שתף קטע נבחר

ב-GM רוצים לפטר 21,000 עובדים ולייבא מסין

לקראת תאריך היעד לתכניות הייעול, ב-1 ביוני, מאיימת ענקית הרכב כי תפטר 21,000 עובדים אמריקנים, ותתחיל לייבא מכוניות מסין

ג'נרל מוטורס מגיבה ללחץ הכבד שמופעל כלפיה מצד הממשל וארגון עובדי הרכב האמריקני (ה-UAW), ומשיבה אש. ענקית הרכב מאיימת כי תפטר 21,000 עובדים ממפעליה באמריקה, ובמקום לייצר במולדת, תייבא יותר מ-51,000 מכוניות בשנה מסין וממדינות נוספות במזרח.

 

כך עולה מתוכניות שהגישו בכירי היצרנית לצוות המשימה המיוחד לנושא תעשיית הרכב, של הנשיא אובמה. מדובר בפיטורים בהיקף של יותר מ-8.5% מכוח האדם של הקונצרן, המעסיק 244,000 עובדים בקירוב.

 

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת גם כי GM הודיעה ליותר מ-1,200 מסוכניה כי החוזה שלהם לא יחודש אחרי שנת 2010, זאת במאמץ לייעל את רשת השיווק שלה, הכוללת כיום כ-6,000 סוכנויות. היעד הסופי הוא לצמצם את הרשת ל-3,600 סוכנויות בלבד.


מפעל פונטיאק. ג'נרל מוטורס רוצה לפטר 21,000 עובדים

 

מהמסמכים עולה כי ג'נרל מוטורס נערכת להעלות את היקף יבוא המכוניות מחוץ לאמריקה, בעיקר ממפעליה בסין (שם היא מייצרת בשיתוף עם שנגחאי אוטומוטיב), ובדרום קוריאה - דייהו לשעבר. GM כבר משווקת באמריקה מכוניות "קוריאניות" - האביאו למשל. זאת, כחלק מתוכנית הגלובליזציה אותה החלה עם רכישת דייהו, והפיכתו למותג בינלאומי תחת מותג שברולט. כך למשל, חלק ניכר מדגמי שברולט המשווקים באירופה ובישראל, מיוצרים במפעלי שברולט-קוריאה.

 

אלא שעבור ארצות הברית וקנדה, עיקר המכוניות עדיין מיוצרות בצפון אמריקה, במפעלים המעסיקים עשרות אלפי בני אדם. סגירת מפעלים ופיטורי עובדים - כפי שנאלצה GM לעשות בשנים האחרונות - מהווים כאב ראש לא רק למפוטרים ולמשפחותיהם או לבכירי ג'נרל מוטורס, אלא גם לפוליטיקאים - שרבים מהם נבחרים על-ידי עובדי תעשיית הרכב וחבים להם את מקומם בשלטון.

 

במהלך זה מקווים בג'נרל מוטורס להשיג שתי מטרות. הראשונה - לשכנע את הממשל כי מתן סיוע חיוני להצלת עשרות אלפי משרות בשוק האמריקני הנמצא ממילא במשבר חריף. השניה - להפעיל לחץ על העובדים עצמם, להסכים לחבילות פרישה ופיטורים בהסכמה.

 

לג'נרל מוטורס יש רק עד ה-1 ביוני כדי להשיג הסכמות עם העובדים, עם מחזיקי אגרות חוב ועם הממשל האמריקני - לפני שהיא נשלחת לבית המשפט לפשיטות רגל כמו יריבתה קרייזלר. זו האחרונה נאלצה להודיע על פתיחת הליך פשיטת רגל ("פרק 11") ב-1 במאי, בתום אולטימטום של חודש שניתן לה על-ידי הנשיא ברק אובמה.

 

קרייזלר כשלה במאמציה לשכנע את מחזיקי אגרות החוב לוותר על כספים שמגיעים להם, ולא עמדה בתנאי הממשל לקבלת סיוע. בתום הליך פשיטת הרגל, היא צפויה לעבור לניהולה של פיאט, בראשות מנכ"ל היצרנית האיטלקית, סרג'יו מרקיונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשיא ארה"ב, ברק אובמה. GM מנסה ללחוץ
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים