שתף קטע נבחר
צילום: הילה דוד

מעובד למנהל – הקפיצות המשמעותיות

מה צריך כדי להצליח ולהתחיל לטפס בסולם הדרגות בארגון? סבלנות ותכנון מראש יסייעו לכם בהצבת היעדים והשגתם. גם מנטור הוא מצרך נחוץ בדרך להגשמה עצמית בקריירה שלכם

לאלו מאיתנו שחלמו כבר בגיל 5 להפוך למנהלים גדולים, זה לפעמים נראה כמעט בלתי אפשרי כשאנחנו משתחררים מהצבא. איך נבלוט? איך נגיע לפסגת הניהול? לא סופרים אותנו ברוב מקומות העבודה, והיחס המשפיל לעיתים, גורם לנו להאמין שזה כל מה שמגיע לנו. אז מה צריך כדי להצליח ולהתחיל לטפס בסולם?

 

 

לאחרונה יצא לי לשמוע את הסיפור של אודי עטר, בן 34 שהצליח להתקדם, מתפקיד של נציג תמיכה טכנית, לסמנכ"ל - באותו ארגון. היום אודי הוא סמנכ"ל מכירות מגזר פרטי ו-SOHO בבזק בינ"ל, אבל הוא התחיל לעבוד בחברה כשהיה סטודנט- לפני תשע שנים. הוא למד לתואר הנדסאי תוכנה ושאף לעבוד בהייטק כשיהיה גדול. בזמן הלימודים עבד בתור נציג שירות במוקד התמיכה הטכנית של החברה. תוך כדי העבודה גם למד לתואר ראשון במינהל עסקים.

 

סבלנות נדרשת

סבלנות זו תכונה חשובה. הרבה פעמים אנשים מוכשרים חושבים כבר בגיל 16 שהם אמורים להיות מנכ"לים והקפיץ המתוח הזה גורם להם להיות לפעמים חסרי סבלנות בעבודה, לא מוכנים ללמוד ולחכות בסבלנות להזדמנות.

אודי עטר מספר שהתקדם לאט לאט לתפקידים ניהוליים זוטרים, בהמשך, עבר לנהל את תחום השירות המסחרי ללקוחות החברה, תחום שרשרת האספקה במגזר העסקי, ותחום המכירות לעסקים עד שבינואר השנה הוא הפך לסמנכ"ל רשמי בחברה כשתחת אחריותו ניהול כל אגף המכירות במגזר הפרטי.

 

פתיחות להזדמנויות: זה שינוי גדול בתוכנית, אם אנחנו שואפים לדבר אחד והמציאות מובילה אותנו למקום אחר. איך נדע האם לקחת את ההזדמנויות האמיתיות שנקרות בדרך או להמשיך לרדוף אחרי החלום?

 

אודי למשל, חלם לעבוד בהייטק, היה לו את התואר הנכון, ולמעשה העבודה בבזק בינלאומי תוכננה להיות עבודה סטודנטיאלית ותו לא. עם זאת, אודי מספר שהוא הרגיש נאמנות לחברה, היה מחובר למטרות שלה, והרגיש שהחברה הפכה לחלק ממנו והוא ממנה ולכן החליט להתמיד ולהישאר. השתלם לו.

 

הוסיפו לזה, אני מאמינה, נסיבות חיצוניות כמו התפוצצות בועת הייטק שהפכה את ההייטק למקום סקסי פחות. היום אודי מספר שהוא שמח שהוא לא בהייטק. הוא הכיר את תחום התקשורת אולי במקרה אבל גילה שהוא תחום מאוד מגוון, שם הוא מוצא יכולת ביטוי, השפעה ושותפות לעשייה.

 

עשה לך מנטור

המשפט המקורי ממסכת אבות "עשה לך רב, וקנה לך חבר, והוי דן את כל האדם לכף זכות" (מסכת אבות, פרק א' משנה ו') עושה הרבה שכל, גם למי מאיתנו שלא דתי. לצערנו, ברוב העולם החילוני לא פשוט "לעשות לך רב" אבל בעולם העסקי בהחלט מומלץ "לעשות לך מנטור".

 

היכולת שלנו להבחין בעובדה שאנחנו זקוקים למישהו מעלינו שילווה אותנו בדרך למעלה, היא סגולה. לא כולנו מוכנים להודות שאנחנו עוד צריכים ללמוד ולא כולנו מסוגלים לתת למישהו מעלינו באמת להיות לנו למנטור, לבוא אליו להתייעצות בלי להרגיש שזה מוריד מאיתנו ובאמת לתת לו להראות לנו מה חסר. אודי סיפר לי, שהיה לו המזל לזהות את אחד המנהלים שלו בבזק בינלאומי ככזה.


 

"היה מנהל אחד בבזק בינלאומי, שזיהה את הפוטנציאל שלי ותרם לי הרבה מאוד ברמה האישית והמקצועית. הוא קידם אותי, לימד אותי ואיפשר לי לגלות את היכולות שלי ולפתח אותן. ממנו למדתי כמה חשוב – גם לעובדים וגם לחברה עצמה – שמנהל יקדם, יתרום ידע לכפיפים, יוציא אותם להכשרות, ויגרום להם להיות חלק מהחברה. כך כולם מרוויחים".

 

האמת היא, שכמה שזה טריוויאלי רובנו לא מצליחים להיות במערכת יחסים כזו בקלות עם אנשים מעלינו. האגו שלנו פעמים רבות גורם לנו לשאוף לקבל בעיקר מחמאות מהמנהלים שלנו ולהיות מתוסכלים כשהן לא מגיעות. ללמוד ממישהו, להיות בתהליך של עשייה וחזרה לביקורת, משם להתפתח ולחזור לקבל את הביקורת – קשה לנו ולא נוח.

 

זורמים או מתכננים?

לכאורה, בתוך ארגון אין מה לעסוק בתכנון קריירה. רבים מאיתנו טועים לחשוב שאם אנחנו טובים הארגון יקדם אותנו וזהו. אין טעות גדולה מזו. חשוב להציב מטרות אישיות מוגדרות, ברורות, ותחומות בזמן - כדי להגיע לאן שאתה רוצה מבחינת קריירה. לא סתם לזרום, אלא להסתכל לטווח רחוק ולסמן יעדים אישיים.

 

אודי סיפר לי, שלמד את זה במהלך הדרך ושיתף שאם היה יכול לפעול כך מהתחלה, היה מתקדם טוב ומהר יותר. "הייתי מגדיר יעדים אישיים, מה אני רוצה למצות מהתפקיד, לאן להמשיך הלאה בתפקיד הבא" הוא אומר לי ומסביר: "כשהבנתי את זה כבר עבדתי לפי זה: כשהייתי מנהל השירות הגדרתי לעצמי שלוש שנים לכל היותר לתפקיד (בפועל הייתי שנתיים וחצי) תוך כדי התפקיד הבנתי שהצעד הבא יהיה במגזר העסקי, כי זה מגזר חשוב מאוד גם בחברה וגם בכלל השוק והיה לי חשוב להתנסות בו, להתממשק עם חברות וארגונים גדולים ולקחת חלק בתחום הזה. לכן המטרה שלי היתה לעשות קדנציה גם שם, וכך היה".

 

האם אתה טיפוס של מנהל ?

אודי התחיל בארגון כשהיה סטודנט, מן הסתם היכולת שלו להבין אז מה החוזקות שלו אז, הייתה מאוד מוגבלת. "במהלך השנים והעבודה למדתי על עצמי שאני יודע להניע אנשים" הוא מספר. כמעט אי אפשר ללמד אנשים להניע אנשים, לרתום אותם, זו תכונת אופי. אנשי ניהול שמבינים "שיש להם את זה" יכולים למנף את היכולות האלה בצורה מדהימה ולהתקדם. אודי הרגיש שהוא איש ניהול בהגדרה העצמית, ובכל שלב, הקריירה שלו הובילה אותו לתפקידי ניהול – בעיניו זה הפך להיות הייעוד שלו.

 

אז לסיכום: בין אם אתם עדיין צעירים או כבר במהלך קריירה, שווה לשקול את העצות ואת הניסיון של אודי ולזהות איפה גם לכם מתאים ליישם. בהצלחה!

 

הכותבת, רויטל הנדלר, היא מנכ"ל AllJobs דרושים .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים