שתף קטע נבחר

עובדי הרכבת מציגים: אינתיפאדה

המלחמה על מוקדי הכוח בקרב העובדים ברכבת מסלימה. ההנהלה אינה מקבלת דיווח על אירועי בטיחות חמורים, בזמן שמובילי המאבק מאיימים בהחרפה והנוסעים סובלים. מנכ"ל הרכבת ל-ynet: "יש כאן ניסיון לקעקע תהליכים". גורמים בחברה: מדובר במאבקי כוחות פנימיים בלבד

מאבקי הכוח בין קבוצות העובדים ברכבת ישראל מחריפים, הנוסעים סובלים והבטיחות מידרדרת: רכבות נתקעות ללא דלק, קרונות משא גולשים במורד המסילה ללא סיבה, מיזוג האוויר והתאורה בקרונות מופסקים תדיר, ורמת הדיוק צונחת. ממידע שהגיע לידי ynet, עולה כי בימים האחרונים מחריפה "אינתיפאדת הרכבת": שיבושים חמורים בתפעול הרכבות ברחבי הארץ, שלטענת מקורות בכירים בחברה, נגרמים כתוצאה ממאבקי כוח פנימיים בין קבוצות עובדים, התומכות בסמנכ"לים יריבים. מלבד עיכובים רבים בלוחות הזמנים, שגרמו בימים האחרונים לירידת חדה בדיוק הרכבות, נרשמו בשבוע האחרון גם מספר תאונות ותקריות בטיחות חמורות.

 

  • התקלות ברכבת - "בגלל מלחמת כנופיות"

 

באחד המקרים גלשו לפתע 14 קרונות משא - במשקל כולל של כמעט 1,000 טון - ממקום חנייתם. ל-ynet נודע כי הקרונות הידרדרו ממקום חנייתם בצומת מסילות הנקרא "מסוט", ללא השגחה ומבלי שאף אחד מהעובדים במקום שם לכך לב. למרבה המזל, עובד במרכז השליטה של הרכבת בחיפה הבחין בתנועת הקרונות על-גבי מסך בקרה, והסב את תשומת לב האחראים במקום. יש לציין כי המידע הראשוני על האירוע הגיע לידי ynet כבר בשבוע שעבר, אך ברכבת ישראל לא ידעו על האירוע הבטיחותי החמור עד היום.


למה נופלות הרכבות? מקור: זו אינתיפאדה (צילום אילוסטרציה: עידו ארז) 

 

על רכבת בלי דלק, שמעתם?

מקורות ברכבת אומרים היום ל-ynet כי האירועים החריגים ברכבת נגרמים בחלקם כתוצאה מפעולות מכוונות של עובדים. כך למשל, ביום חמישי שעבר יצאה רכבת נוסעים ממודיעין לנהריה עם כמות דלק קטנה מהנדרש כדי להשלים את נסיעתה. עקב כך, נאלצו הנוסעים לעבור לרכבת חלופית בתחנת חיפה-מרכז. לדברי המקורות, התקלה לא הייתה מקרית, וגם לאחר שנתגלה כי חסר דלק, ניתן היה לפתור את הבעיה מבלי לגרום לעיכוב. ברכבת אומרים כי העיכוב לנוסעים הסתכם במספר דקות בלבד, אך גורמים בחברה אומרים כי הטענה חסרת שחר: "רק סריקת הרכבת, שנועדה לבדוק אם נשארו נוסעים בקרונות, נמשכת זמן רב יותר".

 

מקרה נוסף אירע שלשום (ב'), כשרכבת משא בת 10 קרונות התנגשה ב"אוטם" - קיר המוצב בסוף קטע מסילה ונועד לבלום אותה בשעת חירום. ברכבת מסבירים כי הסיבה להתנגשות היא "החלקה", אך גם במקרה זה, כך טוענים מקורות, הסיבה האמיתית היא פעולה מכוונת ומתוכננת מראש.

 

בשיחה עם ynet, שולל מקור בכיר את טענות הרכבת, לפיהן ריבוי אירועי הבטיחות ושיבושי התנועה נובע ממספר נוסעים רב שאופייני לחודשי הקיץ. לדבריו, הסיבה לחלק ניכר מהבעיות היא ניסיונות מצד סמנכ"ל האחראי על אחת החטיבות בחברה, לגרום לפיטורי סמנכ"ל בחטיבה אחרת שנחשב ליריבו. הליקויים בתפעול הרכבת בימים האחרונים, מסמנים כנראה את החרפת המאבק בין השניים.

 

ההנהלה לא יודעת?

לדברי גורמים ברכבת, האירועים האחרונים מצביעים על נתק גדל והולך של הנהלת החברה מאירועי בטיחות. אותם גורמים אומרים כי ההנהלה, ובראשה המנכ"ל, יצחק הראל, אינם מקבלים עדכון על חלק ניכר מהאירועים, ולכן אינם מודעים לבעיות חמורות בתפעול השוטף. עדות נוספת לכך, אפשר למצוא בדברים שאמר לאחרונה אחד הסמנכ"לים בחברה, ולפיהם הנחיות שהעביר הראל בעקבות אירוע בטיחות חמור שאירע בפברואר האחרון, לא יושמו עד היום.

 

על-פי מקורות ברכבת, אחת הסיבות העיקריות להיעדר דיווח מסודר, היא בעיות בתפקוד מרכז השליטה והבקרה של החברה, "משואה". כך למשל נראה כי מברק האירוע המתאר את גלישת קרונות המשא לפני שבוע, כלל לא הועבר לגורמים הרלוונטיים. עקב כך, גם לא ידעו בהנהלת הרכבת להגיב לפניית ynet בעניין עד היום, לאחר שהגיע לידי ynet מברק אירוע רשמי של החברה.

 

מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, אמר היום ל-ynet בשיחה מחו"ל כי הוא מקווה שלא מדובר בחבלה במזיד, "אך איני מוציא זאת מכלל אפשרות". לדבריו, מזה חודש נבדקים אירועי בטיחות במחוז הצפוני, "ובכל שבוע אנחנו נתקלים באירועים מסוג אחר. אני בודק כל אירוע, ולצערי לא יכול לשלול את העובדות". בהתייחסו לרמת הדיוק הנמוכה של הרכבת בשבועות האחרונים, אומר הראל כי "רמת הדיוק של הרכבת אכן נמוכה מהממוצע כבר חמישה שבועות. בשבועיים האחרונים אנחנו רואים לכך סיבות הקשורות דווקא בציבור הנוסעים, אך בשבועות שקדמו לכך - אין לנו הסבר לירידה ברמת הדיוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים