שתף קטע נבחר

"פייסבוק אוספת יותר מידע ממשטרים אפלים"

את הדברים האלה אומר יורם הכהן, ראש הרשות למשפט וטכנולוגיה, אשר טוען כי משתמשי פייסבוק אמנם לא משלמים דמי מנוי - אך מחיר הפרטיות שלהם עשוי להתגלות כמסוכן והרסני, ואף כאיום לדמוקרטיה - אם יגיע לידי משטרים עוינים או חשדניים. כיצד ניתן להתגונן?

עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט, מידע וטכנולוגיה (רמו"ט), הוא הרגולטור המגן על האזרח הישראלי מפני פגיעה בפרטיותו האישית. בתוקף תפקידו, הוא אחראי לפקח על מאגרי מידע בישראל ועל שמירת הפרטיות בהם, לייעץ לממשלה בנושאים של ניהול מידע פרטי של אזרחים ועוד. בראיון שקיימנו איתו השבוע, תוקף הכהן בחריפות את הגדרות הפרטיות של רשת פייסבוק.

 

הכהן מסביר כי יש סיבה טובה בגינה שלח האיחוד האירופי מכתב זועם להנהלת האתר בסוף השבוע שעבר, בו הוגדרו מעשי פייסבוק כ"בלתי מתקבלים על הדעת". הכהן מסביר כי תגובת פייסבוק אינה מספקת - לא עבור הרגולטורים, ולא עבור הציבור, וכי יש בגוף זה איום על בטחונם האישי של אזרחים בכל העולם.

 

פייסבוק בנתיב התנגשות

נציב הפרטיות הישראלי טוען כי הנהלת פייסבוק אינה ממהרת לציית לדרישות גורמי שמירת הפרטיות, והדוגמה אליה נחשפנו בסוף השבוע האחרון מוכיחה זאת:

 

צוקרברג והנהגת פייסבוק קיבלו מהאיחוד האירופי מכתב התוקף את נהלי הפרטיות של החברה, והציגו למחרת כלי אבטחה חדשים - אשר אינם פותרים בעצם בשום צורה, את בעיות הפרטיות.

 

לראייתו, הבעיה אינה רק ניצול לרעה של מידע פרטי בידי גורמים פליליים. את אלו יכולות לפתור שכבות האבטחה החדשות של פייסבוק. הבעיה היא הניצול שעושה האתר עצמו במידע פרטי.

 

"בכל המדינות המתוקנות יש נהלי פרטיות המעוגנים בחוקים, ופייסבוק עוברת עליהם. פייסבוק משנה את ברירות המחדל של רמת חשיפה המידע באופן חד-צדדי, וכך מאפשר למידע שרציתם שישאר רק ביניכם ובין חבריכם", אומר הכהן.

 

משלמים בפרטיות

רבים יגידו כי פייסבוק וגוגל הם שירותים חינמיים וחופשיים, ועל כן לא יכול המשתמש להתלונן על פעולות שעושים גופים אלו, תפיסה שאומרת: "לא אוהב את החוקים? אתה לא חייב להשתתף במשחק".

 

מאידך, כאשר משתמשים מגלים כי תמונות מביכות שלהם חשופות לעיני כל, חנויות מקוונות מפרסמות אילו פריטים רכשו בהן, הצ'אטים האישייים שלהם חשופים לחבריהם וכי הפרופיל האישי שלהם בעצם, אינו אישי כלל - טבעי שתתעורר תרעומת.

 

"פייסבוק הוא ארגון שניזון מפיזור מידע", אומר הכהן. "המידע שנאסף מכם יכול להופיע לפני ראיונות עבודה, או כאשר מישהו מחפש עליכם חומר, והוא לא נמחק ולא נעלם. המצב הרבה יותר חמור מאשר 'היי, קיבלתי פרסומות שמתאימות להרגלי הצריכה שלי'.

 

אנשים קונים דברים שלא נזקקו להם, ונפגעים באופן אישי מהיעדר הפרטיות. אתם משלמים על השימוש - בפרטיות שלכם".

