שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הפתעה: שווי השימוש לרכב חשמלי לא ירד

    משרד האוצר יציג בעוד ימים אחדים מספר תקנות חדשות, הנוגעות לשינוי בחישוב שווי שימוש ברכב צמוד. במפתיע, למרות שרכב כלאיים זוכה להטבת מס, רכב חשמלי שאינו פולט מזהמים יחשב כשווה-ערך לרכב בנזין רגיל

    בניגוד לתחזיות: משרד האוצר לא יפחית את שווי השימוש לכלי רכב חשמליים. ביום ד' הקרוב יוגשו לוועדת הכספים של הכנסת תקנות חדשות, המחליפות את שיטת חישוב "שווי שימוש ברכב צמוד" - המס שמשלם כל עובד המקבל רכב ממקום העבודה. על-פי השיטה החדשה, יחושב המס כאחוז קבוע ממחיר הרכב החדש שבוחרים העובדים. בניגוד להערכות שרווחו בחודשים האחרונים בשוק הרכב, התקנות החדשות של האוצר אינן כוללות התייחסות לכלי רכב "נטולי פליטה" - כלי רכב שאינם פולטים מזהמים במישרין, כמו למשל מכוניות חשמליות.

     

    בכך קובע למעשה משרד האוצר כי המס שישלמו עובדים שיבחרו בעתיד במכונית חשמלית, יהיה זהה לזה שישלמו מי שמקבלים מכונית "רגילה" - בעלת מנוע בנזין או דיזל - הנמכרת באותו מחיר. ראוי להזכיר כי עובדים שיבחרו במכוניות כלאיים - המשלבות בין מנוע חשמלי ומנוע בנזין או דיזל - ייהנו משווי שימוש מופחת, בשיעור של 500 שקל בחודש. במלים פשוטות: מכונית כלאיים בעלת מחיר זהה לזה של מכונית חשמלית, תיהנה מהטבת מס ניכרת - למרות שכמות המזהמים שהיא פולטת גבוהה יותר.


    שי אגסי ואב-טיפוס של מכונית חשמלית (צילום: ישראל הדרי)

     

    טעות סופר?

    השמטת כלי הרכב החשמליים מהתקנות אינה טעות סופר: במשרד האוצר לא רוצים ליצור מצב של כפל הנחות - גם שווי שימוש מופחת, וגם מס-קנייה מופחת. ראוי להזכיר כי על-פי רפורמת מיסוי ירוק, שיישומה החל ב-2 באוגוסט ומטרתה עידוד רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה, ייהנו כלי רכב "נטולי פליטה" - כמו מכוניות חשמליות - מהטבת מס משמעותית: עד 2014 יוטל עליהם מס-קנייה בשיעור של 10% בלבד, ומ-2015 עד 2019 יעלה המס ל-30%. זאת, לעומת מס-קנייה בשיעור של 90% המוטל כיום על כלי רכב רגילים.

     

    כדאי להזכיר כי ההחלטה שלא להפחית את שווי השימוש במכוניות "נטולות פליטה", עלולה להשפיע לרעה על סיכויי ההצלחה של "בטר פלייס" - מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי והחברה לישראל. הפרויקט, שאמור להתחיל בשיווק כלי רכב חשמליים בישראל כבר ב-2011, צפוי להתרכז בתחילה בציי רכב גדולים - כלומר, בקרב אותם עובדים המשלמים "שווי שימוש". ללא הטבת מס משמעותית, עלולים רבים מאותם עובדים להמשיך להשתמש בכלי רכב רגילים, המונעים באמצעות מנועי בנזין.

     

    החלטה זמנית?

    החלטת האוצר נובעת בעיקרה מסיבה אחת: בשלב זה, אף אחד אינו יודע כמה תעלה מכונית חשמלית. אם מחיריהן יהיו נמוכים, כפי שמבטיחים למשל במיזם של אגסי והחברה לישראל, הפחתת מס עלולה ליצור מצב שבו מחיר השימוש במכוניות החשמליות, יהיה נמוך באופן דרמטי מזה של מכוניות רגילות. לכן, החליטו בשלב זה באוצר שלא להוסיף להטבת המס שכבר מקבלות אותן מכוניות "נטולות פליטה".

     

    עם זאת, אין לפסול את האפשרות כי בעתיד תתקבל החלטה אחרת בעניין שווי השימוש למכוניות חשמליות. מה שעשוי לשנות את ההחלטה הוא המחיר: מאחר שממשלת ישראל קיבלה החלטה לעודד "תחבורה נטולת פליטות", יתכן כי אם המחיר של המכוניות החשמליות יהיה גבוה משמעותית מזה של מכוניות רגילות, יחליט משרד האוצר לעודד את רכישתן באמצעות הפחתת שווי השימוש.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רויטרס
    עמדות הטעינה למכוניות חשמליות של "בטר פלייס"
    צילום: רויטרס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים