שתף קטע נבחר
 

שינויים באקדמיה הישראלית לתיאטרון

עכשיו זה סופי: 14 שנים לאחר שהוקמה האקדמיה הישראלית לתיאטרון, הכריזה הנהלתה על שינויים דרמטיים בהליך בחירת המועמדים והזוכים

כחודש אחרי הפרסום הראשוני ב-ynet, הכריזה היום (ד') הנהלת האקדמיה לתיאטרון באופן רשמי על שורה של שינויים, שיחולו כבר החל מהשנה הנוכחית בהליך בחירת המועמדים והזוכים בפרסים המוענקים. השינויים הדרמטיים, שכוללים גם שינויים בקטגוריות עצמן, הם תוצאה של בחינה מחודשת של מבנה האקדמיה, בין היתר בעקבות ביקורת שספגה גם מהיוצרים עצמם.


שינויים דרמטיים בפרסי התיאטרון (צילום: הרצל יוסף)

 

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר הוצגה הרפורמה על ידי חברי ועדה בלתי תלויה בראשותו של אורי עופר, שמונתה על ידי הנהלת הפרס לפני חודשים ספורים. למעשה, ההחלטה המרכזית שהתקבלה היא להחליף את האקדמיה לתיאטרון, שמנתה עד כה 120 חברים, בועדת בחירה שבראשה יעמוד השופט בדימוס שלי טימן.

 

לצדו של טימן יכהנו 10 חברים נוספים, שיצפו בכל ההצגות שיוגשו לתחרות על ידי התיאטראות, ובשלב ראשון ייבחרו את ארבעת המועמדים בכל אחת מהקטגוריות. רשימת החברים שנבחרה עד כה כוללת, לצדו של טימן, את ד"ר דיתי רונן, ששימשה עד לאחרונה כמנהלת המחלקות לתיאטרון ולספרות במינהל תרבות; מעצב התאורה דני רדלר; שחקן התיאטרון הוותיק יהודה אפרוני.

 

כמו כן, את הזמר, השחקן, הבימאי והפנטומימאי ישראל גוריון; מנהל הסטודיו למשחק ניסן נתיב, מיכאל ורשביאק; צחי בקר, סמנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל ומי שניהל בעבר את תיאטרון בית ליסין ופסטיבל עכו; ניצה אורן, מנהלת הוצאת הספרים "קשת" ולשעבר עובדת במחלקות הפדגוגיות של תיאטראות הבימה, הקאמרי ובית ליסין.

 

שני חברים נוספים בועדה, ששילובם מעוררת תהיות ותרעומת בקרב חברי הנהלת הפרס, הם חנה מוניץ, מנכ"לית בית האופרה הישראלי ומיכאל אייזנשטדט, המתאם האמנותי של האופרה הישראלית. "גם כך צומצמה רשימת הבוחרים את ההצגות המתמודדות באופן דרסטי. לא ברור מדוע בתוך הרשימה יש נציג של האופרה, ועוד פחות ברור מדוע יש שניים מהמוסד הזה שאינו קשור בתיאטרון", אמרו גורמים שונים ל-ynet.

 

לחברי ועדת הבחירה יצטרפו לאחר הסינון הראשוני שמונה נציגים של איגודי היוצרים והשחקנים בתיאטרון. ביחד הם יבחרו את הזוכים בקטגוריות השונות כשבוע לפני טקס חלוקת הפרסים שייערך ב-14 במאי. בהנהלת הפרס מדגישים כי המינויים של חברי ועדת הבחירה הם לשנה. "עם תום השנה ניתן יהיה להאריך את החברות עד שלוש קדנציות בלבד", נמסר מהנהלת הפרס.

 

שינוי נוסף שהתקבל הוא צמצום היקף הקטגוריות בהן יוענקו פרסים; הפרסים הראשיים יוענקו להצגת המחזה

המקורי הטוב של השנה, אותו יחלקו במקביל המחזאי והבמאי; פרס הצגת המחזה המתורגם יינתן למחזה שמועלה לראשונה בארץ. הפרס יתחלק בין המתרגם לבימאי.

 

בנוסף, פרס להעלאה מחודשת של מחזה יוענק לשניים מנציגי התיאטרון שהם מחזאי, מתרגם, בימאי או שחקן. פרסים נוספים יוענקו להצגת הקומדיה של השנה; הצגת הבידור; שחקן ושחקנית בתפקידים ראשיים; שחקן ושחקנית בתפקידי משנה; עיצוב תפאורה; עיצוב תאורה ועיצוב תלבושות.

 

בכך למעשה ביטלה האקדמיה פרסים אישיים נפרדים למחזאי ולבימאי. כמו כןי בוטלו פרסים נפרדים למחזמר, כוריאוגרפיה ועיבודים מוזיקליים, שהתווספו כתוצאה מריבוי הפקות מוזיקליות בשנים האחרונות.

 

בהנהלת הפרס מדגישים: "ועדת הפרס תחליט מדי שנה, על פי הצורך, אם יש מקום לחלק פרסים בקטגוריות נוספות". מאחורי הקלעים אומרים נציגי התיאטראות ל-ynet: "אנחנו מברכים על השינויים. אחרי 14 שנים צריך היה לשקול מחדש את ההליך, ואנחנו מאמינים שהועדה עשתה עבודה יסודית, ושאת תוצאות השינויים הרדיקליים נוכל לבחון עם הזמן".

 

לכל כתבות המדור לחצו כאן

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרסי התיאטרון. עידן חדש
צילום: כפיר בולוטין
לאתר ההטבות
מומלצים