שתף קטע נבחר

צילום: גלית קוסובסקי

מהטבע הפתוח של פולג יישארו פרוסות דקות

בשטח הפתוח, הירוק והפראי של אגן פולג, שריד אחרון לנוף שאפיין את השרון בימים עברו, מתוכננים להיסלל ארבעה כבישים שיחתכו את הטבע לפרוסות דקות. ארגוני הסביבה טוענים שאין הצדקה להרס הזה ושיש חלופות, אבל משרד התחבורה מתעקשים: צריך כבישים, אחרת ניתקע בפקקים

בלב המרחבים הירוקים של אגן נחל פולג מתוחות שתי גדרות ברזל ארוכות. הן מסמנות את התוואי בו עתיד להיסלל כביש 551 - כביש רוחב שיחבר בין כבישי האורך של מרכז הארץ (2, 4 ו-6). המאבק על גורלו של הכביש טרם הוכרע אבל מישהו כבר טרח לקבוע עובדות בשטח. כשרואים כיצד הכביש הדימיוני הזה חוצה את המתחם הפראי, מבינים מדוע ארגוני הסביבה מתנגדים לו כל כך.

 

הארגונים, וגם תושבי הסביבה, טוענים זה מכבר שהכביש יזרע הרס בלתי הפיך בשטח. הם גם טוענים שכלל לא בטוח שיש לו הצדקה תחבורתית, ושאין חלופות הרסניות פחות. "בזכות הגדרות אפשר ממש לראות איפה הכביש הזה יעבור, ואיך הוא יבתר את השטח", אומר רכז התחבורה של החברה להגנת הטבע, אריק טפיירו, בעת סיור במקום.


רואים את הגדרות? עכשיו דמיינו שם כביש מהיר (צילום: עידו ארז) 

 

לא סתם עושה טפיירו שימוש במילה "יבתר". כשהוא פותח מפה ניתן לראות איך האזור כולו - אחת הריאות הירוקות האחרונות באזור השרון - מתחלק לריבועים קטנים, הכלואים בין ערים ויישובים הנוגסים בהם מכל עבר. במפה גם רואים שכביש 551 לא לבד.

 

באותו תא שטח, מתוכננים עוד שלושה כבישים: הארכה של נתיבי איילון (כביש 20) צפונה עד חדרה; כביש מקומי שיפחית את העומס ממושב בני ציון וכביש עתידי - 541 מספרו, צמוד לרעננה מצפון. בנוסף יסלל כביש מקומי שיחבר בין נתניה למכון וינגייט וגם תוכפל מסילת הרכבת העוברת באזור.

 

עוד מאבקים על שטחים פתוחים:

  

"לא ברור מה מכל התשתיות האלה יבוצע בסוף, אבל התכנון המקורי כפי שהוא מוצע כיום, צפוי להרוס את האזור; לחתוך אותו לרצועות וריבועים", מתקומם טפיירו.

 

תגידו שלום גם לשקט

אזור אגן פולג אזור חשוב לא רק בגלל רצף השטחים הפתוחים - הטבעיים והמעובדים שבו. זהו גם המקום הכמעט אחרון שבו ניכר עדיין הנוף המקורי של אזור השרון, על בתי הגידול הלחים שבו, ערוצי הנחלים, רכסי החמרה והכורכר. יש בו גם כמה שמורות טבע קטנות ("שמורות עציץ" - י.ד). וכל השפע הזה כלוא בין כביש החוף לכביש חוצה ישראל, ובין נתניה להרצליה. רצועה של לא יותר מ-15 ק"מ.

 

"השטח פה לא רב ממילא והמשמעות של התוכניות הללו היא מרחיקת לכת", אומר טפיירו. "בראש ובראשונה כי זה יחסל את הרצף והריאה הירוקה ויפגע ביכולת של בעלי החיים להתקיים פה. אבל לא רק הם ייפגעו, גם האנשים. אי-אפשר יהיה להנות מהשקט בגלל הרעש שיגיע מהכבישים ואי-אפשר יהיה יותר 'ללכת לאיבוד' בטבע".

 

הכבישים במרחב פולג:

  • לפני - שני כבישים (כביש 2 במערב וכביש 4 במזרח)
  • אחרי - עוד שניים (כביש 2 במערב, כביש 4 במזרח, כביש 20 מדרום צפונה וכביש 551 חוצה את השטח)

 

צילום: עידו ארז

 

 

ארגוני הסביבה ותושבי האזור מאוחדים כאמור בהתנגדותם לכביש. הם טוענים כי את חלקו המערבי ניתן להסיט דרומה לתוואי המתוכנן של כביש 541 (שעתיד לחבר בין כביש החוף לכביש 4). כביש זה עתיד לעבור בגבול הפיתוח העירוני של רעננה, ויימנע פגיעה בשטח הפתוח. 

 

בחלופה זו תומכים גם במשרד להגנת הסביבה. בתגובה לשאלות בנושא אמרו כי "החלופה הדרומית לחלקו המערבי של הכביש תותיר אפשרות של מרחב שטחים פתוחים, הן מההיבט האקולוגי והן מההיבט הנופי".

 

אך בשלב זה, למרות חזית ההתנגדות האחידה, הכביש זכה בינתיים לאישור ראשוני ואף סומן בתוכנית המתאר הארצית (תמ"א 3). "כרגע הכביש אמור לעבור תכנון מפורט יותר. המחלוקת התכנונית סביבו היא שמעכבת את העבודות", מסביר טפיירו.

 

משרד התחבורה: בלי כבישים יהיו פקקים

במשרד התחבורה סבורים שהכביש צריך להיסלל בתוואי המקורי שתוכנן. בתשובה לשאלת ynet נמסר: "ניתן דגש מיוחד בעת סלילת כבישים ומסילות ברזל לנושא איכות הסביבה ושמירה על שטחים ירוקים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון את צרכי מדינת ישראל לשנים הבאות, שאלמלא כן תהפוך התנועה במדינת ישראל לבלתי נסבלת ותפגע בכל מרקם החיים הכלכלי והחברתי".

 

באשר לחלופה הדרומית, מסרו במשרד: "... משרד התחבורה (מתכנן) לסלול את כביש הרוחב 551, בעוד שכביש 541 (במידה ויסלל) יקודם על ידי עיריית רעננה ויבנה על ידם ככביש עירוני ולא ככביש רוחב, מה שימזער את הפגיעה בסביבה למינימום האפשרי".

 

ומה באשר להארכת נתיבי איילון צפונה עד חדרה? משרד התחבורה: "מדובר במערכת תחבורה שתשרת בראש ובראשונה את התחבורה הציבורית שנחיצותה רבה לצמצום כלי הרכב הפרטיים בכבישים", ולכן אין לוותר על התוכנית. בחברה להגנת הטבע טוענים לעומת זאת כי ניתן להסתפק בשדרוג כביש 2 והכבישים הקיימים באזור. הם מציינים כי בטווח הארוך, סלילת כבישים נוספים לא תקל בעומס אלא אף תייצר "ביקושים רדומים" לשימוש בכלי רכב. 

 

הכבישים המהירים, הכפלת המסילה, הדרכים המקומיות - כל אלו הפכו את אזור השרון למוקד של לחצי פיתוח בדו"ח האיומים השנתי שמפרסמת החברה להגנת הטבע. למרות זאת, ולמרות העמדה הנחרצת של משרד התחבורה, יש אולי שביב של אופטימיות: "החזית המאוחדת שיש כאן, ומאידך העובדה שישנן חלופות, מתחילה לתת את אותותיה", מסכם טפיירו. "ההגיון הסביבתי מתחיל לחלחל ואני מאמין שנצליח לבלום לפחות חלק מהתוכניות".

 


בתוך כך הודיעה היום (ג') המועצה האזורית חוף השרון כי לאחר שנים של דיונים ומחלוקות הוקמה השבוע "מינהלת הפולג" - גוף שתפקידו יהיה לשקם ולפתח את המרחב ולשמור עליו מפני פיתוח. במנהלת יקחו חלק גם ראש המועצה האזורית עמק חפר וישב ראש רשות ניקוז השרון, רני אידן; נציגי עיריית נתניה, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, מינהל מקרקעי ישראל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
טבע פראי באגן פולג
צילום: עידו ארז
האם יש הצדקה לכבישים דווקא כאן?
צילום: עידו ארז
מומלצים