שתף קטע נבחר
 

מי באמת אשם בתאונת המשאית?

המשטרה עדיין חוקרת את הסיבות לתאונה המחרידה אתמול, אך האצבע מופנית באופן כמעט-אוטומטי לכיוונו של נהג המשאית הבדווי. השילוב של משאית ונהג מהמגזר הלא-יהודי מעורר כמעט תמיד האשמות חמורות. למה זה קורה - והאם הסטטיסטיקה מגלה את כל האמת?

התאונה הטרגית אתמול (ב') ליד צומת הערבה, בה נהרגו חמישה בני משפחה כתוצאה מפגיעת משאית, עוררה את כל השדים המוכרים: לא רק שבתאונה הייתה מעורבת משאית, הרי שנהגה הוא בן מיעוטים, בדווי בן 24 מהישוב רהט. והסטטיסטיקה, כמו שכל אזרח במדינת ישראל יודע, מלמדת שמשאיות מעורבות בתאונות קטלניות בשיעור גבוה משמעותי מחלקן בצי הרכב, ויתרה מכך - שיעור הנפגעים בתאונות במגזר הלא-יהודי ביחס לחלקם באוכלוסיה, גבוה משמעותית מאשר במגזר היהודי. שילוב של משאית כבדה ונהג לא-יהודי - ולא בפעם הראשונה - נראה כמו סיכון בטיחותי ברור.

 

אלא שלפני הפניית אצבע מאשימה לכיוון כל נהגי המשאיות שאינם יהודים - ומבלי להתייחס למידת אשמתו של הנהג בתאונה אתמול, הנמצא עדיין תחת חקירה - כדאי לזכור שהסטטיסטיקה רחוקה מלהציג את המציאות "על הכביש" או לפחות להסביר אותה באופן משכנע. משאיות אמנם מעורבות בתאונות קטלניות בשיעור גבוה מחלקן בצי הרכב, אולם ראו מה אומרת על כך הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "מעורבות כלי הרכב בתאונה אינה מעידה בהכרח על אשמה בגרימת התאונה. שיעור המעורבות הגבוה של משאיות כבדות, מעיד יותר מכל על התוצאה של יחסי המסה והאנרגיה בהתנגשות בין כלי רכב בתנועה".

 

גם בעניין מעורבות המגזר הלא-יהודי, כדאי לזכור כמה עובדות. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות, נמצא כי המעורבות הגבוהה יחסית בתאונות במגזר הערבי נובעת גם מהבדלי התנהגות, כמו פחות ציות לחוקי תנועה, או פחות שימוש בחגורות בטיחות - אך גם כתוצאה ממצב תשתית ירוד במיוחד והיעדר תשתית-בטיחות מספקת. יתרה מכך: מחקרים מצאו כי במקומות שבהם התשתית ירודה, התנהגות הולכי רגל ונהגים נוטה להיות מסוכנת יותר מאשר במקומות בהם התשתית תקינה ובטיחותית.

 

"מעורבות באירוע בטיחותי חמור"

מלבד הבעייתיות בהבנת הסטטיסטיקה, כדאי לזכור עוד כמה דברים בעניין מעורבות נהגי משאיות בתאונות דרכים. אחת הבעיות החמורות ביותר של נהגים מקצועיים - נהגי משאיות ואוטובוסים - היא שעות העבודה הארוכות שהם נדרשים לעבוד. ממחקר שערך צוות ביחידה לרפואה תעסוקתית באוניברסיטת ירושלים ב-2008, עלה כי בין 33% ו-50% מנהגי המשאיות נדרשים לנהוג שעות ארוכות מהמותר בחוק. חריגה ממספר השעות המותר בחוק, כך הסבירו עורכי המחקר, מעלה הסיכון ל"מעורבות באירוע בטיחותי חמור" ב-320% עד 500%.

 

בעיה חמורה נוספת היא הדרישות שמציבה המדינה בפני נהגים מקצועיים ודרך הכשרתם. בעקבות תאונת "אוטובוס התיירים" בדצמבר 2008, בה נהרגו 24 נוסעים ו-27 נפצעו קשה, המליצה ועדת בדיקה מקצועית, בראשות המנכ"ל לשעבר של הרשות לבטיחות, על יישום צעדים לשיפור הכשרת נהגי רכב ציבורי - ובכלל זאת החמרת הקריטריונים לקבלת רישיון נהיגה. משרד התחבורה אמנם הקים ועדה מקצועית לבחינת הנושא, אולם המלצותיה טרם הוגשו. המלצה נוספת וחשובה של הוועדה, בעניין חיוב משאיות בהתקנת טכוגרף דיגיטלי - מעין "קופסה שחורה", המאפשרת אכיפה יעילה נגד נהגים העוברים על החוק או חורגים משעות העבודה - לא יושמה.

 

עוד נושא הראוי להתייחסות הוא תקינותן של המשאיות. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות ומשרד התחבורה, עולה כי ב-17% מהמשאיות וכלי הרכב המסחריים שנבדקו ב-2008 על-ידי ניידות בטיחות, נמצאו ליקויים טכניים המחייבים תיקון. בדיקת ניידות הבטיחות גם גילתה כי קרוב ל-5% מהמשאיות שנבדקו ב-2008 הובילו מטענים במשקל העולה על 5% מהמותר. ברשות לבטיחות מציינים כי להובלת מטענים במשקל חורג, "יש השפעה מובהקת על הבטיחות בדרכים". ראוי לציין כי במשרד התחבורה טוענים כי מזה שלוש שנים לא אירעו בישראל תאונות דרכים כתוצאה מכשלים טכניים - טענה שמרבית מומחי הבטיחות מוצאים מגוחכת וחסרת בסיס מחקרי.

 

"היעדר תשתית פיזית נאותה"

גם המעורבות הגבוהה של המגזר הלא-יהודי בתאונות דרכים אינה מוסברת באופן מספק בסטטיסטיקה. כך למשל התייחס מרכז המחקר של הכנסת למעורבותם של בני נוער ערבים בתאונות: "מינואר עד אוגוסט 2007 נהרגו בתאונות דרכים 26 ילדים ובני נוער ערבים (עד גיל 19), לעומת 15 ילדים ובני נוער יהודים... 12 מתוך 20 היישובים שבהם שיעור הילדים ההרוגים ל-1,000 ילדים הוא הגבוה ביותר, הם יישובים ערביים או מעורבים... מן הגורמים להיפגעות ילדים במגזר הערבי אפשר לציין היעדר תשתית פיזית נאותה, והתנהגות לא בטיחותית ומודעות לא מספקת לנושא של נהגים, ילדים והורים".

 

אלא שמתברר כי להתנהגות הלא-בטיחותית וחוסר המודעות יש קשר הדוק עם מצב התשתיות. במחקר שנערך עבור הרשות הלאומית לבטיחות ב-2007, נקבע כי "נמצא קשר בין גורם התשתית לבין הגורם האנושי. כך למשל, בישובים שבהם איכות התשתיות ירודה - הולכי הרגל חוצים את הכביש באופן לא בטיחותי, ודפוסי המשחק של הילדים בשעות הפנאי גם אינם בטיחותיים... ישוב בו איכות התשתיות ירודה - התנהגות הנהגים, הולכי הרגל והילדים פחות בטיחותית".

 

אותו מחקר גם העריך כי המצב הכלכלי במגזר הלא-יהודי משפיע על מצב התשתיות - ולכך יש השפעה ברורה על מצב הבטיחות ושיעור המעורבות בתאונות: "סביר להניח שיש קשר בין המצב הסוציו-אקונומי הנמוך בישובים אלו ובין היעדר בטיחות בדרכים". יש גם לציין כי למצב הסוציו-אקונומי נמצאה השפעה נוספת על הבטיחות: במחקר מ-2007 ציינו משתתפים בסקר כי "מרבית הרכבים (במגזר) ישנים, ונהגים רבים מזניחים את רכבם ולא דואגים לתחזוקה וטיפולים, עקב היעדר אמצעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נהג משאית ערבי? אז מה
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים