שתף קטע נבחר

מנכ"ל תחנות סונול הפריע לעיצומים ועוכב לחקירה

מתדלקי תחנות הדלק של סונול משבשים את העבודה בתחנות ומנכ"ל חברת ספרינג מוטורס, המפעילה אותן, הגיע בלילה לתחנה, מלווה במאבטחים, וניסה להפסיק את העיצומים. העובדים הזעיקו משטרה, והמנכ"ל מצא את עצמו תוך זמן קצר בתוך הניידת. סונול: "הוא נכנס לדבר אתם"

מנכ"ל חברת ספרינג מוטורס, יעקב וייצמן, עוכב אמש (מוצ"ש) לחקירה בתחנת הדלק בבית עובד. כך עולה מתיעוד שנעשה במצלמות האבטחה של סונול, והגיע לידי ynet. ספרינג מוטורס היא החברה המפעילה את תחנות הדלק של סונול.

 

עובדים בחלק מתחנות הדלק של סונול משבשים את העבודה ואינם מאפשרים למלא את מיכלי הדלק של התחנות. העובדים חוסמים את הגישה למיכליות באמצעות מכוניות. וייצמן הגיע אמש לתחנה, מלווה במאבטחים, בניסיון להפסיק את עיצומי העובדים ולהזיז את מכוניותיהם כדי לשחרר את המיכליות. אלא שהעובדים הזעיקו את המשטרה, בטענה שמדובר בשבירת שביתה, שאינה חוקית. לפי התיעוד, נראה כי וייצמן התווכח עם השוטרים, ולבסוף הוכנס לניידת למשך דקות ארוכות.

 

בהנהלת סונול מסרבים לאשר את פרסום הוידאו, שסונול מחזיקה בזכויות היוצרים שלו, ולכן לא ניתן להקרין אותו באתר. גורמים בהנהלת סונול מכחישים כי מדובר בחקירה, ואומרים כי "וייצמן נכנס לניידת כדי לשוחח עם השוטרים".  

 

מהנהלת סונול נמסר בתגובה: הנהלת סונול מבקשת להבהיר, כי סכסוך העבודה הוכרז בחברת הבת ספרינט מוטורס, ולא בסונול. הנהלת החברה מצרה על כך כי נציגות העובדים אינה טורחת לכבד את בית הדין ולהמתין להחלטתו, אלא מנסה להביא להסלמת היחסים והובלת הנהלת החברה לעימותים.

 

הנהלת סונול מדגישה כי היא מגנה כל ניסיון לעימות וכי אין בכוונתה להתעמת, ודוחה מכל וכל את הטענות הנוגעות לאלימות. החברה פועלת אך ורק על מנת להסיר מפגעים בטיחותיים אשר יצרו קומץ של עובדים חסרי אחריות ובזה היא ממוקדת. הסכסוך הובא להכרעת בית הדין לעבודה ואנו ממתינים להחלטתו בנושא. הנהלת סונול קוראת להסתדרות לכבד את ההסכם הקיבוצי שרק נחתם, ולא להעביר מסר למעסיקים שטרם התארגנו כי היא נותנת ידה להפרת הסכמים.

 

"מגיעים באמצע הלילה עם בריונים"

 המתדלקים ומנהלי התחנות בחלק מ-220 התחנות של סונול מקיימים עיצומים מזה כחמישה ימים, לאחר שביום חמישי הם השביתו את התחנות לשש שעות. היקף השביתה אינו ברור: בהנהלה טוענים כי העיצומים מתקיימים בשש תחנות בלבד, ואילו ועד העובדים של החברה טוען כי מדובר בכ-160 תחנות.

 

העובדים בתחנות חוסמים את הכניסה למיכליות איחסון הדלק, וההנהלה שולחת מדי לילה מנהלים ומאבטחים שמנסים להזיז את המחסומים והמכוניות שחונות בדרך. בהסתדרות טוענים כי פעילויות ההנהלה מהוות שבירת שביתה ולכן אינן חוקיות, ואילו ההנהלה טוענת שחסימת המיכליות מסכנת את הציבור.

 

כך או כך, אם חסימת הגישה אל המיכליות תימשך מספר ימים - הדלק בתחנות יאזל והתחנות יושבתו שוב.

 

בנוסף, טוענים בהסתדרות כי המאבטחים שההנהלה שכרה מתעמתים מדי לילה עם עובדים בתחנות, ושלעתים העימותים מגיעים למכות ולחילופי מהלומות. בהנהלה מכחישים גם הטענה הזאת.

 

"אתמול שלחה ההנהלה חבורה של בריונים עם מוטות ברזל לתחנות", מספר חבר ועד העובדים, זוהר קוזניץ, "הם ניסו לפרוץ בכח את הבורות. למקומות מסויימים הצלחנו להגיע, להתמודד עם הבריונים, ולמנוע את הפריצה. במקומות אחרים העובדים לא הצליחו לעמוד מהם. ההנהלה עושה הכל באלימות, תוך צפצוף על העובדים והחוק, לשבור את העיצומים. חלק ממנהלי התחנות לא ישנו כבר שלושה ימים".

 

"אנחנו שומרים על התחנות כדי שההנהלה לא תצליח באמצעות שכירי החרב להגיע לבורות ולאפשר מילוי באמצעות המכליות. כשאנחנו מזעיקים את המשטרה והשוטרים רואים את טופס סכסוך העבודה המאושר שבידינו הם נותנים מיד הוראה לבריונים ולמכליות לעזוב את המקום. אולם מיד שהשוטרים עוזבים המכליות והבריונים חוזרים".

 

העובדים בספרינג מוטורס דורשים שההנהלה תחלק להם בונוס בדומה לבונוס שקיבלו עובדי החברה-האם. העובדים טוענים כי ההנהלה מבצעת פיטורים מבלי להתייעץ עם הוועד שקם שם לאחרונה, במסגרת העברת תחנות לשירות עצמי. בהנהלה, לעומת זאת, טוענים כי אין פיטורים, ואומרים כי העובדים משבשים את העבודה בדרישה לבונוסים, קרן השתלמות ותוספות שכר נוספות למרות שהתחייבו להימנע מדרישות להעלאת שכרם למשך חצי שנה.

 

מחו נגד הדלת המסתובבת

עובדי ספרינט מוטורס - חברה בת של סונול המפעילה את התחנות שלה - הקימו ועד עובדים לפני כשנה, בדרישה להפסיק את מדיניות ה"דלת המסתובבת" של החברה. לדברי העובדים מדיניות זו כללה פיטורים מחזוריים של עובדים עם ותק של כשנה בחברה.

 

בשלב הראשון ניסתה הנהלת החברה לפטר את מייסדי הוועד, בטענה שמדובר במנהלי תחנות שמעלו באמון החברה. לפני כמה חודשים הכירה ההנהלה בוועד וחתמה עמו על טיוטה לקראת הסכם קיבוצי, שכלל איסור על פיטורים מחזוריים.

 

שני הצדדים הסכימו כי תוך חצי שנה ייחתם הסכם קיבוצי בין הצדדים, ובינתיים, הם ישמרו על שקט תעשייתי. ואולם, בשבוע האחרון השקט הופר וכעת לא ברור אם ההסכם הקיבוצי אכן ייחתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עובדי סונול: עיצומים בתחנות
צילום: דלית שחם
מומלצים