, כמו דברים רבים שמתרחשים לאחרונה, התחילה בעקבות המיתון. לוינסון מספר כי, "עם תחילת המשבר הכלכלי, פנו אלינו חברות העמותה וסיפרו כי הן עומדות לפני סגירה ומחפשות רעיון לאירוע התרמה שיוכל לאושש אותן". הרשת הגתה את הרעיון של התערוכה, שאמורה, מעבר לתרומה לקהילה, לשאת גם ערך אמנותי. לוינסון וחברת יחסי הציבור שלו יצרו קשר עם צלמי אופנה שונים וביקשו מהם לתרום צילומים לתערוכה שכל הכנסותיה יועברו לעמותת אחת מתשע. צלמים רבים התגייסו למשימה, ביניהם איתן טל, שי ווליץ, ערן לם, עדו לביא ועוד. התוצאה הסופית היא אסופה של צילומי נשים, מוכרות יותר ופחות, ביניהן כאלה שהחלימו מן המחלה, בפריימים שונים ומגוונים, חלקן בבגדי הרשת, וחלקן בפריים "אמנותי גרידא", כדבריו של לוינסון.


יעל גודלמן. צילום: ערן לם

 

הכוונות טובות, התוצאות קצת פחות

עד כאן עם הכוונות הטובות. הבעיה מתחילה ביומרה האמנותית. התערוכה תוצג בבית העיצוב RUGINE, של המעצבת רז'ין גנזי. בימים כתיקונם החלל, ששוכן בבניין יפהפה ומשומר באחת הפינות המקסימות של תל אביב, מהווה לדברי המעצבת "בית עיצוב שמעוניין להעניק הלבשה כוללת לבית. ככזה, הוא מציע לאורחיו גם אמנות". אלא שהצילומים לא מצליחים לשאת את התואר הכבד "אמנות". הם מוצלחים כאמנות קישוטית ויש להם ערך עיצובי וגם מציצני (בין המצולמות ניתן לזהות את חן יאני, יעל גולדמן, עמית מכטינגר ועוד), אבל הצגתם כמשהו יותר מכך מהווה קפיצה מעל הפופיק. ככלות הכל, למרות שצילומי אופנה טובים יכולים להיקרא אמנות, והם מקבלים לאחרונה יותר ויותר הכרה ככאלה, אין לשכוח שאמנות דורשת קצת יותר מטכניקה. בין הצילומים השונים, שעומדים להחליף את העבודות הקיימות בחלל, לא ניתן לאתר ערך אמנותי שנעדר, לדוגמה, מצילומים רבים אחרים של יעל גולדמן בקטלוגים הרבים שבהם הופיעה עד היום.

 

אפשר להצטער על כך, ויתר על כן אפשר להיות מופתעים. ככלות הכל, לוינסון אכן הצליח לאסוף את מיטב הצלמים. מוזר שדווקא כשאין מוצר למכור, ויש חופש מוחלט, היצירתיות שבצילומים לא מצליחה לעמוד במרכז תשומת הלב. מצד שני, בל נשכח את הכוונה החשובה שעומדת מאחורי התערוכה – קידום המודעות לסרטן השד. במובן הזה אפשר רק לקוות, כמו לוינסון, ש"הציבור יתרום ביד רחבה, כי בחלקים מסוימים של ארצנו, למשל בצפון הארץ, חולות במחלה לא אחת מתשע נשים – אלא אחת מחמש".

 


המערכת לא רוצה להיות קטנונית, אבל מה עושה סיגריה בתערוכה למלחמה בסרטן? (צילומים: דור מלכה)

 

התערוכה תוצג בבית העיצוב RUGINE, מונטיפיורי 46 תל אביב, בתאריכים 31/03/09–24/03/09. שעות הפתיחה: א-ה 18:00-10:00, יום ו' 14:30-09:30. ההכנסות ממכירת הצילומים קודש לעמותת "אחת מתשע" הפועלת להעלאת המודעות הציבורית לסרטן השד 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מעיין קרת עם הדור הבא והמתוק מדבש
צילום: איתן טל
גת נימר חוטר ישי מתגייסת
צילום: שי ווליץ
עוד בתערוכה
צילום: אסנת רום
צילום: אסנת רום
לאשה בפייסבוק
מומלצים