 

גוגל ופייסבוק כן. ואיראן?

יורם הכהן מציג זווית נוספת לנושא הבעייתי: "פייסבוק וגוגל אוספות עלינו יותר מידע מהמשטרים הכי אפלים בהיסטוריה", אמר. הכהן מסביר כי פרשת גוגל סין, בה נפרצו חשבונות ג'ימייל של אזרחים סיניים מתנגדי המשטר, היא דוגמה בולטת להיקף הבעיה. "כשיש לך כל כך הרבה מידע אישי, אתה אטרקטיבי לפריצה", הוסיף.

 

לטענתו, כאשר יש גוף בין לאומי מסחרי אשר סוחר במידע אישי באופן נרחב, לא מן הנמנע שגם גופים מדיניים יעשו בכך שימוש בעל משמעויות של חיים ומוות. "זו הסכנה שאנשים לא מבינים", מסביר הכהן. "על גוגל ופייסבוק אתם סומכים. ועל המודיעין האיראני?".

 

פעולה בין לאומית

הכהן מסביר כי יש דרך לטפל בבעיה זו, על ידי שילוב של פעולת רגולטורים בין לאומית, ושל מחאת הציבור. לאחרונה נעשו פעולות בהיקף בין לאומי כנגד גוגל ופייסבוק. בשבוע שעבר שלח גוף הנקרא קבוצת עבודה 29, ומורכב מרגולטורים העוסקים בפרטיות באיחוד האירופי, מכתב להנהלת פייסבוק. קדמו לכך גם התקפות מצד בלוגרים מובילים בארצות הברית ובאירופה, ותלונות רבות של משתמשים בכל העולם. 

 

במכתב קובע האיחוד האירופי כי השימוש שעושה האתר במידע האישי של משתמשיו הוא לא מקובל, לא הוגן ואינו חוקי, ועל כן נדרשת ההנהלה לפעול לתיקון

המצב. תגובת פייסבוק היתה מיידית: למחרת כונסה ועדה מיוחדת בהנהלה, בה נקבעה, ככל הנראה, מדיניות תגובה להתמודדות עם דרישות האיחוד.

 

עוד בנושא: OpenBook - זהירות, שומעים מה שאתם אומרים בקול

 

הפיתרון שהציגה ההנהלה נראה כאילו יועד לבעיה אחרת לגמרי: שכבות אבטחה חדשות אשר מסוגלות לאתר ניסיונות כניסה לא מאושרים לפרופיל שלכם. עושה רושם שלהנהלת פייסבוק מפריע כשמישהו נכנס וכותב סטטוס במקומכם, אבל אין לה שום בעיה עם הפצת המידע האישי מהפרופיל שלכם לכל דורש - כל עוד אתם אלו שהעלתם אותו לשם.

 

בתגובה, זכה שוב צוקרברג לביקורת קשה. דוברת מטעם פייסבוק אמרה אתמול (ד') ל- bbc כי הנהלת האתר פועלת למציאת פתרונות לבעיה. להערכתו של יורם הכהן, כנראה שהפתרונות של פייסבוק עדיין רחוקים למדי ממה שמקווים המשתמשים.

  

עוד בנושא: מה יודעים עליכם דרך פייסבוק? בואו לבדוק

 

מצד שני, הנהלת פייסבוק עדיין לא יכולה להתעלם מפוטנציאל הרווח העצום, הטמון במכירת מידע אישי למפרסמים ולגופים אחרים. לא מזמן הצליחה מחאת המשתמשים להוביל לשינוי, עת צמצמה הנהלת גוגל את היקף המידע הנחשף בשירות Buzz המתחרה.

 

הציבור צריך להצביע ברגליים ולדווח לרמו"ט על מקרי הפרת פרטיות, להיות מודע ולהתלונן. "רק כך נוכל לקבל את פרטיותנו חזרה", מסכם הכהן.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים