שתף קטע נבחר

פקק עולה כסף: המדען הראשי רוצה שתנהגו רגוע

אגרה שישלמו הנהגים על כניסה לעיר בשעת עומס, חינוך הציבור לנהיגה מתונה וקידום נתיבי תחבורה ציבורית - אלו ההמלצות של המדען הראשי במשרד התחבורה בכדי לצמצם את העומס בכביש ואת זיהום האוויר

מה הדרכים היעילות ביותר לצמצם את זיהום האוויר והפקקים בערים הגדולות? ביחידת המדען הראשי של משרד התחבורה מציעים: אגרות גודש בכניסה לערים, חינוך הנהג הישראלי לנהיגה מתונה, וקידום נתיבי נסיעה ייעודיים לאוטובוסים רבי-קיבולת. בישיבה מיוחדת של ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, שעסקה באמצעים לצמצום זיהום האוויר שנגרם על-ידי מכוניות, הציע נציג יחידת המדען הראשי במשרד התחבורה לחנך את הנהגים בישראל לנהוג בסגנון מתון: "אין שום הגיון לנהוג בדרך עירונית ולהאיץ ל-70 קמ"ש, ואז לבלום בחוזקה לפני הרמזור. צריך לעשות קמפיין, שיידבר על נהיגה מתונה - שתחסוך כסף לנהגים ותמנע זיהום".

 

נציג המדען הראשי בדיון, זאב שדמי, אמר גם כי הטלת אגרות גודש בכניסה לערים הגדולות היא הדרך היחידה לצמצם את בעיית הפקקים בערים, ולהפחית את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב. עוד אמר שדמי כי רשויות מקומיות מונעות את הקמתם של מסלולי תחבורה ציבורית, המיועדים לשימושם של אוטובוסים רבי-קיבולת - דוגמת המטרונית בחיפה. לטענתו, הסיבה לכך היא חוסר רצונם של ראשי רשויות לפגוע בציבור בעלי המכוניות הפרטיות.


פתרון לבעיית הזיהום והפקקים? תנהגו רגוע ותשלמו אגרת גודש (צילום ארכיון: גיא רחום)

 

"בזבזנות הדלק - בעיה פסיכולוגית קשה"

"סגנון נהיגה יכול להשפיע על צריכת הדלק ופליטת המזהמים", אמר שדמי לחברי הוועדה. "זו בעיה פסיכולוגית מאד קשה. ככל שאתה נוסע מהר יותר, אתה שורף יותר דלק. צריך לעשות קמפיין שיידבר על נהיגה מתונה. עצירות מרובות בדרכים עירוניות זו בעיה אחת - אין הגיון לעשות תאוצות חזקות. בעיה אחרת, היא בדרכים בינעירוניות - יש עוד סיבות לא לנסוע במהירות מופרזת, ולא רק הפחד מהחוק". יש לציין כי בתוכנית העבודה של משרד התשתיות לשנת 2009, כלולה הצעה להתחיל בקמפיין בכלי התקשורת, שמטרתו לחנך את הנהגים לנהיגה חסכונית בדלק.

 

עוד עניין שהעלה שדמי, נוגע לתחבורה ציבורית: לדבריו, קידום רכבות קלות בערים הגדולות הוא פתרון יקר וארוך טווח - ויש לקדם פתרונות אחרים, זולים יותר ופשוטים יותר לביצוע. "רכבות קלות הן מאד יקרות", אומר שדמי. "יש אמצעים יותר זמינים, כמו אוטובוסים רבי-קיבולת (BRT), הנוסעים בנתיבים ייעודיים - עם עדיפות לתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי".

 

אלא שלדברי שדמי, הרשויות המקומיות מעכבות את יישומם של פתרונות אלה: "זה נתקל בהתנגדויות של הרשויות המקומיות, (מאחר ש)צריך להקצות מסלול נסיעה על חשבון הרכב הפרטי - וזו החלטה קשה שהערים הגדולות לא מקבלות". יש לציין כי פתרון ה-BRT מיושם כיום בחיפה, בפרויקט "המטרונית", שאמור להתרחב משמעותית בשנים הקרובות.

 

לצמצם את הפקקים עם אגרה לנהגים

בהמשך הדברים, התייחס שדמי לאחד הנושאים הרגישים ביותר בענף התחבורה בשנים האחרונות: הטלת אגרות גודש - מעין מס יומי - על כל הנכנסים לאזורים מוגדרים מראש בערים הגדולות. "נסיעה בתנאי גודש שורפת דלק ב-50% יותר מאשר תנאים אחרים", אומר שדמי. "צריך לצמצם את זה עם אגרות גודש. זו הדרך היחידה שאפשר להשפיע בה על הכניסה לערים הגדולות בזמני העומס".

 

ראוי להזכיר כי לפני כשנה, הצהיר מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בישיבת ועדת הפנים בכנסת, כי המשרד יחל ביישום תוכנית אגרות גודש בתל-אביב כבר בסוף 2009. אולם הסיכויים שתוכנית זו אכן תתממש עוד השנה אפסיים, וזאת לאור בעיות רבות ביישומה, וכן חילוקי דעות בין כל הגורמים המעורבים.

 

לדבריו של שדמי התייחס יו"ר הוועדה, ח"כ מאיר שטרית - שכיהן בעבר כשר התחבורה. "זה לא רציני להפעיל אגרות גודש בתל-אביב כל עוד אין רכבת קלה - אם אין אלטרנטיבה, אז זו גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה". לדברי שטרית,רק לאחר שתוקם מערכת משולבת של רכבות בגוש-דן, אפשר יהיה לדרוש תשלום מנהגים הנכנסים לעיר. "ברגע שתהיה אלטרנטיבה, אנשים פשוט לא ירצו להחזיק מכוניות. בדיוק כמו שקורה בניו-יורק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ מאיר שטרית. אגרת הגודש - גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים