שתף קטע נבחר

שתי מעבורות על כן השיגור

ב-12 במאי תשוגר המעבורת אטלנטיס כדי לבצע עבודות תחזוקה בטלסקופ החלל האבל. כלקח מאסון קולומביה, העמידו בנאס"א את המעבורת אנדוור ככוח חילוץ

אתם לא רואים כפול. זה גם לא פוטושופ. בתמונה מופיעות שתי מעבורות, החונות זו לצד זו בבסיס השיגורים של נאס"א בכף קנוורל שבפלורידה. מדוע? ובכן, המעבורת אטלנטיס, הנראית קרוב יותר אלינו בתמונה, מיועדת לשיגור ב-12 במאי. צוות האסטרונאוטים שימריא על סיפונה נוסע לבצע עבודות אחזקה בטלסקופ החלל האבל, שמביא לנו את רוב התמונות המרהיבות של גרמי שמיים רחוקים, שאתם רואים בערוץ זה.


צילום: נאס"א

 

פסולת בחלל: סכנת חיים

 

אבל מה עושה שם המעבורת אנדוור? אחת המסקנות העיקריות בדו"ח ועדת החקירה, שמונתה לאחר אסון קולומביה שבו נספה האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, הייתה שמעבורת יכולה להמריא לחלל כשהיא תקינה, אך אין זה אומר שהיא תגיע ליעדה במצב תקין.

 

הגורם להתרסקות של המעבורת קולומביה היה פגיעה של רסיס ממיכל הדלק של המעבורת, שניקב חור בכנף השמאלית של המעבורת. החור בכנף לא הורגש לאורך המשימה, עת שהה הצוות בחלל, אך כאשר נכנסה המעבורת לאטמוספרה, גרם החור לחדירה של חום לגוף המעבורת ולהתבקעותה.

 

אחד הלקחים מאסון קולומביה, הוא שיש להעמיד מעבורת נוספת בהיכון, אשר תוכל להחזיר את הצוות הביתה במקרה שבו נוצרה תקלה במהלך ההמראה, אשר אינה מאפשרת את חזרתה הבטוחה של המעבורת לכדור הארץ.

 

הלקח מיושם כעת, והתוצאה לפניכם. במהלך משימתה של המעבורת אטלנטיס, תעמוד אנדוור בכוננות מלאה על כן שיגור 39 בכף קנוורל. עם שובה של אטלנטיס לכדור הארץ, תעבור אנדוור לכן שיגור A39 ומשם תשוגר בחודש יוני למשימתה שלה, בתחנת החלל הבינלאומית.

 

מי שתהה מה עושים מיכלי המים הענקיים שבתמונה, מוזמן לצפות בסרטון של שיגור מעבורת. כשמתבוננים באש הנפלטת מהמנועים האחוריים של המעבורת, ניתן להבחין בקילוחי מים דקים הניתזים על כן השיגור. המים האלה מגיעים מהמגדלים הגבוהים שבתמונה והם נועדו לקרר את כן השיגור, שנדרש לעמוד ברמות חום בלתי נסבלות בשניות שלפני ההמראה.

 

 

אנדוור, שהיא החדישה ביותר מבין המעבורות של נאס"א ונבנתה ב-1988 כדי להחליף את צ'לנג'ר שהתרסקה ב-1986, לא יכולה להמריא מכן השיגור עליו היא נמצאת כרגע, מפני שכן שיגור זה עבר כבר שינויים רבים. מטרת השדרוגים בכן השיגור 39 היא להכינו לקראת המראתה של החללית החדשה של נאס"א – אוריון.

 

אוריון נבנית בימים אלה, כחלק מתכנית קונסטליישן שיעדה הסופי הוא נחיתה אנושית על מאדים. עוד לפני שתהפוך לשמישה, מתכוונים בנאס"א להוציא את כל המעבורות הישנות משימוש, שכן מצבן הרעוע מתחיל להוות סכנה בטיחותית. במהלך שנת 2010 יצאו המעבורות לגמלאות, ויוצגו במוזיאונים שונים ברחבי ארה"ב. אם כן, התמונה שלפניכם, היא אחת האחרונות של מעבורת הממתינה לשיגור.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסון קולומביה. בנאס"א הפיקו לקחים
צילום: AP
מומלצים