שתף קטע נבחר

לאן נעלמו מנועי החיפוש של פעם?

לפני שהגיעה גוגל, חיפשנו ב-AltaVista, גלשנו ב-Lycos והתייעצנו עם המשרת החביב ב-AskJeeves. לא שאנחנו מתגעגעים, אבל לאן כולם נעלמו?

כשג'ימי "ג'ימבו" וויילס הודיע שהוא מתכנן ליצור מנוע חיפוש "באיכות גוגלית", כולם האמינו לו. אחרי הכל, הוא הצליח להקים את אנציקלופדיה מקיפה למדי עם 12 מיליון ערכים, מתוכם 2.8 (מיליון) בגירסה האנגלית. אבל זה לא קרה: לפני כמה ימים הודיעה החברה של וויילס כי פרוייקט Wikia Search, שאמור היה להיות

הגירסה של וויקיפדיה למנוע חיפוש עתידני, דמוקרטי ושקוף יותר, נסגר לחלוטין. אולי בכלכלה טובה יותר הוא ישוב, הבטיח וויילס.

 

בניו-יורק טיימס מצאו כותרת הולמת לסיפור: Google Killer Killed. "הרוצח של גוגל" נרצח. החלום של וויילס הוא לא היחיד של מת, והניצחון של גוגל היה גם שיר קינה לשירותי חיפוש אחרים שנכחדו, התכווצו או נעלמו.

 

בדיחה ישנה אומרת שלפני שהרובוטים החכמים של גוגל נכנסו לזירה, היית צריך לעבור על כל האתרים ברשת אחד-אחד כדי למצוא משהו, אבל למעשה היו לא מעט שחקנים בשוק החיפוש. חלקם התרסקו על רקע המשבר הכלכלי של סוף המאה הקודמת והתפוצצות הבועה, חלקם עקב חוסר סבלנות של המשקיעים שלא הבינו איך מרוויחים מזה כסף, וחלקם פשוט לא היו טובים כגוגל או Yahoo.

 

Infoseek

ותיקי האינטרנט אמנם זוכרים את אינפוסיק היטב, אבל כשייחפשו אותו ימצאו רק פורטל אנמי למראה בשם Go.com. אינפוסיק הושק בתחילת 1994 והבטיח לחולל שינוי משמעותי בחיפוש. מסיבות של היעדר טכנולוגיה פורצת דרך באמת, לא קרה. ב-98' נכנסה דיסני לעסק כמשקיעה, ומנוע החיפוש הפך לפורטל מקושט בבאנרים, בדומה למנועי החיפוש האחרים שניהלו מסעות חיפוש עצמי דומים והחלו לפנות לכיוון הזה, אך הלכו לאיבוד. הן קנו עוד ועוד אתרים וחתמו על שיתופי פעולה, אבל זה פשוט לא עבד.

 

האתר שינה שמו ל-Go הקליט יותר, אבל ב-2001, אחרי התפוצצות בועת ההייטק הראשונה, הניחו בדיסני שכסף הם כבר לא ייראו מזה, והפסיקו את הפיתוח שלו. כיום הפורטל הדל הזה עדיין קיים, מדגמן מראה שמתאים לאינטרנט אקספלורר 5 ומטה ומבזבז דומיין יוקרתי ויקר בעל שתי אותיות בלבד. אבל החיפוש שלו מתבצע דרך השירות של יאהו.

 

AltaVista

AltaVista, שנולד בתחילת 1996, היה מנוע חיפוש מצויין לזמנו. לראייה, כבר בימים הראשונים הוא הפך לספק החיפוש הבלעדי של Yahoo. שלוש שנים לאחר מכן

נמכרה חברת דיגיטל, הבעלים של AltaVista, ל-Compaq, שעשתה לו כבוד והפכה אותו לפורטל בפני עצמו, ומתחרה ב-Yahoo. מכאן העסק התחיל להתפזר, ואחרי התפוצצות הבועה האתר הלך ואיבד נתח שוק לגוגל. שורה של פיטורים ושינויים בהנהלה גרמה לחזרה למקורות - AltaVista חזר להיות שוב מנוע חיפוש, ועטה ממשק מינימלי יותר, כמו גוגל. מי שיתבונן בדף הכניסה עכשיו יבחין שהאינדקס, הבאנרים והעומס נעלמו.

 

AltaVista החליף בעלים יותר מדי פעמים, וכמו בממשלות ישראל – כל ממשלה חדשה הפכה את החלטותיה של ממשלה קודמת, ולא דאגה יותר מדי לעקביות. חברת CMGI, שאחזה ב-2003 בבעלות על אתר החיפוש המוביל לשעבר, מכרה אותו לחברת Overture שנקנתה לאחר מכן על-ידי Yahoo. במבחן התוצאה, AltaVista הוא עדיין מנוע חיפוש מעולה שמחזיר תוצאות חיפוש טובות, אך ל-Yahoo יש מנוע חיפוש עצמאי משלה ממילא – ואין לה אינטרס לקדם את אלטה ויסטה המזדקן.

 

תכונה ייחודית אחת בשם Babel Fish (על שם הדג שמחדירים לאוזן לצורך תרגום סימולטני, ב"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה"), שפותחה ב-AltaVista לתרגום עמודי אינטרנט מלאים, שוייכה לחיפוש של Yahoo והועברה לכתובת החדשה.

 


 אסטה לה ויסטה. אלטה ויסטה.

 

AskJeeves

ב-2001, כשהאינטרנט עוד לא היה נגיש במיוחד לאנשים שאינם מעודכנים טכנולוגית, היה למי לפנות – בחור חביב במדי משרת בשם ג'יבס. את ג'יבס, רב משרתים אנגלי טיפוסי, שאוייר על ידי מרקוס סורנסן, אפשר היה לשאול שאלה באופן חופשי כמו "איפה אפשר לרכוש פרחים ברשת?" או "מה השעה עכשיו באנגליה?", ולקבל תוצאות חיפוש. קראו לזה חיפוש בשפה טבעית.

 

לכאורה מדובר בפורמט ידידותי יותר למשתמשים מתחילים, אבל האינטליגנציה המלאכותית של ג'יבס לא הייתה מדהימה במיוחד. תוצאות החיפוש היו בסיסיות, אך לא איכותיות כמו של המתחרים. הסיבה לכך – לג'יבס לא הייתה בינה מלאכותית אמיתית, אלא צוות של 100 עובדים אנושיים שבחן את ביטויי החיפוש הנפוצים מאוד שאנשים הקלידו, והצמיד אליהם תשובות באופן ידני. זה יכול לעבוד יופי עבור ביטויים נפוצים, אבל לא על הזנב הארוך של המחפשים.

 

גם התוספת של מבנה שאלתי לביטוי המאותר, הפכה זניחה ככל שיותר גולשים הבינו איך עובדים מנועי חיפוש, וכבר לא הזדקקו למשרת הנאמן. ב-2006 הוצא ג'יבס לפנסיה והועלם מהלוגו ומשם האתר, שהפך ל-Ask.com.

 

ל-Ask.com המחודש הייתה תוכנית – קמפיין שהתפרש על תחנות רכבת תחתית בלונדון הפחיד את העוברים והשבים בסטטיסטיקות לפיהן 75% מהמידע שנצרך ברשת עובר דרך הצינורות של גוגל. לפי Ask, גוגל היא פשוט צנטרליסטית מדי, ראוי להתייחס אליה בכבדהו וחשדהו, ואגב, אם אתם כבר נפרדים מגוגל – עברו אלינו. האם זה עבד? קשה לאמוד, אבל נתח השוק של Ask עדיין עומד על 4.1 אחוז, לעומת ה-63.3 של גוגל, לפי נתונים של חברת המחקר קומסקור מפברואר האחרון. החברה מחזיקה במגוון אתרים אחרים שנרכשו בדרך, ביניהם הפורטל הנוסטלגי Excite וקורא RSS מוכר בשם Bloglines.

 


Ask.com. נפטרו מג'יבס (צילום מסך)

 

Lycos

מי לא זוכר את הפורטל הפופולרי מסוף הניינטיז, ואת שירות איחסון האתרים שלו Tripod? שיקום. אותו Lycos היה הציע הרבה יותר מחיפוש, ויכול היה להיות לפחות Yahoo בימיה הטובים, אבל

איכשהו נשאר קצת מאחור. השנה הודיעה הנהלת החברה על סגירת חלק מהשירותים הנלווים למשתמשים של תת-החברה לייקוס אירופה, שבטח לא מעידים על מצבה המזהיר. האתר עדיין חי וקיים, ועדיין – לפי מדד אלקסה – מכניס כמה גולשים מדי יום, אבל הוא לא בדיוק שיחת היום בבלוגים הטכנולוגיים.

 

כמו כמה מראשונות חברות האינטרנט וביניהן גוגל עצמה, לייקוס החלה כפרוייקט של אוניברסיטת קרנגי-מלון ב-1994. ב-1999 הפסיקו להשקיע שם בפיתוח של מנוע החיפוש עצמו, ועברו להשקיע בקישוטים שמסביב (שגם היו אמורים לספק את ההכנסות, בניגוד לחיפוש – שנחשב אז כמשהו לשים ליד הבאנרים, ולא מקור רווחים כשלעצמו) ובתדמית של פורטל.

 

אז החל Lycos לספק חיפוש דרך שירותים חיצוניים, כמו HotBot ו-AllTheWeb. הוא מציע כיום מציע שירותים נלווים של מגוון אתרים שנרכשו על-ידי החברה – אבל מי בכלל מחפש שם?

 

עוד נפגעי גוגל

Metacrawler - מטא מנוע חיפוש, שאיתר בעשור הקודם תוצאות ממנועים כמו Lycos, InfoSeek ו-Webcrawler. מאז הוא הסתגל למציאות החדשה, וכיום הוא מחפש בגוגל, MSN, Yahoo, Ask וכולי.

 

Yahoo - מהפורטלים הבודדים ששרדו את בועת האינטרנט. כיום מפעיל שירות חיפוש עצמאי משלו, שזוכה לנתח שוק עולמי של כ-20 אחוז ועוד מגוון שירותים.

 

Dogpile - עוד מטא-מנוע חיפוש, שלא התבייש לשלב קישורים ממומנים בתוך תוצאות החיפוש עצמן, באופן שהיה לא מספיק גלוי לב. המשתמשים לא אהבו לקבל פרסומות למשחת שיניים כשחיפשו מידע על ממציא החוט הדנטלי, והפנו לו גב.

 

MSN Search - מנוע החיפוש של מיקרוסופט עבר לא מעט תלאות. כיום הוא מכונה Live Search (קוצר מ-Windows Live Search המבלבל יותר). מסתבר שגם השם החדש לא עבד, ובקרוב גם המיתוג הזה יוחלף ב-Kumo, גירסה חדשה שנמצאת בשלבי בדיקות פנימיות. כיום מדורג במקום הרביעי ברשימת מנועי החיפוש הפופולריים ביותר בעולם, לפי קומסקור.

 


Kumo, הגירסה הבאה לחיפוש על פי מיקרוסופט (צילום מסך)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים