שתף קטע נבחר

 

סניף "קו לעובד" סגור: מי יסייע לעובדים בדרום?

בתחילת השנה דלתות סניף "קו לעובד" בבאר-שבע נסגרו בשל היעדר תקציב, ואיש לא עונה לטלפונים. עובדת שקיבלה עזרה מהעמותה: "אם לא היה סניף, ייתכן שלא הייתי עומדת על הזכויות המגיעות לי"

"אזור הדרום הוא אזור בו הרגשנו פעמים רבות שהחוק הוא רק המלצה", כך אומרת מנכ"לית עמותת "קו לעובד" חנה זוהר. ועדיין, כבר יותר מחצי שנה שסניף העמותה בבאר-שבע סגור, ומקרי ההתעמרות בעובדים נמשכים.

 

קו לעובד הנה עמותה ללא כוונת רווח שמטרתה להגן על זכויות העובדים המקופחים ביותר במשק הישראלי. הסניף בבאר-שבע העניק טיפול למאות עובדים ברחבי הדרום, וחלש על אזור בו רבים משתכרים שכר מינימום בלבד, מועסקים על-ידי חברות כוח אדם ומשוועים לעבודה מכל סוג שהוא. אבל כבר מתחילת השנה דלתות הסניף סגורות ואיש לא עונה לטלפונים. גם עד שנסגר, הסניף העסיק עובד אחד בחצי משרה והמשרד היה פתוח רק כמה ימים.

 

"אחד מתנאי הקיום של סניף הוא הפעלת מתנדבים", מסבירה זוהר. "גם לא הצלחנו לגייס די כספים לצורך קיום הסניף. עמדה בפנינו דילמה לא פשוטה. היה ברור לנו שאי אפשר להשאיר חצי סניף פתוח". בעמותה הבינו שבפניהם שתי ברירות - שישקיעו בסניף ויעסיקו עובד במשרה מלאה שיפעל במשך כל ימות השבוע - או לסגור את הסניף. "אי אפשר היה להשאיר את הסניף לאורך זמן במצב הקיים. זה היה בזבוז משאבים. אז הגיע גם המשבר הכלכלי, והחלטנו לסגור את הסניף כי הבנו שלא נוכל להרחיב אותו ולא נוכל להשאיר אותו במתכונת הקיימת. זו היתה החלטה מאוד קשה", היא אמרה.

 

"קו לעובד" העניק בעבר עזרה, בעיקר לתושבי בירת הנגב. "הגיעו עולים חדשים, פליטים, עובדי שמירה ואבטחה, עובדות זרות, עובדי קבלן למיניהם ופועלי בניין זרים. היתה לנו עורכת דין דוברת רוסית וזה משך אלינו פונים רבים מהעולים. ניסינו להגיע גם לעובדים בדואים, אך לצערנו לא הצלחנו", אמרה זוהר.

 

מנכ"לית העמותה הוסיפה: "העובדים יודעים שהם לא מקבלים את כל הזכויות שלהם אבל ממשיכים לעבוד כי אין להם אלטרנטיבות. המצב מאפשר גם למעסיקים רווחיים שאין להם סיבות שלא לשלם לעובדים לפי החוק לנצל את המצב. הבנו כי הדבר מתאפשר מפני שמדובר בנשים ובדרום". זוהר ציינה כי אם יהיו יוצע להם מקום חלופי לסניף, בו יוכלו להיות פעם בשבוע ולקבל קהל, הם יקפצו על המציאה. "נשלח לשם עורך דין כדי שיקבל עובדים ונטפל בהם מרחוק".

 

"האוכלוסייה פה זקוקה לעזרה"

י', סטודנטית באוניברסיטת בן-גוריון למדעי ההתנהגות, התכוונה לפנות ל"קו לעובד" לאחר שהמעסיק שלה לא שילם לה את המגיע לה לפי החוק. אלא שאיש לא עונה לטלפונים והיא לא יודעת למי היא יכולה לפנות. "רציתי רק לקבל ייעוץ. גם סטודנטים סובלים ממעסיקים שלא משלמים את מה שמגיע להם. דווקא באזור הדרום, שמשופע בעובדי קבלן, חשוב שיהיה מקום אליו הם יוכלו לפנות כשהם במצוקה. חבל שדווקא בפריפריה סוגרים את המוקד. האוכלוסייה פה זקוקה לעזרה".

 

לפני שהסניף בבאר-שבע נסגר, סייעו אנשי "קו לעובד", בין היתר לג', בת 27, שטענה שפוטרה מעבודתה ב"איל מקיאג'", לאחר שביקשה לקבל דמי הבראה. "הרגשתי שם בטוחה. הם תמכו בי לאורך כל הדרך והקשיבו ועזרו לי", היא סיפרה. אם לא היה סניף, ייתכן שלא הייתי עומדת על זכויותיי המגיעות לי".

 

כיום מתנהל עניינה בבית המשפט, אך היא מצרה על סגירת הסניף בדרום. "חשוב שתושבי הדרום יוכלו לפנות למוקד כדי לקבל עזרה. בדרך כלל מדובר באנשים מיעוטי יכולת, שלא יודעים לעמוד על זכויותיהם,

 ולא יכולים לשכור עורך דין. בסניף הם מקבלים סיוע תמורת תשלום סמלי. האנשים שם עובדים בחינם, מתוך טוב לב ורצון לעזור ואני מקווה שייתנו לסניף הזדמנות שניה".

 

מאיל מקיאג' נמסר בתגובה: "ג' פוטרה על רקע אי שביעות רצון מתפקודה ולא בשל דרישתה לקבל דמי הבראה ושעות נוספות כטענתה. בכל תקופת העסקתה שילמה איל מקיאג' לג' את מלוא זכויותיה לפי חוק ובכלל זה גמול שעות נוספות. לעניין טענתה של ג' כי לא שולמו לה דמי הבראה יובהר כי היא לא השלימה שנת עבודה ובשל כך לא היתה זכאית לדמי הבראה לפי חוק. טענות איל מקיאג' בעניינה פורטו במלואן בכתב הגנה שהוגש מטעמה לבית הדין לעבודה והחברה בטוחה כי צדקתה תוכח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זוהר. ההחלטה לסגור היתה קשה
צילום: צביקה טישלר
מומלצים