שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    איחוד המכללות: "קודם לשדרג את שכר המורים"
    מנהלי בתי ספר מביעים ספק ביעילות החלטה לאחד את מכללות ההוראה כדי למשוך סטודנטים איכותיים יותר: "מקשיחים תנאים - אבל למי?" מנגד, יש מי שחושב שכל שינוי מבורך

    במשרד החינוך ובמועצה להשכלה גבוהה החליטו לאחד את מכללות ההוראה לוינסקי וסמינר הקיבוצים בתל-אביב, כפי שנחשף ב-ynet, בניסיון להקשיח את תנאי הקבלה במערכת החינוך. אך האם המהלך יצליח למשוך סטודנטים איכותיים יותר? מנהלים בבתי ספר בישראל סקפטים, ומבהירים כי רק שיפור בתנאי ההעסקה של המורים יביא כוח אדם איכותי יותר.

     

    יו"ר הנהלת התאגדות המנהלים, אריה לוקר, הביע בשיחה עם ynet תמיהה נוכח ההחלטה: "לא ראיתי נהירה למערכת החינוך לאחרונה. אנו מקבלים כמעט כל אחד בלית ברירה, אין לנו מורים לתנ"ך, אנגלית ומקצועות נוספים. כל מי שמגיע אנו אומרים תודה. אז ללכת ולהקשיח את התנאים? בעבור מי?".

    לוקר המשמש גם כמנכ"ל בי"ס תיכון חדרה, מסביר כי "אם רוצים בשיפור תדמית מקצוע ההוראה, יש להעלות את השכר ואת קרנו בעיני הציבור".

     

    גם רם כהן, מנהל תיכון עירוני א' לאמנויות בתל אביב יפו, לא ממש מבין את רעיון האיחוד. "בסופו של דבר מה שקובע בשוק החופשי זה היצע מול ביקוש. אם מורים ימשיכו לקבל שכר שקרוב לשכר מינימום, ותנאי העבודה יכללו בתי ספר עם תשתיות חלשות, 40 ילדים בכיתה והספק נמוך, יוקרת המקצוע תישאר נמוכה, ולא יעזור שום צמצום במכללות".

     

    גם ללא הסינון, סיפר כהן, מתקשים בבתי הספר לאייש משרות ניהול, "צוות המורים בעל מוטיבציה נמוכה בשל התנאים הצנועים, והם מעדיפים לעסוק אחר הצהריים בדרך נוספת להתפרנס וקשה לעניין אותם בכך".

     

    המנהל התל אביבי מסביר כי כל בר דעת, מאמין אמנם שיש מקום להעלות את סף הקבלה ואת רמת המורים, אך ללא תנאים שיכבדו אדם שכזה, תסתמן כל מגמה כזו כאלייה וקוץ בה: "אם נקבע סף של 650 או 700 לקבלה, יהיה צורך לתת תנאים שמכבדים בעלי תואר שני" אמר כהן, וקרא למשרד החינוך לעשות סדר חדש "קודם שדרגו את שכר המורים ותנאי העבודה, אז באופן טבעי גם אנשים של 750 ירצו להצטרף למערכת. זו היד הנעלמה של מערכת החינוך".

     

    "כל מחשבה על שינוי מבורכת"

    מנגד יש גם קולות שרואים ביוזמה פתח לשיפור אפשרי במערכת. לאה ברק, לשעבר מנהלת בית ספר "עמית רננים" ברעננה, נמנית עליהם. "כל מחשבה, כל חשיבה על איזשהו שינוי היא מבורכת. הפיתרון הוא לאו דווקא איחוד, כמו חשיבה לטווח ארוך, אולי הקשחה של תנאים, אולי שינוי עמוק בתוכניות הלימודים, אבל חשוב לא לקפוא על השמרים", מסבירה ברק.

     

    ברק מסבירה כי אין ספק שיש צורך ביותר תקציבים, כוחות ומשיכה של אנשים איכותיים על מנת לשפר את מצב החינוך: "זה לא הכרחי, אך ייתכן שניתן לעשות זאת באמצעות היוזמה הזו.

    צריך לאחד כוחות, לפתוח קמפוסים גדולים ולאחד את המכללות הגדולות. אך האיחוד אינו העיקר, ועליו להיעשות רק אם ישמש כאמצעי למטרה עמוקה יותר".

     

    על רמת המורים בשטח, ברק דווקא מברכת: "נתקלתי במורים מצוינים, אך כמו כל מקצוע יש טובים יותר ופחות". גם היא מודה שיש מקום לשיפור: "יש צורך להעלות את הרמה למען אלה שמגיעים והם פחות חזקים, וכן לנוכח העובדה שהמורה חשוף לביקורת יומיומית אולי יותר מכל מקצוע אחר, כל שינוי חיובי מבורך".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לשרדג את שכר המורים. רם כהן
    להקשיח תנאים? בעבור מי? אריה לוקר
    צילום: נמרוד גליקמן
    מומלצים