שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מלחמה מנהלים בשדה הקרב

    שר התחבורה משוכנע כי דרכו, היא-היא שהביאה להורדת מספר ההרוגים בשנה החולפת. עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, חושב שדרכו דווקא מנעה ירידה גדולה עוד יותר

    שר התחבורה התרווח כנראה בכיסאו, טפח לעצמו על החזה והיה מאוד מרוצה באופן כללי. הנה, השנה הסתיימה ונתוני המשטרה הוכיחו חד וחלק - מספר ההרוגים בכבישים ב-2009 ירד באופן דרמטי. ומי אם לא הוא אחראי לכך? כץ, סמוך ובטוח כי המשיך למעשה את דרכו של קודמו בתפקיד, קיבל זה עתה אישור לכך שהדרך בה הוא מפעיל את משרדו, היא הדרך הבטוחה להפחתה מתמדת של התאונות. אלא שכץ כנראה אינו יודע, שההפחתה במספר ההרוגים אינה יכולה להיזקף לזכותו. הוא אינו מודע לכך שאלמלא הפעולות בהן נקט - הוא וקודמו - כנראה היינו יכולים להוריד את מספר ההרוגים והתאונות עוד יותר.

     

    חקיקת-יתר, וחוזר חלילה

    פעילות משרד התחבורה, יחד עם מספר ח"כים, התרכזה בשנים האחרונות בריבוי חקיקה שבמקרים מסוימים גבלה בחוסר חוקיות. אם מכיוון שהטילה מראש ספק בחזקת חפות הנהג, ואם מכיוון שהטילה על הנהג נטל ראייתי קשה מנשוא.

     

    בכנסת הקודמת יזם מי שכיהן כיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן - כיום, השר להגנת הסביבה - עשרות הצעות חוק, חלקן הגדול בתחום התעבורה. אליו הצטרף משרד התחבורה עצמו, עם הצעות חוק והצעות שונות לתיקון תקנות תעבורה. רובן אגב התקבל כמעט ללא סייג. מה שכלל אינו מפתיע, בהתחשב בכך שהדיונים התנהלו בוועדת הכלכלה, בנוכחות יו"ר הוועדה בלבד - אשר ברבים מהמקרים, גם היה יוזם הצעת החוק.

     

    לא חלפה לה כנסת אחת, והנה חוזרת הכנסת הנוכחית להילחם בתאונות הדרכים באמצעות שלל הצעות החוק - ובמקביל, עוסקת בביטול חוקים שנחקקו בכנסת הקודמת. כך למשל פועלת ח"כ שלי יחימוביץ לביטול חוק חובת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים, וכך גם דנה הכנסת בהצעת משרד התחבורה לבטל חוק המחייב הקמת מאגר מידע לפסולי רישיון נהיגה.

     

    ובחזרה לשר התחבורה

    לו היה מנתח השר כץ את הנתונים המספריים בנוגע לתאונות דרכים, היה נוכח כי לא חל שינוי כה דרמטי במספר תאונות הדרכים עם נפגעים שארעו בשנה האחרונה. למעשה, מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי מספר הנפגעים בתאונות בשנה שעברה כמעט זהה לזה שנרשם ב-2008.

     

    חקיקה כה מאסיבית וקיצונית של חברי הכנסת ומשרד התחבורה, אמורה הייתה להפחית באופן משמעותי את תאונות הדרכים. אבל זה לא קרה. ולכן, אם פחת מספר ההרוגים מבלי שתהייה ירידה משמעותית במספר התאונות, הדבר חייב להצביע על שיפור ביעילות אמצעי המיגון על נוסעי כלי הרכב, כמו-גם שיפור בטיפול הרפואי. דרכם של השר או חברי הכנסת? לא השפיעה כאן כלל.

     

    לו היה מנתח השר את הנתונים המספריים של תאונות הדרכים, היה מגלה כי כשליש מהן נגרמות בשל אי ציות להוראות תמרורים. איך מתייחס לכך השר? הוא לא. עובדה, למרות שהן גורמות לחלק ניכר מהתאונות, מסתפק השר בהטלת קנס על הנהגים שעברו אותן, לא יותר מכך.

     

    והכי חשוב: מישהו צריך להזכיר לשר התחבורה שמלחמה בתאונות דרכים מנהלים בדרכים ולא באולמות בית המחוקקים.

     

    הכותב הוא מומחה בתחום דיני תעבורה, ויו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ממשיך דרכו של מופז - כץ
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים