שתף קטע נבחר

"הייתי מלמדת רק מה שאני אוהבת"

שולמית אלוני זוכרת עד היום שיעורים שלמים בעל-פה, ויש לה רעיונות בנוגע לדרך שתאפשר לקרב אפילו את דור האינטרנט לנושאים כמו אזרחות ותנ"ך. בואו להמליץ על המורה שלכם

במסגרת פרויקט "המורה של המדינה" שוחחנו עם שולמית אלוני, מורה ומחנכת, משפטנית, חברת כנסת שאף כיהנה כשרת החינוך והתרבות. אלוני הקימה את נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ואת המועצה הישראלית לצרכנות, ואף עמדה בראשה. היא פעלה נגד כפייה דתית ונאבקה למען מעמד האשה. לימים הקימה והייתה לראש סיעת רצ שהפכה למפלגת מרצ.

 

ב-1999 הוענק לה "אות זכויות האדם" על שם אמיל גרינצווייג. בשנת 2000 קיבלה את פרס ישראל על תרומתה המיוחדת לחברה ולמדינה בזכות "מאבקה על כבוד האדם וזכויותיו היסודיות והטבעיות, היותה פה לאזרח, מאבקה למען תיקון עוולות, הנפת דגל השוויון בין העמים והאמונות השונות בישראל והכבוד ההדדי". אז מה היא חושבת על השאלון שלנו?

 

מי היה המורה הכי טוב שלך, ומדוע?

היו לי שני מורים מדהימים. הראשון, יזהר סמילנסקי, הלא הוא הסופר ס. יזהר שלימד נושאים הומניסטים. השני היה המורה שלי למדעים, הפרופ' יצחק וייל, שאחר כך לימד במכון ויצמן וקיבל את פרס ישראל.

 

מה למדת מהם?

למדתי מהם המון דברים, ובזכותם לדעתי הייתי מורה טובה. לימדתי תקופה קצרה ביסודי ואחר כך בתיכון ואני עדיין בקשר עם חלק מן התלמידים שלי, בעקבות המורים שהיו לי.

 

האם היית תלמידה טובה?

שאלו את יזהר סמילנסקי את השאלה הזו כמה שבועות לפני מותו. הוא ענה: “היה עם מי לדבר, היה עם מי להתווכח". הייתי תלמידה לא רעה.

 

כיצד החוויות הלימודיות שעברת בבית הספר תרמו לך?

אני זוכרת את כל המורים שלי אפילו מכיתה ב' ו-ג' ואני זוכרת את השיעורים שלהם, מפני שהם היו אנשים הומניסטיים, הם אהבו את מה שהם מלמדים ולא הלכו לפי הספר. גם אני עשיתי כן. כשהייתי מורה לספרות ותנ"ך נפגשתי עם המפקח עלי ואמרתי לו: “אני הולכת ללמד מה שאני אוהבת". הוא אמר לי ,"ישר כוח", מפני שאז גם תלמידי אהבו את מה שלימדתי אותם. לאחר 50 שנה אחת מכיתות ח' שלימדתי ערכה כנס מחזור ובאו מכל קצוות העולם.

הם כולם דקלמו את מה שלימדתי אותם בעל פה, וזה נתן לי סיפוק גדול.

 

מה החוויה השמחה ביותר שאת זוכרת מבית הספר?

אף פעם לא היו לי מחברות מסודרות, אבל אני עד היום זוכרת שיעורים שלמים בעל פה. אהבתי ללמוד, אבל לא אהבתי לכתוב במחברות. הייתי פעילה, השתתפתי ואהבתי את המערכת בבית הספר בן שמן.

 

מה המסר שלך לתלמידים בהווה?

שתפו פעולה עם המורים ותרגישו בנוח איתם. מותר לכם לדבר ולהתווכח איתם. היום זה יותר קל כי יש אינטרנט, היום תלמידים יכולים להיות חלק מבניית השיעור ואפילו הגשתו. היחסים בין המורים לתלמידים צריכים להיות ידידותיים ולא רק פורמאליים. יכולנו לשוחח איתם על כל נושא. על בעיות חברתיות, על נושאי השיעור ועל נושאים שאינם קשורים. בימי הרי התנהלה מלחמת העולם ועסקנו בנושא לא מעט. העניין הוא כיצד ליצור יחסים אנושיים עם המורה וכיצד הוא יוצר סקרנות אצל התלמידים.

 

מהי ההגדרה שלך לחינוך?

ללמוד להפוך להיות בני אדם סקרנים וסובלניים.

 

מה היית מכניסה לתוכנית הלימודים?

לא מלמדים כיום במידה מספקת את מה שאני קוראת לו אזרחות, כלומר סדרי שלטון ומשפט. הספר שכתבתי, 'אזרח ומדינתו', היה הספר הראשון ללימודי אזרחות בתיכונים. אני מכירה המון אנשים צעירים שלמדו את הספר והם באמת אזרחים יותר טובים.

 

איזה מקצוע היית מלמדת אילו היית חוזרת ללמד היום?

הייתי מורה לתנ"ך וספרות אבל אין ספק שהייתי מכניסה בכל נושא את העניין האנושי של אזרחות. אפילו בתנ"ך: למשל בפרשת 'קדושים' בפרק יט' בספר ויקרא, יש מצע שלם של זכויות אדם. מתן תורה מסתיים במילים: “וביום הזה הייתם לעם". בפסח יצאו מעבדות לחירות ולאחר מכן בשבועות - מתן תורה. זאת אומרת קודם כל העבדים יצאו לחופשי ואחר כך קיבלו חוקה. השאלה היא איך מלמדים את הנושאים האלו, ונותנים להם גם משמעות אקטואלית של חברה מתוקנת.

 

מי ממכריך היה יכול להיות מורה טוב לפי דעתך ולמה?

שני סופרים יכולים להיות מורים מעולים: א.ב. יהושוע ועמוס עוז. מדוע? מפני שהם הם.

האופי שלהם, דרך החשיבה שלהם והכתיבה שלהם מעידים עליהם.

 

עוד מועמד מצויין לתחרות הוא בני, פרופ' נמרוד אלוני מסמינר הקיבוצים, שכל מי שתשאל יגיד לך אותו דבר. הדברים שכתב הפכו לתנ"ך למורים בארצות רבות. הוא פרופ' לחינוך ולפילוסופיה של החינוך ונחשב לאחד המורים הטובים בארץ. הוא טוב ממני. אני לידו שום דבר ואני גאה בו.

 

בואו להמליץ על המורה של המדינה

"ידיעות אחרונות" בשיתוף עם מפעל הפיס, הסתדרות המורים בישראל, חברת פילת ו-ynet מכריזים על תחרות "המורה של המדינה". בואו לבחור את המורה של המדינה, מלאו את טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים בתחרות. אפשר להמליץ על מורים שעליהם הומלץ גם בשנה שעברה. ניתן להגיש מועמדות עד 23 בינואר 2010.


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הייתי תלמידה לא רעה". אלוני
צילום: עופר עמרם
צילום: שאול גולן
"היה עם מי להתווכח" ס. יזהר
צילום: שאול גולן
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים