נחשול הריקול: טויוטה משלמת קנסות נוספים
לאחר שכבר שילמה קנס של יותר מ-16 מיליון דולרים, נדרשת היצרנית היפנית לשלם לממשל האמריקני שוב, הפעם כפליים. הסיבה: איחור בהזמנת דגמי החברה לתיקון במוסך, לאחר שהתקלה התגלתה
טויוטה ממשיכה לשלם על האיחור בקריאה לתיקון - והפעם כפליים. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם שנאלצה השנה להתמודד עם משבר התדמית הגדול בתולדותיה, הסכימה אתמול (ב') לשלם שני קנסות נוספים לממשל האמריקני - שניהם עקב עיכוב בדיווח המחוייב ע-פי חוק לממשל, על תקלות שהתגלו בכלי רכב מתוצרתה. המקרה הראשון נוגע לתקלה אפשרית במוט ההיגוי של מספר דגמים שיוצרו בין השנים 2004-2005. השני הוא קריאת הענק לחיזוק או החלפת שטיחונים, העלולים להפריע לפעולה תקינה של דוושת התאוצה - ריקול שנמשך משנת 2007 עד השנה.
באפריל השנה שילמה החברה לראשונה את הקנס המקסימלי על סך של 16.4 מיליון דולרים, עקב איחור בדיווח על בעיות במנגנון דוושת התאוצה שעלול לא לחזור למקומו, ובכך לגרום להאצה בלתי מתוכננת (ונשלטת) של הרכב.
- דיווח: תקלה בטויוטה גרמה לתאונה קטלנית
- תביעה: טויוטה רכשה מכוניות כדי להסתיר תקלות
- מי יציל את טויוטה? רק לקוחות מרוצים
שר התחבורה האמריקני, ריי לה-הוד, אמר כי הוא מרוצה מהסכמתה של טויוטה לתשלום הקנס המרבי, וכי הוא מצפה שגם בעתיד תעבוד טויוטה באופן "שיעניק בטיחות ללקוחות". דייויד סטריקלנד, מהרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (ה-NHTSA), הסביר כי הם מצפים שיצרניות רכב ידווחו במהירות על כשלים בטיחותיים, ללא ציון מהו זמן סביר מבחינתם.
בטויוטה הסבירו כי הם מוכנים לשלם את הקנס שהוטל על-ידי הרשות האמריקנית לבטיחות, אך לא הודו כי מדובר בעבירה כלשהי. "הסכמים אלו הנם הזדמנות מצוינת ליחסים חיוביים יותר עם ה-NHTSA, להקשיב אף יותר לדרישות לקוחותינו, המעוניינים במכוניות בטיחותיות", כך אמר מנהל האיכות של החברה בצפון אמריקה. בכירים בחברה הוסיפו כי מדובר בצעד חיובי מבחינתם, וכי הם מעוניינים להניח את האירוע מאחור, ולשקם את תדמית המותג.
כדאי לציין כי פרשת ההאצות הבלתי מתוכננות נמצאת עדיין תחת חקירה בארה"ב, וכי דו"ח שנערך בסיוע מדעני רשות החלל האמריקנית (NASA), צפוי להתפרסם בתחילת 2011. אתר הרכב האמריקני רב ההשפעה "אוטומוטיב ניוז", מדווח כי טויוטה עלולה להדרש ולשלם קנס דומה נוסף על חקירת קריאה לתיקון נוספת, הנוגעת לבעיות אלקטרוניות הקשורות להאצות הבלתי נשלטות.
לטענת האמריקנים, במהלך השנה האחרונה - מחודש נובמבר 2009 - זומנו לתיקון 15.5 מיליון כלי רכב מתוצרת טויוטה עקב פרשת ההאצות הבלתי מתוכננות.