שתף קטע נבחר

מלחמת חוות הדעת: "כן למעלית שבת"

"ההיתר של מכון צומת אינו מסתמך על 'פטנטים של גרמא' אלא על היתר מהותי של הרב אויירבעך". מכון צומ"ת חיבר מסמך הלכתי נגדי לבכירי הפוסקים החרדים

טכנאי מעליות מבני ברק או רב-מהנדס מגוש עציון? שבועיים אחרי שבכירי הפוסקים החרדים אסרו את השימוש במעליות שבת ובעקבות פרסומה ב-ynet של חוות הדעת המקצועית שהביאה לכך, מפיץ מכון צומ"ת להלכה וטכנולוגיה מסמך נגדי ובו תשובות לכל הספקות ההלכתיים שהתעוררו בהן. תחת הכותרת "צפירת הרגעה" מפרט ראש המכון, הרב והמהנדס ישראל רוזן, את ההיתרים להשתמש בהן, ומבהיר: "יש לנו אחריות הלכ-טכנית בנדון".  

 

על פי הרב רוזן, אין כל חדש בנושא. "קיימת מחלוקת בעניין מעלית-שבת מזה כ-50 שנה, והרבנים שפרסמו עתה פסק להחמיר הביעו גם בעבר דעה מחמירה", כתב, "(גם) לדידם של המקילים לא נתחדש עתה משהו עקרוני המשנה את תמונת המצב לחומרא".  

 

רוזן מדגיש כי מעלית שבת עולה ויורדת עם אנשים ובלעדיהם באותם זמנים ובאותו קצב, ובכל מקרה מבוטלות בה פונקציות רבות כחיישן מרחב הדלת, שקילת עומס, לחצנים ומתגים שונים ומעגלי בטחונות בעת החנייה בקומות. במקומן מותקנות במעליות אלה התראה לפני סגירת דלת, השהייה חוזרת אם חלף זמן ההמתנה, מאוורר ותאורה אוטומטיים ועוד.

  

בחוות הדעת שהוצגה בפני הרבנים נטען כי משקלו הנוסעים מקדים את פעולת המתגים המפעילים בירידה ומגבירים את צריכת זרם החשמל בעלייה. על כך משיב הרב ישראל רוזן: "לאדם יש משקל ולפי חוקי הטבע הוא משפיע במשהו על מנוע המעלה או מוריד אותו. השפעת המשקל על המהירות והזמן היא אפסית; לא ניכרת ולא נחשבת במושגים אנושיים. המעלית תנוע ותעצור באותם זמנים ובאותה מהירות עם אדם או בלעדיו".  

 

לדבריו, על פי שיטת הרב שלמה זלמן אוייערבאך, "תוספת מאמץ" שנגרמת ממשקל האדם בעת עלייה במעלית לא מורגשת בתחנת הכח, לא ניתנת למדידה וזניחה לחלוטין מבחינה הלכתית, עד ש"הנכנס לבית עם מיזוג אויר משפיע יותר ובוודאות גבוהה יותר". עוד טען כי ספק רב אם היא בכלל קיימת, משום שבו-זמנית משתנים נתונים אחרים אצל כלל צרכני החשמל.

 

ובירידה

ובירידה? "הכל היה מתרחש בדיוק באותו זמן ובאותה מהירות גם בלעדי האדם", כתב רוזן בשם הרב אוייערבאך, "'תרומתו' משולה לדוחף עגלה שממילא נוסעת ואין לכך משמעות הלכתית". ועוד: "האדם איננו מעוניין בהשפעה זו, וגם אם הוא מודע לה אין איסור בכך; השפעת האדם איננה אקטיבית אלא פסיבית, בהיותו בעל 'כובד'. בעת כניסתו למעלית לא מתרחש דבר, ולכן השפעה עקיפה כזו באמצעות הכובד מותרת".

  

טענה נוספת של המתנגדים היא שעצירת מעליות כבדות מפרקת לעיתים אנרגיה למשך חלקיק שניה ויש בכך ייצור חשמל. התשובה: "יצירת האנרגיה היא טפילית ולא נחשבת מנקודת איכפתיות האדם". בנוסף, גם לעניין זה ההשפעה היא פסיבית והנוסע כלל אינו מעוניין בה.

 

במעליות חדשות מותקנת מערכת

בקרה דגיטלית המווסתת את מהירות התאוצה והתאוטה בנסיעה של קומות רבות בבת אחת ובמהירות גבוהה. ראש מכון צומ"ת טוען כל ההיתרים הוותיקים תקפים גם במעליות אלה, ומוסיף: "ההשפעה של מערכת בקרה זו היא לכל היותר בדרך של 'שינוי זרם' (או מתח), ורבו המתירים (מעבר לבית מדרשו של הגרש"ז אוירבך), כמו ההיתר המקובל לווסת עוצמת מכשיר שמיעה וכד'. גם השער לגילוי מתכות בכותל המערבי פועל בשבת לפי עקרון זהה וזכה להסכמות הלכתיות רבות".  

 

בסיום מתעמת ראש מכון צומת עם הטכנאי שחיבר את חוות הדעת המחמירה שהוצגה לרבנים, וטוען כי "מדובר בשחזור ההערות מלפני יובל". עוד כתב: "ההיתר של מכון 'צומת' איננו מסתמך על 'פטנטים של גרמא', כנטען, אלא על היתר מהותי של הגרשז"א (הרב אוייערבאך) ותלמידיו ממשיכי-משנתו". את הפרשיה כולה הוא מסכם: "מוצע לא לקבל 'פסקי הלכה' מתוך מודעות, ללא הנמקות וללא דיון מול הצד השני".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים